Rare wond voorbeen achterkant knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Rare wond voorbeen achterkant knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Friese merrie heeft een rare wond. Het is klein begonnen en op aanraden van de dierenarts met betadine gewassen en korsten verwijderd. Het werd niet beter en wondje werd groter. Het was geen mok aangezien kootholtes schoon zijn. Afgelopen zaterdag van de dierenarts antibioticazalf gekregen, maar heb niet het idee dat het werkt. Ze heeft er pijn aan want ze is niet erg blij als ik het kom insmeren twee keer per dag. Verder valt me op daf ze met het been naar voren staat om het te ontlasten. Ik moest de zalf een week smeren en verbetering zien maar die zie ik niet en het lijkt groter te worden.
Wie herkent dit en wat zou het kunnen zijn?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:03

De wond zit aan de achterkant net onder de knie.

geerke

Re: Rare wond voorbeen achterkant knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:07

je kunt dit het beste even rondom schoon en kort knippen.Mijn fries heeft dit ook,maar dan droog.Al jaren,ik houd het vet.Heb het ooit op kweek laten zetten kwam staphyllococcus aureus uit.AB gegeven,hielp helemaal niets.Ik heb alle soorten zalfjes al geprobeerd,bij mijn fries hielp dus niets.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:07

Ik zou gewoon honingzalf proberen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:09

is het geen mok? Ik zou idd ook gaan voor goed kaal knippen zodat de wond wat natuurlijker kan drogen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:41

Wat is staphyllococcus?
En mok was ook mijn eerste gedachte, maar het zit wel erg hoog en de kootholtes zijn gelukkig vrij van mok.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:45

het ziet er een beetje pusserig uit, of is dat zalf?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:47

puttertje schreef:
Ik zou gewoon honingzalf proberen

Ik zeg ook honingzalf, werkt echt super!!

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:56

Het lijkt wel op rasp, heeft mijn bijrijpaard (fries) ook. Goed droog houden, ik had ook allemaal zalfjes gekregen en geprobeerd maar er hielp niet veel tegen. Gelukkig heb ik de zee dicht bij en na een aantal keren goed door het water is het nu bijna weg. Echter komt het bij haar wel iedere winter weer terug.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:01

Ik scheer daarbij ook de haren rondom de plek weg zodat er zo min mogelijk irritatie is en kun je het wondje mooi schoon en droog houden. Mijn bijrijpaard staat ook altijd met het been naar voren om te ontlasten.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:04

Het is niet de zalf, dit was de wond na wassen met betadine. Kan zijn dat het daarom wat gelig is. De voelt heel reliëf achtig. Maar het doet haar ook goed pijn. Denkt dat het ook erg trekt waardoor ze haar been naar voren houdt. Ik ga is googelen op rasp.
Wat is honingzalf? Waar is dit te verkrijgen?

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:16

Bij mijn fries kwam er ook een dikke korst omheen met een vrij diepe kloof in het midden. En mocht er ook niet aankomen. Honingzalf verzacht de huid en kun je bij de dierenarts krijgen of bij de paardendrogist.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:22

Het is wel erg mooi recht, het lijkt wel een snee...
Misschien achter een draad of plank gehangen?
Zichzelf aangetikt met haar achterhoef?

Zou ook Mesitran of een andere honingzalf pakken, gewoon bij de drogist, scheelt je een pak geld ;)

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:28

Het was eerst een klein rondje, is nu langwerpig geworden.
Zal morgen weer bellen met de dierenarts en is vragen of honingzalf een optie is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:18

Honingzalf (of bijenpropoliszalf) is ook wat ik zou smeren, eventueel in combinatie met groene klei om de wond te beschermen tegen insecten. In ieder geval de haren rond de wond verwijderen, zodat het goed kan drogen en gemakkelijk schoon te houden is.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:50

Mijn Fries heeft precies hetzelfde. Nu al ongeveer drie jaar en het blijft steeds weer terugkomen. Eerst dacht de da dat het ook mijt was, maar het ging niet echt weg met sebacil. Zinkzalf, honingzalf en sudocrème geprobeerd. Ik schoor zijn been ook kaal, zodat het meer kon luchten en ik het beter schoon kon houden, maar dat hielp niet. Nu blijft het maanden stabiel door er regelmatig Klovex (Kruidvat) op te smeren en zijn been één keer in de week te wassen met tea tree shampoo om de vettigheid weg te halen en daarna betadine. Helaas blijven er steeds weer van die harde brokken op komen, maar het zijn gelukkig geen wondjes meer.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 05:29

ik denk dat dit rasp is, veel voorkomend bij sokkenpaarden.
ik doe er niet zo heel veel aan, zo nu en dan de benen met betadine wassen en regelmatig de korstjes weg kammen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:14

Ik zie dat het al een oud topic is, maar even een vraag aan ts: zit het er nog steeds?
Sinds december had mijn fries dit ook.
Na verschillende dingen van mijn DA gehoord te hebben en verschillende dingen geprobeerd te hebben riep de dierenarts vorige week dat het een infectie is, welke helemaal niet erg is en niet zelf zal uitbreiden, alleen de weerstand wordt verlaagt. Oorzaak onbekend. Oplossing: Dagelijks wassen met Marseille zeep, gewoon een ouderwets stuk zeep , inmasseren afspoelen en afdrogen.
Binnen een week was het weg en het is een maand later nog niet terug gekomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:11

Ik denk ook dat het rap is.