Ervaringen domosedan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Ervaringen domosedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:36

Mijn pony wordt morgen verkocht en we gaan hem dan wegbrengen, maar aangezien de stang van de trailer een probleem is willen we hem sederen met Domosedan. Stang vindt hij eng, en als hij er eenmaal achter zit gaat hij er nog steeds tegen in. Ik neem liever het zekere voor het onzekere wat zoiets betreft.

We hebben een spuit Domosedan meegekregen van de dierenarts en vraag me toch af wat de ervaringen hier mee zijn. Als een paard echt bang is van zo'n stang, breekt hij hier dan niet gewoon door heen? (door de 'verdoving', bedoel ik) Het is een pony die heel bewust is van alles wat hij doet, vraag me af of dat er ook invloed op heeft.

hoogendroog

Re: Ervaringen domosedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:40

Kun je wel de klep dichtkrijgen als hij in de trailer staat? Zo ja, dan zou ik niet verdoven, maar de pony laden, klep eerst dicht en dan pas de stang er voorzichtig achter doen. Rijden met een verdoofd paard vind ik linke soep, maar soms is het inderdaad de enige oplossing. Als wij een jonge hengst laden, is het negen van de 10 keer eerst klep dicht en dan even priegelen en de stang erachter.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:41

Door Domesedan breken ze echt niet heen. Pas wel op dat je het ruim van te voren geeft en echt onder de tong.

Ik zou zelfs wat minder geven dan aanbevolen, het is sterk spul.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:44

Ik heb geen ervaring maar bij mij komt meteen de vraag naar boven, ? Weten de nieuwe kopers dat de pony moeilijk te laden is en dat je hem gesedeerd gaat vervoeren? Bij mij had t al klaar geweest nl ...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:58

@hoogendroog; heb het nog niet geprobeerd om eerlijk te zijn, ben daar altijd een beetje bang voor. Als hij der uit gaat wanneer die klep nog maar half om hoog is lig je der onder. M'n instructrice raadde het inderdaad ook aan, omdat ze daar vaak toch minder tegen in gaan.

@Utixo; bedankt, heb ik wat aan! We nemen inderdaad de tijd, hebben geen haast verder.

@knollentuin; Ja dat weten ze, achja, dat is voor iedereen anders. Ik moet zeggen dat meer dan de helft van de paarden die ik gehad heb moeilijk te laden waren/zijn, is meestal iets dat je met veel oefening goed op kunt lossen. Helaas hebben wij daar niet zolang de tijd meer voor gehad voor hij ging verhuizen (kwamen pas achter zijn angst voor stang toen we eens gingen oefenen voor verhuizing) dus dan sederen we liever om het zekere voor het onzekere te nemen en het zo relaxed mogelijk te houden. Heb het wel eens goed mis zien gaan met trailers, blijf het beetje eng vinden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 05:43

Ik weet niet of je dit nog op tijd leest, maar ik vind het veel te sterk werken om een paard te gaan vervoeren. Ik heb het een keer gebruikt met scheren van mijn vorige paard, maar die stond te zwaaien op haar benen. Ik zou het niet aandurven om het voor een trailerrit te gebruiken.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:14

Alles is goed gegaan, het was inderdaad sterk spul.. Hij was aardig 'onder invloed'. We hebben heel rustig gereden en gelukkig bijna geen bochten/hobbels. Zijn een paar keer gestopt om te kijken waar die was, was zo stil daar achter :P Hij kwam trouwens wel aardig wakker de trailer weer uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:24

Mooi, hoe lang van te voren had je het gegeven?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:42

drie kwartier, na een half uurtje zag je hem wel 'wegzakken', maar hebben toen nog even een klein kwartiertje gewacht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:44

Ok, voor het geval ik het ooit nodig mocht hebben.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:51

Een half uur is echt wel het absolute minimum bij dat spul. Het werkt lang genoeg om daar je tijd voor te nemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:07

Hoe lang was je trailerrit eigenlijk? Mooi dat het goed is gegaan hoor, ik had het met die van mij niet aangedurfd terwijl die vaak met de trailer op pad ging.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 09:31

Een uurtje, dus dat viel wel mee :) Het op de trailer staan was/is geen probleem, hem er rustig op krijgen wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:04

Ik bedoelde meer: het reizen terwijl ze zo versuft was, die van mij dan tenminste. Als ik zag hoe ze met dat scheren stond kon ze amper op haar benen blijven staan, dus dat leek me dan met een trailerrit niet zo denderend ;) .

