Paard krijgt kaal (achtige) plekken + roos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Paard krijgt kaal (achtige) plekken + roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:06

Mijn paard is nu heel erg aan het verharen naar dr zomervacht, maar nu heeft ze op sommige plekken de vacht zo dun dat je op de huid kijkt. Voornamelijk net vóór de singelplek, bij de liezen, achter en op de oren, binnenkant voorbeen en op de neus. Verder nog wat plekjes over dr lichaam. Maar niet zo erg als de rest. En ze heeft veel roos over haar lichaam, en tussen de manen.

Ze heeft er geen jeuk aan en schuurt ook niet. Het zijn niet échte kale plekken, maar je kunt wel de huid zien.

Ik vind het er niet uit zien, en vraag me af of dit met het verharen te maken kan hebben of het misschien iets anders is? Ik heb wel Tea Tree shampoo, wat goed tegen roos ed helpt, maar denk niet dat het verantwoord is om ze met dit weer te gaan wassen.

Ze heeft wel 2 weken terug een slokdarmverstopping gehad en misschien dat dit ermee te maken kan hebben? Het is nu een week geleden begonnen, toen het een paar dagen zo warm was.

Iemand nog tips en/of ideeën hierover?

Heb geen idee hoe ze ''normaal'' verhaard, want ik heb haar sinds vorig jaar september, verharing naar de wintervacht liep gewoon normaal. Ze heeft afgelopen winter wel een deken op gehad maar die is al een paar weken af.

Myrthee_

Re: Paard krijgt kaal (achtige) plekken + roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:09

Geen idee of het 't zelfde is natuurlijk, maar die van mij verveld ook heel erg tijdens het verharen. Dus ook allemaal witte schilfers bij de manen, borst, staart etc. Heeft ze verder nooit problemen mee gehad en is na het verharen ook over.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:15

Ik ken ook een paard die dit had tijdens het verharen, trok elk jaar vanzelf weer weg.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:22

Ik heb de vorige eigenaresse even een berichtje gedaan met de vraag hoe ze andere jaren verhaarde, zei heeft haar zon 8 jaar gehad. Ik laat het weten, als ik meer weet. Was eerst al bang voor schimmel ofzo, maar het zijn geen typische ronde plekken of échte kale plekken. Ze had vorige week op dr buik ook een hele grote haar arme plek, die nu weer helemaal bedekt is

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:32

Mijn 3 jarige en jaarling hebben het allebei het ergst op hun hoofd, schilfers en dikke vettige plukken vacht die je kunt plukken tijdens het verharen. Ik heb toevallig gisteren nog de jaarling haar hoofd lekker geschrobd met teershampoo om het weer fris en schilfervrij te krijgen. Nu heeft ze een mooi glad hoofdje met hier en daar wat dunne vacht. De hengst heeft het vooral onder zijn maantop en voorhoofd maar hij heeft een enorme maantop waar het natuurlijk snel warm onder wordt. De jaarling heeft over haar hele lijf ,vooral hals schouder en boeg wat schilferige huid en bijna kale plekken door de rui maar uit ervaring weet ik dat er niks aan de hand is en dat de vacht snel weer mooi glad is. Mocht je twijfelen was je paard dan met Betadine of zoals ik altijd doe, teershampoo. Succes!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:44

Ik ken ook een paard die kalig werd tijdens het verharen, voornamelijk in het schoftgebied zag je het goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:47

Mij pony heeft heeft het nu precies zo,ik heb het al veel vakerbij paarden gezien en dat trok altijd weg.
bij twijfel kun je de kale plekken met imaverol behandelen, dat kun je halenbij de veearts

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 07:11

Net ook bericht gehad van de vorige eigenaresse. En ze verhaart inderdaad altijd wat vreemd met dunne plekken en wat schilfers en vette plekken op de oren.

Dus het is gelukkig geen schimmel,mijt of iets anders van die trant waar ik eerst bang voor was.

Wil haar wel even wassen om ze van de.schilfers af te helpen. Maar daar is het nu nog geen weer voor. Heb alleen koud water op stal

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:16

Waar je nu ook goed mee kunt schrubben is berken haarwater, niet duur en te koop bij kruidvat, eigen merk. Wel opletten voor de ogen en slijmvliezen maar et helpt wel als ze eventueel jeukerig worden van al dat haar en schilfers.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:20

Zie het er een beetje zo uit?
Afbeelding

Het klinkt vergelijkbaar, mijn paard heeft het nu ook.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:59

Bij het paard waar ik het bij zag, zag het er inderdaad zo uit.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:13

Ja het lijkt daar inderdaad wel op

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:14

Als je dit nog nooit gezien hebt denk je echt van wat kan dit toch zijn. Maar hoor en zie nu van meerdere kanten dat meer paarden zo apart verharen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:17

wat ik me nog wel afvraag is of dat iets zegt over de weerstand van een paard. Paard waarbij ik het zag bleek later artrose in zn hals te hebben bijvoorbeeld en die was altijd wat moeilijk in zn bespiering.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:11

DromenLies schreef:
wat ik me nog wel afvraag is of dat iets zegt over de weerstand van een paard. Paard waarbij ik het zag bleek later artrose in zn hals te hebben bijvoorbeeld en die was altijd wat moeilijk in zn bespiering.

ik denk niet dat het iets zegt over de weerstand. Mijn merrie zit afgelopen jaren beter in haar vel dan dat ik haar ooit heb gezien. Glanst als een malle, actief en lekker eigenwijs.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:47

Mijn paard zit verder ook super in de bespiering, altijd super voorwaarts en blij. En verder geen gebreken, osteopaat is in november geweest en was ook allemaal prima in orde.