Werking Novacam

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Werking Novacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:02

Sinds vrijdag heb ik een paard met 40 graden op stal staan. Uit het niets. Dierenarts erbij gehaald en die heeft vrijdag een koortsremmer toegediend (via spuit). Daarnaast heeft hij me Novacam gegeven voor de volgende dagen als hij nog koorts zou hebben. Hij dacht dat het een virus was, dus geen zorgen.
Vrijdag in de middag daalde de koorts snel naar 37.5, zeer netjes dus. Echter liep het in de avond langzaam weer op tot 's avonds laat zelfs 40.2. Maar volgens de DA geen zorgen.
Zaterdag ochtend was de koorts weg, weer rond de 37. In de middag rond 3 uur was de koorts echter weer erg hoog, 39.8. Toen Novacam toegediend. Koorts zakte na zo'n 4 uur en ook vanochtend was het zo goed als weg.
Tot net had hij continu 38.5. Wel wat hoog maar geen Novacam toegediend omdat ik het niet zorgwekkend hoog vond (op aanraden van DA). Nu is het echter een uur later omhoog geschoten naar 39.9. Ik heb hem dus weer Novacam gegeven maar vind het toch wel erg raar dat het ineens zo omhoog geschoten is na een halve dag stabiel te zijn geweest.

Nou denk ik zelf dat misschien de Novacam nu is uitgewerkt en dat het daardoor omhoog gegaan is. Maar ik kan nergens vinden hoe lang Novacam werkt, dus of wat ik denk kan kloppen...
Morgen moet de koorts weg zijn van de DA en anders moet ik bellen, ik vrees er voor -O-

maralyn

Re: Werking Novacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:04

Novocam werkt een aantal uur.
Het is een koortsremmer en ontstekingsremmer.

Wij hebben standaart een dichte fles in de kast staan, gezien het dezelfde werking heeft als paracetamol.
Is er dan iets, bel ik de DA en vraag ik of ik het mag gebruiken.
Zo ja. dan heb ik het tenminste staan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:22

Hm oke.. Dus zeker niet 24u. Vind ik het toch frappant dat het ineens zo omhoog geschoten is. Hij is ook weer helemaal suf. Hou het in de gaten.
Bedankt voor de snelle reactie!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:42

Novacam heeft dezelfde stof als Metacam en dat werkt wel langer dan een aantal uur hoor als je een goede dosis geeft.
Normaal gezien geef je dat 1x daags.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:49

Novacam werkt gewoon 24 uur. Je kunt het het beste ook om de 24 uur precies geven zodat je een mooie spiegel krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:49

maralyn schreef:
Novocam werkt een aantal uur.
Het is een koortsremmer en ontstekingsremmer.

Wij hebben standaart een dichte fles in de kast staan, gezien het dezelfde werking heeft als paracetamol.
Is er dan iets, bel ik de DA en vraag ik of ik het mag gebruiken.
Zo ja. dan heb ik het tenminste staan.

paracetamol is geen ontstekingsremmer,alleen koortsverlagend en pijnstillend.

Heb je bloed laten afnemen?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:34

Oh dus dan zou mijn logica toch kunnen kloppen. Hm lastig. Wacht het wel weer af en als het morgen weer omhoog gaat, ga ik bellen. Misschien had ik het toch beter eerder kunnen geven om het level van novacam op peil te houden.. Maar dacht echt vanmiddag dat dit op eigen kracht was, niet dus. Ga ik morgen toch even bellen om te vragen of ik het morgen wel voor moet proberen te zijn door het rond zelfde tijdstip te geven als vandaag.

Geerke, nee hebben we niet gedaan. De da was erg zeker van het virus dat we eerst wilden afwachten wat hij zou doen op zijn eigen weerstand en met koortsremmers. Maar als dit zo blijft ga ik zeker wel verder onderzoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:40

Maar novacam is een ontstekingsremmer..
Stel dat je paard dus ergens een ontsteking en jij geeft het alleen wanneer zijn temperatuur te hoog wordt, blijft de ontsteking rommelen..
Wil je een ontsteking de kop indrukken, zal je het toch met bepaalde interval moeren geven.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:00

Klopt maar daar gaat de da dus niet vanuit.. Maar dit regelmatig geven wil ik dus ook overleggen, desnoods de dosis opdelen oid..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:13

Casarell schreef:
Maar novacam is een ontstekingsremmer..
Stel dat je paard dus ergens een ontsteking en jij geeft het alleen wanneer zijn temperatuur te hoog wordt, blijft de ontsteking rommelen..
Wil je een ontsteking de kop indrukken, zal je het toch met bepaalde interval moeren geven.

