welke yea sacc voeren jullie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

welke yea sacc voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 14:48

Hoi,

Ik geef al een hele tijd chevital life yeast. Maar daarin zit behoorlijk wat mais als dragerstof geloof ik. Dus ik ben eens aan het rondkijken wat voor yea sacc producten er nog meer zijn.
Ik ben tegengekomen :
- chevital life yeast , 5 kilo, 50 gram per dag
- 2 kg van dodson& horrell, hiervan voer je 2 gram per 100 kg lichaamgewicht. Dus 12 gram per dag voor een paard van 600 kg
- 1 kg yea sacc a 37,50 euro ( http://petssupermart.com/paarden-gezond ... 36_a658191) ongeveer 12 gram per dag.
- chevital motility ( vit en min en yea sacc ), weinig info over te vinden
- ultimate balancer van D & H, vit en min plus ook oa yea sacc
- optiform van Mijten, ruwvoermix met yea sacc erdoor heen.

Wat voeren jullie ? Zoals je ziet moet je van de chevital echt behoorlijk wat meer voeren als de yea sacc van D&H Dus prijsverschil is er amper.

Chesss

Re: welke yea sacc voeren jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:58

Ik heb nu de Yea sacc van de audevard. Vind op zich heel prettig, wel relatief duur € 61. per pot en er zit melasse in. In ben wel geintresseerd geraakt in de Yea sacc van de Dodson and Horrell. Ik geef ook voer van hun. Ben benieuwd waar je op uitkomt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:34

Zit er niet genoeg yea sacc in het voer van D& H zelf al ? Of voer je er maar heel weinig van ?
Hoeveel moet je geven van de yea sacc van Audevard per dag , ook iets van 10 gram ?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:27

Op zich zit er genoeg Yea Sacc in het voer, maar probleem is bij die van mij chronisch voor zowel de maag als de darmen. Ik ben er niet zeker van of die genoeg heeft aan enkel het voer. Op advies van de DA heb ik nu hem wel een boost gegeven met extra Yea SAcc denk idd 10 gram per dag.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:39

St. Hippolyt heeft ook een Yea Sacc-supplement: Hefekultur.
Dat spul van Audevard vind ik waardeloos; duur, relatief weinig Yea Sacc en dan ook nog melasse erin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:18

Chesss, jij gaf toch ook eerst chevital life yeast ? Waarom ben je overgestapt naar een ander yea sacc supplement ? Beviel het toch niet goed ? Of ook vanwege de mais erin + veel ervan moeten voeren ?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:32

ik heb de chevital life yeast nooit gegeven, wel naar gekeken.
Ik heb een tijd de life force gegeven maar dat is echt schreeuwend duur

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:37

Is het niet het proberen waard om de gewone pure biergist te geven ? Scheelt 'm een heel stuk in prijs en heb er hier toch altijd goede resultaten mee gehad...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:39

Pandora2 schreef:
Is het niet het proberen waard om de gewone pure biergist te geven ? Scheelt 'm een heel stuk in prijs en heb er hier toch altijd goede resultaten mee gehad...

Biergist schijnt echt anders te werken, is ook een "dode" gistsoort terwijl yea sacc levend gist is.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:42

Voor de liefhebber heb ik nog een pot Yea sacc van Audevard ter overname staan. Er is slechts een paar keer uit gevoerd en is nog nagenoeg vol.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:44

Maris schreef:
Pandora2 schreef:

Biergist schijnt echt anders te werken, is ook een "dode" gistsoort terwijl yea sacc levend gist is.

Jep, I know...maar dacht dat het misschien voor sommigen een ( goedkoper ) en eveneens werkzaam alternatief kon zijn :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:01

Het is zeker goedkoper, dus dank je wel voor het meedenken hoor !
Maar de yea sacc kan zorgen voor een betere vertering van ruwvoer in de darmen, biergist ( dacht ik ) niet ?!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:05

Biergist helpt om de goede bacterien te behouden in de darmen, wat dus ook de vertering ten goede komt dacht ik .. maar zitten ook nog eens veel B-vitaminen en chroom in...en dat vind ik ook interessant :D

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:31

Yea Sacc ís een specifieke stam levend biergist.
Sacc staat voor Saccharomyces cerevisiae: biergist.

Makana.de verkoopt ook levend biergist, lebend Hefe, niet specifiek de Yea Sacc-stam (en ik meen me te herinneren dat er ook dextrose in zat, weet het niet meer zeker).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:06

Er zijn idd geloof ik 3 verschillende stammen levende gisten , waaronder yea sacc.

edit: even opgezocht : Van de gistsoort Saccharomyces Cerevisiae bestaan wel 1000 variëteiten. Vandaar dat de naam eigenlijk nog niet alles zegt. Voor het paard zijn momenteel drie soorten geregistreerd die als probioticum gebruikt kunnen worden (Yea-sacc 1026, Actisaf SC 47 en Biosprint 39885). Komt uit : http://annekehallebeek.com/tag/darmflora/

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:25

Er zijn heel veel verschillende soorten gisten (en ze leven allemaal, anders is het snel afgelopen met een soort, maar je kunt het natuurlijk levend of dood voeren), waaronder Saccharomyces cerevisiae. Onder de soort Saccharomyces cerevisiae vallen meerdere stammen. Er is naar een paar stammen onderzoek gedaan, dat betekent natuurlijk niet dat andere stammen niet een vergelijkbare werking kunnen hebben.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:07

Ik voer die van Audevard, 15gr per dag. :)
ben er zeer tevreden van ondanks die aan de redelijk dure kant is!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:46

en waar ben je uiteindelijk op uitgekomen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:08

Nog nergens, maar ik denk over D&H.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:26

Ik ben nu een week Yea Sacc van Chevital aan het voeren omdat mijn paard soms erg gassig is en dan wel een skippybal lijkt en tijdens het rijden maar blijft winden en mesten. Hoe snel kan resultaat verwachten? Wat ik op dit moment merk is dat zijn darmen ontzettend lawaai maken en zijn achterbenen helemaal vol zitten met mestspetters en dat terwijl de mest gewoon vast is. Wat er denk ik gebeurt is voordat er mest uitkomt er eerst een boel lucht en gespetter uit kom en daarna pas de mest ... :D