Aparte kleine kale plekjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Aparte kleine kale plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:22

Sinds januari loop ik al te frutten met mijn shet.
Ik heb hem nu bijna een jaar in mijn bezit, en afgelopen zomer geen problemen geweest. Tot januari dit jaar.

Ponylief begon ineens allemaal kale plekken te vertonen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik direct de DA bijgehaald. Die constateerde luis, en sebacil meegekregen. Eerst 2 keer gewassen met wintervacht, wat voor mijn gevoel totaal geen zin had.

Hiernaontstonden er meer kale plekken, vrij egaal, vond het maar vreemd. Chip had duidelijk jeuk.

Afbeelding

Dierenarts telefonisch gesproken, en kreeg te horen dat het misschien schimmel kon zijn, dus imaverol gehaald. En na een paar dagen besloten om hem te scheren, en nog een keer te wassen met sebacil. Tijdens het scheren is er geen luis vanaf gekomen.

+plekken
Afbeelding

Op 23 maart begonnen op alle kale plekken weer haar te groeien, voor mij een hoera momentje!

Wat wel apart is, is dat zijn haar op sommige plekken ontzettend snel is teruggegroeid, en op andere plekken niet. Alle eerst kale plekken zijn nu weer voorzien van wintervacht (ergens logisch) maar zijn hoofd is grotendeels ook weer bedekt met haar. Behalve bovenop, dus nu heeft hij een soort blesje.

Afbeelding

Nu leven we in april, en is alles weer begonnen -O-

Chip begon ineens met schuren bij zijn koppie. En op zijn schouders ontstonden een soort van 'pikketjes'

Afbeelding

Afbeelding

(Rode is betadine zalf)
Afbeelding

De dag hierna was bij het halsterplekje, een stuk 'schaafwond' eronder.

Ik heb zelf het vermoeden gehad dat het weer schimmel was (vanwege die 'pikkeltjes') en ben hem dus weer gaan wassen met imaverol. Helaas tervergeefs. Want uiteindelijk zag hij er zo uit.

Afbeelding

Dit is ook mijn meest recente foto (20 april)

Hierna is weer de DA geweest. (24 april)
Hebben hem ontwormd, om te kijken of daar iets zou uitkomen, en vitamine spuit. Zij denkt mijt, dus weer behandelen met sebacil.

Ik ben afgelopen weekend een paar dagen weggeweest, en hij zit nu geheel onder de kleine"spikkels".
O.a. verspreid over beide kanten van zijn buik. vooral achter zijn schouder zit het nu vol.

Heb hem maandag gewassen met sebacil. Maar ik zie nog geen verbetering, alleen een pony met ontzettend veel jeuk..

Mijn plan is nu om hem dit weekend nog een keer te wassen met sebacil (ik ben mij ervan bewust dat er officieel 7 dagen tussen moet zitten) en reageert hij daar nog niet op wil ik halverwege volgende week de DA er weer bijhalen.

Nu ik een heel overzicht heb gecreëerd, hoop ik ontzettend dat er iemand is met de gouden tip, of oplossing. Wat dit zou kunnen zijn. Hij is jong, word 4. Maar ik weet zeker dat hij dit vorig jaar niet gehad heeft.

Ayla

Re: Aparte kleine kale plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:27

Reageert hij niet op de sebacil? Kun je hem met iets anders wassen?

Het is niet raar dat op de plekken waar de wondjes/kale plekken zaten het haar harder terug groeit, dat komt door het helingsproces.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:35

Nee, ik heb hem maandag echt goed nat gemaakt met t sopje, maar ik zie de plekjes er met de dag bij komen, en ik kreeg net een appje dat hij echt meerdere malen in een uur rolt.. :( Waar ik hem verder mee zou kunnen wassen weet ik eigenlijk niet zo 123. Misschien dat er goede shampoo tegen jeuk te verkrijgen is?