Wel fijn hoor, dat het bij jou zo goed ging, wie weet wordt het laden zo ook makkelijker uiteindelijk.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:08

Jet schreef:
Ik bedoelde meer: het reizen terwijl ze zo versuft was, die van mij dan tenminste. Als ik zag hoe ze met dat scheren stond kon ze amper op haar benen blijven staan, dus dat leek me dan met een trailerrit niet zo denderend ;) .

Wel fijn hoor, dat het bij jou zo goed ging, wie weet wordt het laden zo ook makkelijker uiteindelijk.

Dit inderdaad. Ik heb het ooit gebruikt om mijn paard te laten bekappen. Hij zwalkte alle kanten op en was heeeeeel relaxt. :z Ik zou het voor een trailerrit nooit durven gebruiken, als ze al amper op hun benen blijven staan terwijl ze niet bewegen, is met de trailer door de bocht gaan in mijn ogen onverantwoord.

Beter steek je wat tijd in oefenen met trailerladen, dit heeft veel meer effect. Gewoon de trailer neerzetten en er rustig met hem inlopen. Na elke stap die hij verder doet dan de vorige keer belonen, terug achteruit lopen, rondje gaan stappen en weer opnieuw. Bij mij was binnen 3 dagen het hele probleem opgelost en hij heeft nooit weer moeilijk gedaan met trailerladen, terwijl hij hiervoor dus wel een nare ervaring met de trailer heeft gehad (achteraf gezien te kleine trailer, hoofd gestoten tijdens het rijden).

Je kunt ook de trailer in het land/de paddock neerzetten en zijn eten/water erin zetten, op die manier moeten ze wel de trailer in en leren ze dat de trailer best oke is om in te gaan.

Succes! :)

Edit, ik zie dat je het al gedaan hebt, dus mijn post heeft niet zoveel zin meer...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:24

Klopt,ben er wel een tijdje mee bezig geweest, ook met instructrice! Heeft wel een hoop geholpen maar op het moment dat hij weg moest nog niet voldoende om de stang er rustig achter te kunnen doen. Helaas. Hoop dat hij na zn laatste ritje volgende keer wat meer ontspannen is, nu hij heeft meegemaakt dat zo'n ritje niet zoveel voorstelde :P Maar dat is nu aan de nieuwe eigenaresse om het oefenen verder door te zetten.

'Grappig' trouwens om te horen dat veel het te sterk vinden voor trailerladen, moss kon nog prima op zn benen staan en was ook nog wel een beetje alert op omgeving, maar het verzet was weg. Hij liep wel slomer en liever niet, zodra hij stil stond leek hij in slaap te vallen. maar hij zwalkte niet. Da raadde ook dit spul aan omdat ze door tranquigel bijv sneller heen breken en je er dam niks meer aan heb.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:27

Ik vind het juist veel fijner spul dat Tranquigel. Uitwerking is totaal anders.

Al diverse dierenartsen mee gemaakt die ook even Domesedan in komen spuiten als het paard niet wil laden. Voordeel hiervan is dat het met 2 minuutjes werkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:42

Spuiten heeft een veel snellere uitwerking dan via de mond, Utixo. Mijn vorige paard werd ook gespoten voor de smid ( de laatste jaren) en dat werkte snel, maar via de mond met het scheren duurde echt wel een half uur tot drie kwartier voordat het voldoende werkte.

Bij tanquigel is het heel belangrijk dat je het geeft als je paard rustig is, dat versterkt de emotie die het paard had voor de toediening.