Zou gewoon de doserings interval die aangegeven is door de DA volgen, zo voelt het paard zich het lekkerst en moet dan zelf de oorzaak van de ontsteking opruimen (daar doet novacam helemaal niets aan)
Paard voelt zich uiteraard wel lekkerder als hij niet zo'n hoge temp. heeft.
Vergelijk het even met jij en flinke griep en doos ibuprofen, dat is dan toch wel je vriend...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:18

novacam is een ontstekingsremmer die niet werkt bij bacteriele infecties.De da heeft dit vermoedelijk alleen voorgeschreven om de koorts te verlagen.Niet omdat er een pees ontstoken is ofzo.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:44

Hij heeft het inderdaad als remmer gegeven, hij heeft niks gezegd over een ontsteking..
Daarnaast geef/doe ik niks zonder overleg. Vroeg me vooral af waardoor het zo aan het schommelen is, of dat komt door de duur van het middel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:48

Een ontstekingsremmer werkt nooit bij een bacteriële infectie omdat zo'n infectie geen ontsteking is.

Voor een bacteriële infectie heb je antibiotica nodig, geen ontstekingsremmer.

Voor een virus helpt evenmin een ontstekingsremmer alleen kan dat bijkomende ontstekingen de kop indrukken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:11

Novacam werkt als pijnstiller en ontstekingsremmer en werkt 24 uur, net als metacam.

Ik heb het toevallig mijn paard van de week ook 2 dagen gegeven na een heftige reactie op het enten.
De ochtend na het enten had hij ook een temp. van 40.2 en was hij ontzettend stijf en suf.

Ik heb hem toen gelijk novacam gegeven.
De volgende ochtend zat hij op 38.4, nog een keer novacam gegeven, en vanmorgen zat hij op 37.8, en toen niks meer gegeven.

Het verminderd pijn, remt mogelijke ontstekingen en ik denk dat het ook de koorts wel naar beneden haalt.
De werkzame stof is hetzelfde als bij Metacam.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:44

Nou vanochtend was het nog steeds 39.5 dus da gebeld en we moeten 2 dagen langer Novacam geven. En dan voordat de 24u voorbij is een nieuwe dosis geven om te voorkomen dat de koorts een kans krijgt. Woensdag moet de koorts weg zijn en anders bellen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:47

Waarom gaat de DA niet kijken waarom je paard koorts heeft? Lijkt me een stuk logischer. Paard krijgt niet zomaar koorts..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:14

kimberly1995 schreef:
Waarom gaat de DA niet kijken waarom je paard koorts heeft? Lijkt me een stuk logischer. Paard krijgt niet zomaar koorts..

begrijp ik ook niet,koorts heeft een oorzaak.Bloed af laten nemen en dan eens kijken of daar iets in te vinden is.Dit duurt te lang.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:22

geerke schreef:
kimberly1995 schreef:

begrijp ik ook niet,koorts heeft een oorzaak.Bloed af laten nemen en dan eens kijken of daar iets in te vinden is.Dit duurt te lang.

Je moet iets aan de oorzaak van de koorts doen inderdaad, niet alleen koortsverlagers geven.. Beetje symptoombestrijding zo. Verder neem ik jou niks kwalijk hoor TS, jij luistert ook alleen naar de DA. Maar in mijn ogen zou je DA toch beter moeten weten dan dit.. :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:18

Als je inderdaad de oorzaak niet weet zou ik het ook niet klakkeloos blijven geven maar even een afspraak maken en alles na laten kijken.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:21

kimberly1995 schreef:
geerke schreef:

Je moet iets aan de oorzaak van de koorts doen inderdaad, niet alleen koortsverlagers geven.. Beetje symptoombestrijding zo. Verder neem ik jou niks kwalijk hoor TS, jij luistert ook alleen naar de DA. Maar in mijn ogen zou je DA toch beter moeten weten dan dit.. :(

Nouja hij blijft uitgaan van dit virus.. Snap waar de vragen vandaan komen, maar vertrouw opzich wel op mijn DA. Die hebben we al jaren. Maar wanneer het woensdag nog niet over is, dit is één dag dit geef ik hem nog, ga ik zeker voor bloedprikken en verder onderzoeken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:27

Kyrseltje schreef:
kimberly1995 schreef:

Nouja hij blijft uitgaan van dit virus.. Snap waar de vragen vandaan komen, maar vertrouw opzich wel op mijn DA. Die hebben we al jaren. Maar wanneer het woensdag nog niet over is, dit is één dag dit geef ik hem nog, ga ik zeker voor bloedprikken en verder onderzoeken.

Maar hij weet dus niet eens zeker of het om een virus gaat, maar wel medicijnen erin pompen?