Voeding bij een slokdarm verstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Voeding bij een slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 16:49

Mijn paard heeft gisteren een slokdarm verstopping gehad.
Nu mag ze van de dierenarts een week lang alleen gras en slobber eten, oftewel alleen zachte dingen. Zodat haar slokdarm kan herstellen.

Nu werk ik bij dit paard enorm veel met voedselbeloning. Normaal gesproken doe ik dit met stukjes wortel.
Is er iets wat ik deze week wel zou kunnen geven?
Iemand een idee? Een schep slobber in mijn jaszak zie ik niet zo zitten :+

Art_Ificious

Re: Voeding bij een slokdarm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:51

Stukjes appel? Is veel zachter dan wortel biet of snoep.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:57

Gewoon 1 week iets anders gaan doen? de genezing is belangrijker op het moment.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:02

Ragdollcat schreef:
Gewoon 1 week iets anders gaan doen? de genezing is belangrijker op het moment.

Hier ben ik t mee eens, het kan geen kwaad als ze een weekje niet zoveel doen.(mits ze wel los komt natuurlijk)

En mocht je per se iets willen; banaan. Is lekker zacht :-)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:09

Dat de genezing voorop staat is uiteraard normaal. En als er niks zachts te geven is, zal ik dat zeker doen.

Mijn paard staat altijd los. 24/7 weide met schuilstal. Het gaat mij niet eens zozeer om rijden oid. Maar ook simpele dingen zoals bv ogen schoonmaken. Hier heeft ze een bloedhekel aan en omdat ikzelf alles zittend moet doen (rolstoel) moet ze hiervoor bukken met haar hoofd. Inmiddels doet ze dat braaf omdat ze weet dat ze daarna een snoepje krijgt.

Maar als er een zachte snoep-optie is, dan wil ik deze wel benutten.

Stukjes appel/banaan klinkt goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:15

Nu snap ik het, ik dacht dat het ging om grondwerken waarbij men veel beloning geeft, dus ik dacht van als er geen zachte beloningen zijn kun je gewoon een weekje dit soort dingen uitstellen, de genezing is belangrijker.

Ik zou de appel wel achterwege laten, het kan soms zo gaan, omdat het zo lekker is gaat paarden het soms te snel opeten en komen er toch vrij harde stukken de slokdarm in.

Een Banaan is een goed idee, dat is altijd zacht en anders probeer eens een mandarijntje.

Daar was mijn paard dol op.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-05-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:16

Harley had zich ook eens verslikt in een stukje wortel. Ik geef dan ook geen Wortel meer aan hem. Maar hij mocht wel gewoon zijn meusli eten van de dierenarts.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:19

Muesli mag ze alleen geweekt van de dierenarts. Wortel hen ik niet gevraagd maar daarvan kan ikzelf wel bedenken dat dat niet goed is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:27

Even niets doen ! die slokdarm heeft een flinke opdonder gehad !
Ook appel is niet zacht voor een slokdarm.
uitdaging om het zonder voedsel beloning te doen, 1 week is zo voorbij.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:30

Dan geef je toch een poosje geen snoep. Paarden die veel beloond worden met snoep vertonen ook vaak opdringerig en schooiend gedrag. Kriebel je paard op een plek wat die fijn vindt, beloon met knuffel en probeer een de liefde en de energie die je voelt in je hart over te brengen. Dieren voelen dat wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:45

Annoya schreef:
Dan geef je toch een poosje geen snoep. Paarden die veel beloond worden met snoep vertonen ook vaak opdringerig en schooiend gedrag. Kriebel je paard op een plek wat die fijn vindt, beloon met knuffel en probeer een de liefde en de energie die je voelt in je hart over te brengen. Dieren voelen dat wel.

Daar ben ik het wel mee eens!

Maar de eigenaar bepaalt zelf wat ie doet met de eigen dieren als het zelf geen probleem vind.

En als het voor de eigenaar fijn werken is om bijv. gedaan te kunnen krijgen om vieze ogen schoon te kunnen maken waar het dier een hekel aan heeft........

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:56

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 12:04

Bedankt voor alle tips. Ik ga aan de slag met mandarijntjes en banaan.

Annoya schreef:

Wat jij schrijft klopt, daar ben ik het grotendeels mee eens.
Maar in mijn situatie met dit paard, werkt voedselbeloning het beste. Schooien en klieren doet ze absoluut niet en daar ben ik dan ook heel strikt in, dat is een no go. Niet voor alles krijgt ze snoep. Voor de simpele dingen krijgt ze gewoon een "braaafff" of een kriebel. Maar met de dingen die ze moeilijk vindt of waar ze een hekel aan heeft is een knuffel niet genoeg om haar goed meewerkend te krijgen. Dan doet ze het wel maar kost het mij veel meer moeite. Op dit punt komen de stukjes wortel erbij waardoor ik een paard heb die alles gewillig ondergaat.
Dit heeft niet perse met opvoeding te maken. Als voorbeeld: mijn paard is een kramptrekker. Om haar hoeven uit te kunnen krabben moet ze haar hoeven bij mij op schoot leggen. Voor haar achterhoeven is dit enorm moeilijk voor haar. Met veel geduld krijg ik haar toch zover dat ze ontspant en ik haar hoeven schoon kan maken. In zo'n situatie krijg ik haar net een stukje blijer met een wortel dan met een kriebel.