Snap ik inderdaad, maar bijvoorbeeld op zijn gehele hoofd (alleen bij zijn linkerwang was een kale plek) is nu alles weer teruggegroeid, behalve bovenop :+

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:38

Jeetje, dat zijn best grote plekken. Wat raar dat je dierenarts geen oplossing weet. Heeft hij of zij wel een proef genomen en laten testen? Ik dacht aan rainrot, maar dat jeukt niet. Mijn paard had in het begin ook kleine(ere) kale plekjes, tegen de lente aan, op de plek waar het deken zat. Nooit ontdekt wat het was, ik vermoed slechte weerstand en broeiende vreemde bacteriën. Ik heb met name goede vitamine-aanvulling gegeven en de jaren erna geen deken meer op gedaan (haar wat stoerder maken). Ook kreeg ze waarschijnlijk weerstand tegen de bacteriën die op de nieuwe stal heersten. Nooit meer last van gehad.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:40

Een aantal van die plekjes lijkt verdacht veel op ringworm (schimmel).

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:42

Betadine shampoo? Misschien weet je DA een alternatief. En het is wel raar dat het op de voorkant van zijn hoofd minder terug komt, maar misschien komt dit door de overgang zomervacht oid.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:44

Afgesproken met de DA dat ik hem dus eerst twee keer zou wassen met sebacil, anders komt er inderdaad vervolgonderzoek. Maar ik weet wel bijna zeker dat dat er komt..

Schimmel dacht ik dus zelf ook, maar imaverol heb ik ook echt meerdere keren mee gewassen (keer of 4) maar geen resultaat.
Sebacil van afgelopen maandag geeft ook geen resultaat.

Betadineshampoo heb ik nog liggen. Zal hem vrijdag onder handen nemen met betadine, kan ik hem za/zo met sebacil wassen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:50

De eerste plekken van jouw foto's had mijn merrie van 24 ook. Ook de vreemde manier van haargroei die terug kwam. Ik heb haar om die reden in oktober geschoren en onder deken gezet. Inmiddels staat ze met iets meer eigen vacht zonder dekens en zijn er geen kale plekken meer terug gekomen. Ik heb haar nog wel extra ontwormd in die tijd. Hoop dat je een oplossing vind!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:55

Ontwormen misschien een idee?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:56

ik kijk even mee 8)7 mijn kleintje van 8 maanden heeft precies hetzelfde

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:57

Ik weet dat ik een lange OP heb, maar er staat dat ik hem heb ontwormd met de DA, hier zijn geen wormen in gevonden. En in februari is er mestonderzoek geweest, hier was hij ook clean.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:58

schuurt hij erg?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:02

Wat ik zie is dat hij zichzelf vooral bijt. Met name dus achter zijn schouder aan beide kanten.

Week of twee geleden was ik met hem aan het wandelen en toen ging hij stilstaan om te krabben bij zijn borst. Bleek op stal dat hij het letterlijk had open gebeten, in die paar seconden dat ik het toeliet.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:04

Lijkt een beetje op wat mijn merrie heeft die is met alles behandeld wat ze maar konden geven voor huidproblemen en uiteindelijk had prednison + scheren geholpen en was er een biopt genomen van 1 van plekjes (ze kreeg later ook bulten en werd helemaal gek van de jeuk en beet zichzelf kapot als de deken afging). Daaruit kwamen verschillende allergieën nu krijgt ze niks meer waar ze allergisch is en gaat het al een stuk beter! Bij haar groeide het haar ook zo raar terug

Als je wilt heb ik nog wat foto's van de plekjes van mijn merrie

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:11

Is het echt het zelfde, de kale plekken en de korsten op de borst?

Bij de borst dacht ik ook aan rainrot. Maar als het het zelfde is als de kale plekken dan klopt dat denk ik niet.

Een allergietest?
Is er een afschraapsel genomen?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:14

No_No schreef:
Is het echt het zelfde, de kale plekken en de korsten op de borst?

