Zijn dit luizen? En wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Zijn dit luizen? En wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 08:58

Hallo,

Ik kwam vanochtend iets opmerkelijks tegen bij mijn verzorgezel. Een hele grote kale plek op zijn billetjes. Kan dit een schuurplek zijn? Ook heeft hij aan de andere kant van zijn buik zulke stukken maar dan niet echt helemaal kaal. Hij zit nog aardig in zijn wintervacht. Kan dit een teken van luizen zijn? Wat kan je er dan voor doen? Scheren? Het is mijn verzorgezel en de eigenaren die zijn nou niet echt 'paardenmensen' en die denken vaak, oh het zal vast wel overgaan... Maar ik maak me er toch wel zorgen om.

Hier zijn wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Linsey1998

Re: Zijn dit luizen? En wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:00

Ik zie niet echt zwarte beestjes, dus denk dat het geen luis is, ik denk wel dat je ezel heel erg veel last heeft van zijn wintervast! Misschien veel poetsen? Desnoods scheren? Hij schuurt waarschijnlijk vaak of niet?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:06

Luizen kunnen er inderdaad voor zorgen dat je paard erge jeuk krijgt en zich tot op de huid kaal/kapot schuurt. Meestal zitten ze op de warmste plekken van je paard (onder de manen en in de lies bijvoorbeeld)
Bij grote aantallen luizen zul je de beestjes kunnen zien zitten. Ze zijn erg klein en vrij licht van kleur (half crème kleurig, half bruin) Ook zie je dan veel (witte) eitjes aan de haren, dicht bij de huid.
Oplossing: 2x wassen met Sebacil (bij de dierenarts verkrijgbaar).

Als je dat allemaal niet ziet, is er waarschijnlijk een andere oorzaak voor de jeuk.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 09:08

@linsey1998 Hij staat dag en nacht in de wei, en als ik er ben ( zo'n 4 dagen in de week ) schuurt niet. Wel hapt hij soms naar zijn buik toe... Scheren zat ik ook al aan te denken maar ik ben benieuwd hoe de eigenaar hier over denkt :)

@callippo (uit mijn hoofd) Bedankt voor je uitleg :) Wat zou jij denken wat dit kan zijn?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:13

Paar dagen terug heeft iemand zulk gelijke foto's van haar Shetlander geplaatst. Zoek maar op 'aparte kale kleine plekjes'. Misschien heb je er wat aan.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 09:21

@EvelienKiss ik heb me best gedaan om het op te zoeken maar ik krijg geen resultaten... Heb je misschien een linkje?

EvelienKiss

Re: Zijn dit luizen? En wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:26