help! paard heeft bloedneus na klap op hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

help! paard heeft bloedneus na klap op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 10:57

Hallo,
Om een lang verhaal kort te houden schrok mijn paard ergens van tijdens het opzadelen. Ze heeft haar touw kapot getrokken waarna haar hoofd door schoot tegen de paal van de baklamp. Ze draafde gewoon weg naar haar wei waarna ik haar weer pakte. Eerst liep ze een beetje voorzichtig met haar hoofd naar beneden, maar na even was het over. Ze heeft een klein oppervlakkig wondje boven haar oog (geen bloed of bloodliggend vlees), maar ook komt er bloed uit 1 Van haar neusgaten. Het bloeden is ondertusssen gestopt zover ik weet.

is dit erg of niks aan de hand? Ze heeft ondertussen gerold en is weer helemaal de oude, maar toch ben ik liever zeker dat er niks aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 01-05-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurrr_

Re: help! paard heeft bloedneus na klap op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:58

Toch even dierenarts bellen voor de zekerheid, bellen kan niets kwaad maar bloed uit de neus wel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:59

Bel je DA voor overleg, kan een gesprongen bloedvat zijn, kan zijn dat je op andere dingen moet letten de komende uren/dagen. DA weet dat en van dit ongelukje afweten helpt ook als je zeg binnen 1-2 weken de DA moet laten komen voor iets met je paard ook als dat niet gerelateerd lijkt.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:00

Zolang het uit 1 kant komt is er vaak niets aan de hand en is het waarschijnlijk gewoon een adertje wat gesprongen is door de klap.

Wat mij is verteld door een DA is dat wanneer een bloedneus spontaan onstaat aan 1 zijde is er niets aan de hand. Wanneer bloed uit twee neusgaten komt is het foute boel want dat kan wijzen op een tumor.

Ik zou je nu dus niet al te veel zorgen maken en je kant altijd de DA bellen. Beter een keer te veel dan te weinig.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:08

Ik loop nu naar de eigenlijke eigenaar (fulltime bijrijdpaard) om het te melden en de dierenarts op de hoogte te brengen. Bedankt voor de reacties! Het bloeden is gestopt en het kwam inderdaad maar uit 1 neusgat.
Ik houd jullie op de hoogte

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:18

De eigenaar is niet thuis dus ik kan de dierenarts nog niet bellen. Agz het geen noodgeval is kan ik niet voor ze beslissen, want mocht ie langs willen komen en de eigenaar vindt het onzin, dan zit ik met de kosten.
Wachten tot ze thuis komt dus?

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:22

Eigenaresse bellen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:33

eigenaresse even bellen, aangeven wat er precies gebeurde..
hoe lang het gebloed heeft, hoeveel bloed het was (gutsen, paar drupeltjes, een dun straaltje).

neemt ze niet op. dan even inspreken en een whats upje sturen..

als het al gestopt is, en het wondje aan het hoofd is oppervlakkig, dan zou ik zelf niet de dierenarts bellen (maak even foto's en stuur die ook naar de eigenaar zodat ze zoveel mogelijk informatie heeft).

zet het dier lekker op de wei en blijf er nog even een uurtje bij om te kijken of alles goed gaat..

woon je dichtbij, dan kun je ook in de loop van de dag even een paar keer erlangs gaan om te checken..
maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:41

elenaMM77 schreef:
eigenaresse even bellen, aangeven wat er precies gebeurde..
hoe lang het gebloed heeft, hoeveel bloed het was (gutsen, paar drupeltjes, een dun straaltje).

neemt ze niet op. dan even inspreken en een whats upje sturen..

als het al gestopt is, en het wondje aan het hoofd is oppervlakkig, dan zou ik zelf niet de dierenarts bellen (maak even foto's en stuur die ook naar de eigenaar zodat ze zoveel mogelijk informatie heeft).

zet het dier lekker op de wei en blijf er nog even een uurtje bij om te kijken of alles goed gaat..

woon je dichtbij, dan kun je ook in de loop van de dag even een paar keer erlangs gaan om te checken..
maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

De eigenaresse neemt helaas niet op, volgens de schoonmaakster zit ze bij de kapper. Ik heb ondertussen een stalgenootje gebeld en als ze straks nog niet op neemt belt zij de dierenarts voor me, ze heeft dezelfde dierenarts en kent hem ook iets beter dan ik.

Het is zo af en toe een druppeltje, het is toch nog niet gestopt. Foto's maken is een goed idee, zal ik doen! Ik gooi dr wel even op de wei, dan rijdt ik ondertussen een ander paard en dan kan ik daarna wel even kijken hoe het er voor staat...

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:39

Kan me voorstellen dat je dan schrikt! Bloedneuzen kunnen er heel heftig uitzien, kan veel bloed uitkomen. Valt in dit geval wel mee zo te horen, af en toe een druppeltje.

Denk dat er inderdaad door de klap een adertje in de neusholte is gesprongen ofzo, maar het klinkt niet heel ernstig. Als het goed is zal het snel stollen en ophouden met bloeden. Even op letten of ze niet veel slomer wordt dan ze normaal gesproken is.

Als je inderdaad toch nog op stal blijft, kun je het zo nog even checken :) succes!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:15

mijntje92 schreef:
Kan me voorstellen dat je dan schrikt! Bloedneuzen kunnen er heel heftig uitzien, kan veel bloed uitkomen. Valt in dit geval wel mee zo te horen, af en toe een druppeltje.

Denk dat er inderdaad door de klap een adertje in de neusholte is gesprongen ofzo, maar het klinkt niet heel ernstig. Als het goed is zal het snel stollen en ophouden met bloeden. Even op letten of ze niet veel slomer wordt dan ze normaal gesproken is.

Als je inderdaad toch nog op stal blijft, kun je het zo nog even checken :) succes!

Bedankt voor je reactie! Stelt me weer gerust :)
Ik beb ondertussen thuis en heb de eigenaresse via whatsapp geinformeerd, voor de resr is het even afwachten. De komende paar uur zijn er nog mensen op stal dus die kunnen het voor me in de gaten houden. Ze liep al weer te showen op de wei dus het zal allemaal wel mee vallen!
Toen ik dr terug zette was ze helemaal door de war omdat ik niks met dr had gedaan, blijven kijken en hinniken dat ze deed :') ze verloor me geen seconde uit het oog. Goed teken lijkt me, dat ze zo graag alsnog wilde werken :)

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:18

Haha inderdaad! Klinkt niet alsof het ernstig is. +:)+ Gelukkig maar!!