Zoolkneuzing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:31

Hallo,
Mijn paard heeft zoolkneuzing... Zn voorste hoeven zijn al op ijzers maar hij loopt nog steeds kreupel. Zelf heb ik geen ervaring hiermee en vraag ik me af wat ik ertegen kan doen om t sneller te laten genezen etc. Zowieso vraag ik me af hoelang het ongeveer duurt voordat t 'genezen' is... Hopenlijk kunnen jullie me helpen!

xSelina

Re: Zoolkneuzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:49

Niemand? :(

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:07

Mijn paard heeft een zoolkneuzing gehad, en hoe lang t duurt, wat ik toen begreep moet t eruit groeien... Wat je eraan kan doen om t sneller te laten groeien... Geen idee,

Misschien heb je hier wat aan??

[MD] wat houdt een HOEFKNEUZING in?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:42

Eerst rubber onder hoef, dan ijzer eronder. Bij de lichtere gevallen kun je daarna weer rijden. Indien ernstig, zool verkleuring dan duurt dat lang, 1 maand geen uitzondering. Kijk ook naar oplopen pezen, dan is het ook ernstig. Ook paard temperatuur opnemen. Duur hangt ook af op welke bodem je gaat rijden. Op zachte bodem geneest niet of minder snel, er komt druk op de zool terwijl je daar een probleem hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:44

Je paard zonder ijzers zetten, vaak zijn de steunsels te lang die ervoor zorgen dat de zool geplet wordt tussen de steunsels en of het ijzer.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:09

Arabesk schreef:
Je paard zonder ijzers zetten, vaak zijn de steunsels te lang die ervoor zorgen dat de zool geplet wordt tussen de steunsels en of het ijzer.

Hij stond net een jaar zonder ijzers, en daardoor kreeg hij het waarschijnlijk... Want zn hoeven zijn denk ik tekort geworden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:15

Te kort bestaat niet. Ik heb laatst een paard bekapt dat stijf stond van de zookneuzingen, maar dat was ook niet zo raar, hij had enorm overgroeide steunsels die behoorlijk wat weefsel geplet hadden. De steunsels goed bekapt en de eigenaar houdt hem nu zelf goed bij, loopt weer als een zonnetje.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:16

Mijn paard heeft ook zoolkneuzingen opgelopen zonder ijzers. Nu heeft ze ijzers met lederen zooltjes en daar loopt ze al jaren goed op. Het duurde wel een tijd voordat de zool weer genezen was, maar door de zooltjes liep ze wel vrij snel weer rad.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:16

Arabesk schreef:
Te kort bestaat niet. Ik heb laatst een paard bekapt dat stijf stond van de zookneuzingen, maar dat was ook niet zo raar, hij had enorm overgroeide steunsels die behoorlijk wat weefsel geplet hadden. De steunsels goed bekapt en de eigenaar houdt hem nu zelf goed bij, loopt weer als een zonnetje.

Dit klinkt misschien dom maar wat zijn steunsels? :x