Hoeveel pols MAG/ KAN een paard hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hoeveel pols MAG/ KAN een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 11:56

Mijn paard is sinds vorige week van zijn ijzers.
Zijn voeten zijn nogal een drama, en met zijn ijzers met zolen liep hij helaas niet rad.
Achteraf bleek er vooral iets teveel druk op zijn hielen te zijn. Nadat de ijzers eraf gingen liep hij direct fijner.

Nu heeft hij vrij dunne zolen en geen optimale hoefkwaliteit.
Ik smeer het 2x pd in met hoofhardener, hij krijgt biotine, loopt op het zand, en ik trek hem schoenen aan met wandelen.

Hij loopt onwennig, maar wel rad. Loopt op zich ook stevig door.
Hij is netjes qua gewicht.

Nu heeft hij wel wat pols in de kootholte, maar dat had hij ook met ijzers, en eigenlijk lijkt hij dit dus altijd wat te hebben.
Hoeven zijn niet warm, en zijn hoeven zijn 3 weken geleden op de rontgen geweest. Geen optimaal, maar ook geen schokkend beeld.

Kortom: kan het ene paard gewoon een duidelijker voelbaar hartslag hebben als het andere paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:00

je voelt altijd pols in de kootholte,als dat niet het geval is is je paard dood :+
Maar je hebt pols en pols....voel je het echt stuwen is er iets aan de hand in de hoeven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:19

Okay... je voelt dus altijd pols.
De mate waarin is dus bepalend voor de 'ernst'?

Toen hij nog op beslag stond, en de dierenarts foto's kwam maken (rontgen) vroeg ik hem of hij ook even wilde voelen.
De pols was toen hetzelfde, maar de DA was niet eg onder de indruk.

Maar omdat ik bij mijn merrie en mini bijna niks voel, en bij de ruin meer.... raakte ik toch even bezorgd.

Hypothese: omdat hij van het beslag is, en omdat de hoef dus weer beter werkt/ pompt... zal dat 'tijdelijk' zijn weerslag hebben op de activiteit 'IN' de hoef? Of verzin ik nu maar iets stoms ter plekke?

Vala

Re: Hoeveel pols MAG/ KAN een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:22

Je paard loopt rad en heeft geen warme hoeven. Zelfde polsslag als dat de dierenarts voelde.
Dus volgens mij heb je niks om je druk over te maken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:27

Vala schreef:
Je paard loopt rad en heeft geen warme hoeven. Zelfde polsslag als dat de dierenarts voelde.
Dus volgens mij heb je niks om je druk over te maken?

Ja, ik doe een beetje neuzelig he?! :+
Maar ik heb zoveel gedoe met zijn pootjes gehad, dat ik echt enorm hoop dat dit blote voeten verhaal gaat werken.
En iemand in mijn omgeving riep alarm, alarm, alarm, toen ik 'pols' riep.
M.a.w.... ik wilde toch even weten of er paarden zijn waarbij je dat nu eenmaal meer voelt dan bij anderen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:32

Bij mensen voel je de pols bij de een ook beter dan bij de ander. Dat zal bij een paard dus niet anders zijn. Heeft o.a. te maken met de dikte van de huid en hoe dicht de slagader onder de huid ligt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:34

Ik snap je best hoor, ben ook heel precies op mijn paard zijn benen. De mijne heeft rechtsvoor een warme hoef bijvoorbeeld. Volgens de dierenarts en de smid niks om me druk over te maken, dus ik heb mezelf verboden er nog langer aan te voelen iedere dag :+ . Scheelt een hoop, waarschijnlijk onnodige, stress!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:09

Vala schreef:
Ik snap je best hoor, ben ook heel precies op mijn paard zijn benen. De mijne heeft rechtsvoor een warme hoef bijvoorbeeld. Volgens de dierenarts en de smid niks om me druk over te maken, dus ik heb mezelf verboden er nog langer aan te voelen iedere dag :+ . Scheelt een hoop, waarschijnlijk onnodige, stress!

Ja, ik loop dus nu 2 keer per dag, iedere dag die pootjes te betasten... :+

Ik zal mezelf maar even iets strenger toespreken inderdaad. Hij loopt wel rad, maar uiteraard nog wat 'voorzichtiger'.... maar na 1 week blote voeten is dat vrij normaal....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:12

Als je de slagaders duidelijk ziet en een pulserende druk goed voelen kan is dat niet normaal (in rust)