Bij de borst dacht ik ook aan rainrot. Maar als het het zelfde is als de kale plekken dan klopt dat denk ik niet.

Een allergietest?
Is er een afschraapsel genomen?

Of het hetzelfde is durf ik niet te zeggen, zou niet zo goed iets anders kunnen zijn (arm ding ;( )
Ik heb die serie van 3 foto's op dezelfde dag gemaakt, dus ging er een beetje vanuit dat het hetzelfde zou zijn.

Allergie/schraapsel is inderdaad mijn volgende stap. Hoop dat het gewoon een bekend iets is. Of dat er in ieder geval een wondermiddeltje is tegen de jeuk. :D

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:47

Al eens aan de voeding gedacht?
Veel huidproblemen ontstaan als gevolg van verkeerde voeding.
Wat voer je hem nu?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:55

Hier iemand met een paard, die erge huidproblemen had.

Heb je ook alle spullen gewassen? Deken, halster, borstels?

Ik zou idd afschrapsel laten nemen. Komt daar niets uit dan bioptie met aanvullend bloedonderzoek. Mijn merrie heeft een allergie voor heel veel. Ontwikkelt op 18 jarige leeftijd. Nu afbouwen met prednison. Die van mij reageerde trouwens nog heftiger op scheren en dekens :+

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:56

Sardis schreef:
Al eens aan de voeding gedacht?
Veel huidproblemen ontstaan als gevolg van verkeerde voeding.
Wat voer je hem nu?

Hij heeft afgelopen winter op onbeperkt hooi en 24/7 weidegang geleefd. Opzich kan ik dan snappen dat hij qua vitamines niet alles binnen krijgt en als gevolg een slechte weerstand. Maar ik ken zat shetjes die het s'winters prima redden op deze manier. Volgend winterseizoen wil ik in ieder geval proberen zijn weerstand gewoon goed te houden dus op een goede manier bij te voeren. (Onderhand staat hij ook voor de sulky, dus zodra hij echt wekelijks loopt heeft hij wel extra's nodig)

Nu staat hij overdag op de weide, savonds paddock met onbeperkt hooi.
Laatst bijgewerkt door _Chip op 29-04-15 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:57

Alle spullen gewassen ja, nouja, dekens niet. Maar sinds het ontstaan van die plekken bij z'n schouder heeft hij die niet meer opgehad. Verder borstels, halsters etc allemaal door het sopje met sebacil of imaverol.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:01

Lastig hoor. Ik weet er alles van. Ik ben 9 maanden bezig geweest en op 6 klinieken geweest.

Ik zou idd even met de DA overleggen voor verder onderzoek. Aangezien je de standaard dingen al heb gehad.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:22

Wellicht twee keer op rij behandelen met byemite, tegen mijten en luizen helpt dit. Ook dan weer alle borstels, halsters e.d. in dit sopje wassen. Mijn paard verrekte van het winter van de jeuk en wanneer de deken af ging vrat hij zichzelf haast op. In overleg met de dierenarts dit geprobeerd. Twee keer mee gewassen, maar na de eerste keer zag ik al verbetering. Mijn paard had weinig wintervacht dus kan het niet zo goed vergelijken met jouw foto's. Wel zie ik op sommige foto's iets wat een beetje wegheeft van roos/schilfers dat had de mijne ook.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:31

Staat je paardje bij kippen? Zou dan misschien van bloedluis kunnen zijn...

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:35

Byemite is denk ik t zelfde principe als sebacil? Maar voor mijn gevoel is sebacil meer chemisch. Zou dus moeten helpen en verbetering moeten zien, maar die verbetering is niet zichtbaar..

Wij hebben wel een kippenweide maar daar hebben ze al zeker 5 maanden niet meer opgestaan. Gehele winter zijn ze er niet geweest. Dit vroeg DA zich inderdaad ook af.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:40

Heb je een houten omheining of een schuilstal oid waaraan hij kan schuren?
Ergens schaaldelen of ander soort tuinhout?