Daarnaast heb ik ook situaties waarbij een kriebel oid verwarrend kan werken voor mijn paard. Zoals ik al schreef zit ik in een rolstoel. Om op haar rug te komen is een aardige onderneming waarbij ze perfect stokstijf stil moet staan. Door mijn spasmes geef ik haar onbewust wel eens een por of raak ik uit balans waardoor ik haar ineens op een andere dan gebruikelijke plaats vastpak. Dit mag zij nooit verwarren met een beenhulp of kriebel.
Dus ook hier heb ik haar aangeleerd dat ze bij zowel het opstijgen als afstappen, stil moet blijven staan totdat ze een snoepje heeft gehad. Erg duidelijk voor het paard => stilstaan tot je een snoepje hebt gehad. (en dit neemt ze zo serieus dat al menig bijrijder weer heeft af kunnen stappen omdat ze een snoepje vergeten waren :+ )

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:07

Eerste waar ik aan dacht was een pot appelmoes en een lepel mee :') :+

Maar banaan is inderdaad een beter idee :')

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:09

Mijn paard heeft al 2 keer een slokdarmverstopping gehad. Het advies van de dierenarts was geen stukjes voer geven. Als je een appel/wortel wil geven, geef dan een hele. Nu snap ikdat dat in jouw situatie niet gaat maar ik raad het je zeer af om appel of wortel te geven.

Mijn paard heeft de eerste week even geen krachttoer of snoep gehad, daarna langzaam weer opvoeren. Ik snap dat het lastig is in jouw situatie maar ik zou toch even proberen het voeren uit te stellen. Een slokdarm is erg gevoelig en moet de kans krijgen om te herstellen, de kans op onherstelbare schade is aanwezig als je doorvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:10

Banaan gaat wel kleven kan ik je zeggen (tenminste, ik zou het net als slobber zo niet in mn jaszak willen hebben haha!). Ik zou eerder denken aan (krenten/ rozijnen) brood en ontbijtkoek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:15

Roggebrood? Makkelijk in stukjes te breken, redelijk zacht en veelal favoriet.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:59

Dit was de eerste keer dat mijn paard dit gehad heeft (ze is 27 jaar). Het is trouwens gebeurd tijdens het eten van muesli.

Vandaag was ik bij mijn paard, gewapend met banaan en mandarijntjes :9
Gras eet ze goed en haar slobber eet ze wel op maar erg langzaam en voorzichtig. Het eten doet haar duidelijk pijn. Het eerste stukje mandarijn heeft ze opgegeten, daarna heeft ze alles geweigerd. Zowel mandarijn en banaan.
Normaal gesproken weet ze precies wanneer ze wat krijgt en dan kijkt ze je verlekkert aan (dat is alles wat zo doet qua "bedelen"), vandaag helemaal niet. Ze had totaal geen behoefte aan beloning in de vorm van voedsel.

De slobber die ze krijgt is trouwens seniorenslobber. Normaal gesproken krijgt ze 1 x per dag muesli en 1 x slobber, Nu krijgt ze 2 x per dag slobber.
Ze zit wel steeds bij het hooiruif te zoeken. Ik denk dat ze behoefte heeft aan structuur. Honger zal het niet zijn aangezien ze op hoog gras staat.

De dierenarts had het over een week zacht voedsel. Maar nu ik haar vandaag zo gezien heb, vraag ik mij af of een week niet te kort is.
Heeft iemand enig idee hoelang het herstel van de slokdarm kan duren? Het was een flinke verstopping van ruim 50 cm (vanaf haar keel tot bijna onderaan haar hals) en we hebben flink gemasseerd. (de dierenarts vertelde mij dat masseren bij een slokdarmverstopping niet mag omdat de kans bestaat dat je het slijmvlies van de slokdarm verder beschadigd. Hier had ik nooit eerder van gehoord dus mogelijk hebben wij door onwetendheid de schade vergroot. Ik wist niet beter dan dat je moet masseren)

Ik heb iig met de stalhoudster afgesproken dat ik woensdag weer kijk hoe ze eet. Afhankelijk daarvan ik zal overleggen (indien nodig) met de dierenarts wat wijsheid is.
Ik kom trouwens maar 2 x per week bij mijn paard. Vanuit de stal is er wel dagelijks toezicht en zorg. In noodgevallen kom ik uiteraard zo vaak als nodig is.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:16

Het kan best dat de genezing bij het oude paard iets langer duurt dan bij een jonkie. Bij mensen verschilt de herstelperiode na een verwonding of operatie ook per individu. Je kan je paard altijd 1,5 week zacht voedsel geven i.p.v. 1 week. Je kan zelf wel aan je paard zien of ze verbeterd, en de stalhouder ook.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:01

judith_irene schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik ga aan de slag met mandarijntjes en banaan.

Daarnaast heb ik ook situaties waarbij een kriebel oid verwarrend kan werken voor mijn paard. Zoals ik al schreef zit ik in een rolstoel. Om op haar rug te komen is een aardige onderneming waarbij ze perfect stokstijf stil moet staan. Door mijn spasmes geef ik haar onbewust wel eens een por of raak ik uit balans waardoor ik haar ineens op een andere dan gebruikelijke plaats vastpak. Dit mag zij nooit verwarren met een beenhulp of kriebel.
Dus ook hier heb ik haar aangeleerd dat ze bij zowel het opstijgen als afstappen, stil moet blijven staan totdat ze een snoepje heeft gehad. Erg duidelijk voor het paard => stilstaan tot je een snoepje hebt gehad. (en dit neemt ze zo serieus dat al menig bijrijder weer heeft af kunnen stappen omdat ze een snoepje vergeten waren :+ )

Wat ontzettend knap dat je haar zo netjes hebt opgevoed. Super dat je met zo'n lieverd toch lekker kan rijden. Gaaf!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:54

Sneu voor je paard dat het nog teveel zeer doet.

Hopelijk gaat het snel genezen.

Ik wist niet dat de slokdarmverstopping zo erg was, dat las ik nu pas van 50 cm...........Dan zeg ik..........niks geven, alleen dat wat de dierenarts je geadviseerd had.