Help, mijn paard heeft wormen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonday

Help, mijn paard heeft wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:36

Hallo, wij hebben een veulen staan van bijna 1.
We vonden dat ze een wormen buikje kreeg, dus hebben we haar een wormenkuhr gegeven.
Maar nu kwam er bij ons veulen spoelworm en bloedworm uit.
Weten jullie wat voor kuhr we haar nu het beste kunnen geven?
Of is deze kuhr goed zolang de wormen eruit komen?
Alvast bedankt!

MarlindeRooz

Re: Help, mijn paard heeft wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:38

Dat kan de dierenarts je precies vertellen. :j

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:41

Volgende keer eerst de mest laten controleren, dan kun je veel gerichter een wormenkuur geven... Bovendien weet je dan inderdaad ook beter wat je beestje heeft...

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:43

MarlindeRooz schreef:
Dat kan de dierenarts je precies vertellen. :j

Die willen we inderdaad nog even bellen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:44

En ik ook, Panacur, te halen bij de dierenarts. Hoe weet je dat het bloedworm is? Als het er uit komt dan is het al behoorlijk ver heen.

Mest controleren geloof ik niet in, zeker niet bij bloedwormen. Die zie je pas in de mest als het al ver heen is. Bij een te mager wordend paard/veulen even bloedtest laten doen, dat geeft veel meer zekerheid.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:47

Percy schreef:
En ik ook, Panacur, te halen bij de dierenarts. Hoe weet je dat het bloedworm is? Als het er uit komt dan is het al behoorlijk ver heen.

Mest controleren geloof ik niet in, zeker niet bij bloedwormen. Die zie je pas in de mest als het al ver heen is. Bij een te mager wordend paard/veulen even bloedtest laten doen, dat geeft veel meer zekerheid.

Wij hebben eerder een paard gehad die ook bloedwormen had, en dit waren precies dezelfde wormen.
Maar het veulentje is helemaal niet mager enz

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:49

Van bloedwormen worden ze wel degelijk mager. Denk toch dat het heel wijs is om even bloedonderzoek te laten doen om de goede behandeling in te zetten. Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:00

Bloedworm hoef je niet te zien aan de buitenkant.
Mijn eigen pony was vroeger tonnetje rond, zag er super uit,maar had wel een zware bloedworm besmetting :j

Maar gezien het ontwormen nu toch strenger is en via de dierenarts gaat neem ik aan dat die je wel equest zal gaan adviseren en haal de poep uit de wei in verband met herbesmetting

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:01

Met wat heb je nu ontwormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:53

Idd even bloedonderzoek laten doen en onder controle van de dierenarts houden totdat ze weer schoon is.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:46

Allemaal bedankt voor de tips!
We hebben inmiddels overlegd met de da en die zegt dat het goed is zolang ze eruit komen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:05

zonday schreef:
Allemaal bedankt voor de tips!
We hebben inmiddels overlegd met de da en die zegt dat het goed is zolang ze eruit komen!

je moet ook zorgen dat ze er niet inkomen :+ weides goed schoonhouden dagelijks.
Ook even overleggen met je da of je moxidectine kunt geven.Als er bloedwormen zijn,zijn er vaak ook ingekapselde bloedwormen,die krijg je alleen dood met moxidectine.

In geval van bloedwormen echt minstens 4x per jaar ontwormen,anders kom je daar niet vanaf.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:11

Veulens moeten weerstand opbouwen, met name tegen spoelwormen. Dan is teveel ontwormen juist slecht. Want dan wordt er dus geen weerstand opgebouwd en krijg je meer en heftigere besmettingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:16

marietje1000 schreef:
Veulens moeten weerstand opbouwen, met name tegen spoelwormen. Dan is teveel ontwormen juist slecht. Want dan wordt er dus geen weerstand opgebouwd en krijg je meer en heftigere besmettingen.

en waar ligt de grens?je kunt toch niet in het veulen kijken om te zien hoe vol hij zit en of het nog net niet gevaarlijk word?
Ik lees toch heel regelmatig topics waarbij veulens dood zijn gegaan door een spoelwormbesmetting of een bloedwormbesmetting.Die hadden dan zeker geen weerstand opgebouwd?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:17

Inderdaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:22

o.k...dan is het gewoon de natuur dat ze dood gaan?Zo ken ik er nog wel een paar :7

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:26

Tja, wij mensen gaan ook wel eens gewoon dood. Je kunt niet overal tegen ingeënt worden. Je hebt niet voor niets een immuunsysteem. Dat krijg je niet cadeau, een immuunsysteem moet leren van besmettingen. Maar ja, wij staan altijd lijnrecht tegenover elkaar als het over wormen gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:46

marietje1000 schreef:
Tja, wij mensen gaan ook wel eens gewoon dood. Je kunt niet overal tegen ingeënt worden. Je hebt niet voor niets een immuunsysteem. Dat krijg je niet cadeau, een immuunsysteem moet leren van besmettingen. Maar ja, wij staan altijd lijnrecht tegenover elkaar als het over wormen gaat.

over een ding zijn we het wel eens...dat mestonderzoek onbetrouwbaar is.
(vergeet niet dat ik veel te maken heb met paarden en wormbesmettingen,en dan bedoel ik niet mijn eigen paarden ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:04

wat kun je dan nu echt het beste doen tegen wormen dan geerke? (oprecht benieuwd..)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:32

LidyK97 schreef:
wat kun je dan nu echt het beste doen tegen wormen dan geerke? (oprecht benieuwd..)

gewoon ontwormen ofzo?Daar zijn die middelen toch voor?
Ik ontworm al 35 jaar gewoon 4 tot 6x per jaar(ligt aan het weer en de werkzame stof)

Wat Marietje@schrijft over weerstand kan ik mij best in vinden....maar dan omgekeerd.Wormen zorgen voor een slechte weerstand,dus wormen bestrijden houd het paard gezonder en weerbaarder voor eventuele worminfecties.