Wel of geen ijzers eronder laten zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Wel of geen ijzers eronder laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:29

Gisteren had ik wedstrijd op gras. Vlak voor ik paard in de trailer wilde zetten om te vertrekken begon het hard te regenen. Paard heeft geen ijzers, besloot wel te gaan naar wedstrijd, normaal als het droog is loopt ze zonder ijzers wel goed op gras.
Eenmaal aangekomen was het toch al goed nat. Met losrijden ging het goed, enkel galop was ze een beetje onzeker, maar eenmaal tijdens de proef bleek dat ik de situatie toch wat onderschat had. Alle plekken waar ik moest rijden waren natuurlijk kaal gereden en paard durfde niet meer goed vooruit en merkte dat ze constant bezig was om maar niet uit te glijden met als gevolg natuurlijk geen goede proef. Dus achteraf gezien was het verstandiger geweest om niet te gaan.

Nu begin ik dus te twijfelen om ijzers eronder te doen. Ik twijfel omdat ze overdag 24/7 de kans heeft om in de wei te lopen en ik ben bang dat als het in de wei modderig is ze haar ijzers snel kwijt gaat raken. Als ik straks ook springen ga starten, dan gaan er sowieso wel ijzers onder (maar dat zal iets van volgend seizoen zijn). Dus nu weet ik niet zo goed wat te doen, geen ijzers en dan met nat weer afmelden voor wedstrijd, of is het toch best te doen een paard op de wei met ijzers?

Nsky86

Re: Wel of geen ijzers eronder laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:35

die van mij heeft wel (voor) ijzers maar had ook geen andere keuze, het was echt nodig.
Heb je niet de mogelijkheid om wedstrijden die niet op gras zijn te starten?
En het is waar dat met ijzers het land wel wat minder relaxt wordt.. zie er wat betreft nu al tegen op dat ze straks de weide op gaan.. Succes

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:39

Nsky86 schreef:
die van mij heeft wel (voor) ijzers maar had ook geen andere keuze, het was echt nodig.
Heb je niet de mogelijkheid om wedstrijden die niet op gras zijn te starten?
En het is waar dat met ijzers het land wel wat minder relaxt wordt.. zie er wat betreft nu al tegen op dat ze straks de weide op gaan.. Succes

Het jammere is dat ik de wedstrijden op het gras meestal de leukste vind, zijn hier in de buurt ook de meeste van dus die wil ik wel graag blijven rijden

Bar

Re: Wel of geen ijzers eronder laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:51

Mijn paard staat zomers rondom op ijzers. Gebeurt eigenlijk maar zelden dat ze een ijzer kwijt is in de wei.
Evt. kun je je paard springschoenen om doen in de wei. Dan trappen ze de ijzers iets minder snel af.