Rotstraal en CTC

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnePress

Rotstraal en CTC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:02

Hallo allemaal,
Mijn paard heeft al een aardig poosje rotstraal. Het begon vorig jaar einde zomer toen de wei nat was en ik heb het gedurende winter niet weg kunnen krijgen ondanks verschillende middeltjes hiertegen. Ze staat in een uitloopstal in kuddeverband waardoor ze toch wel vaak in de mest staat.
Nu is gelukkig het weideseizoen weer aangebroken en ik heb bij de dierenarts CTC besteld. Heeft iemand daar ervaring mee en wat heb je hiervoor betaald?

kimberly1995

Re: Rotstraal en CTC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:04

Ik heb hypozin gebruikt en gezorgd dat mijn paard niet in nattigheid staat.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:02

In het verleden heb ik weleens ctc spray gebruikt. Was er niet ontevreden over maar zoals hierboven al werd genoemd : probeer eens hypozin. Ctc bevat antibiotica terwijl hypozin voornamelijk een hoge dosis zink bevat. Mocht je hypozin te duur vinden dan kun je bij de apotheek ook een potje zinkoxideOLIE ( geen zinkzalf) halen en op de stralen smeren (het smeert als een zalf). Ik betaalde destijds iets van 13 euro voor ctc spray. Hypozin kost ook zoiets. Succes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:38

Waarom geen zinkzalf Kitty?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:45

Wat bij mij toch nog altijd het beste hielp was dagelijks een half uurtje over de verharde weg stappen. Daar kan geen spray of smeersel tegenop.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:54

Paintlinger schreef:
Waarom geen zinkzalf Kitty?

Zinkzalf kan wel, maar daar zit maar 10% zink in. Zink zorgt o.a. voor de uitdrogende werking. In zinkoxideolie ( wat overigens gewoon een zalf in een potje is, even goed roeren ;) ) bevat 60% zink.
Ik betaalde bij de apotheek voor een potje met 100 ml zinkoxide olie iets van 5 a 6 euro. Dat is uiteindelijk nog goedkoper dan een tube zinkzalf van de drogist :o

Hypozin bevat ook een hoge dosis zink alleen kon ik niet terug vinden hoeveel zink er exact in zit.

@ Gypsy, ik zie niet echt een logische verklaring waarom dagelijks een half uurtje stappen over de verharde weg rotstraal zou kunnen verhelpen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:03

Stappen zorgt voor doorbloeding in de hoef, zeker op het harde. Doorbloeding = genezing. Het lichaam kan dan z'n eigen rotzooi opruimen. Het maakt bovendien de straal harder, en de hoef kan even goed opdrogen.

Mits je natuurlijk de straal wat contact laat maken met de grond, snij je hem steeds helemaal klein dan weet je nu wat een van de oorzaken van de rotstraal was.

Dit is een interessante pagina TS, er staan ook enkele goede middelen tegen rotstraal onderaan.
http://paardenhoeven.info/stralen-de-ku ... n-de-hoef/

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 02:24

Ik vind de ctc ideaal omdat er veel druk op zit je komt echt goed overal tussen!!! Je mag het maar een x aantal dagen achter elkaar gebruiken ( moet je even opzoeken) Daarna ga ik dan over op de Egyptische zalf Werkt echt heel goed!!!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 03:05

Ctc ken ik niet.
Krijg als het zover weer eens is hypozin van de hoefsmid.
Je kan het ook online bestellen.
Met zo een plat lijkt op een ijs stokje kan je goed en diep smeren.

Of had je hypozin al geprobeerd?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 05:07

Thanks Kitty! goeie tip!