Gezocht tips schieffel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepje17

Gezocht tips schieffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:55

Mijn paard heeft met de kerst zichzelf aangetikt.
1e DA bezoek was de conclusie botvliesonsteking en vorming schieffel. Paard heeft medicatie gehad.
2e DA bezoek is het ingespoten en was op de scan te zien dat de pees geirriteerd was.
3e Da bezoek ( begin maart) was de schieffel mooi gevormd en de pees rustig. Advies stappen en wei.

Nu ongeveer 7 weken later is zijn been nog steeds wisseld kwa dikte dik warm en heel af en toe eens koud en dun. We hebben gestapt en ik heb hem heel soms eens eventjes aan de longe gedaan ( vaak been dag erna gelijk weer wat dikker).
Hij is niet kreupel geweest en de DA adviseert hem gewoon op het land te zetten ondanks de dikte/warmte omdat zijn been na bewegen helemaal afzakt. Opereren is nog een optie maar de kans dat hij dan kreupel wordt is erg groot.

Ik stap 's ochtends 45 min en koel 10 min
Avond 15 min en koel 10 min.

Krijgt 250 gram basicplus ochtend
250 gram basicplus avond met 1 schep MSM poeder.
iemand nog tips/advies was je zou kunnen doen om dit te bevorderen.

Dees

Re: Gezocht tips schieffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:01

Bij operatie wellicht grote kans op kreupelheid, bij zo doorgaan toch ook.
Pees is duidelijk nog niet tot rust gekomen of loopt telkens opnieuw irritatie op.

Ben je er al eens mee bij een andere kliniek geweest voor een second opinion?
Als je doorgaat met wat je nu doet, lijkt het imo er niet op dat je snel verbetering mag verwachten. De klachten blijven bestaan ondanks nagenoeg geen arbeid. Als het vanzelf onder deze omstandigheden over zou gaan, zou het nu eigenlijk al over moeten zijn. Ik ging voor een second opinion en gunde het paard ondertussen wel gewoon de weidegang.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:04

Het grappige is de pees is op de scan helemaal normaal. Net zoals het bot.

Hij heeft erg veel last van vocht dat zich ophoopt in het been continue. De DA zegt dat dit de mogelijkheden zijn en ik de weidegang moet afwachten.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:07

Mijn paard heeft afgelopen jaar ook een schieffel gehad. We hebben het paard gewoon een aantal maanden met rust gelaten ( weidegang en 's nachts op stal). Het duurt misschien langer dan je wilt, maar het is wel helemaal rustig nu, nooit meer dik geweest en geen pas kreupel gelopen. ( totaal ongeveer 4,5 maand rust)

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:08

Jou paard is gelijk de wei opgegaan? Mijn paard stapt nu al 4 maand bijna alleen maar ik hou mijn hart vast als die in de wei is voor de eerste keer straks.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:22

Heb ook een paard lopen met een behoorlijke schiefel aan de buitenkant van het been (ja hoe krijgen ze het voor elkaar :-s ) , foto/echo laten maken, ingespoten en rustig aan gedaan. Paard loopt gewoon op het land en doet ook heus wel is heel gek, doe nu wel veel sneller een peeskap om maar verder is het behalve niet zo'n mooi gezicht geen probleem. Al moeten ze zo'n schiefel natuurlijk niet continue opnieuw aantikken. Waar zit de schiefel precies bij jouw paard? Mijn vorige paard had er overigens ook 2 aan de voorbenen, ook nooit geen last van gehad.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:19

miepje17 schreef:
Jou paard is gelijk de wei opgegaan? Mijn paard stapt nu al 4 maand bijna alleen maar ik hou mijn hart vast als die in de wei is voor de eerste keer straks.

Jep, die was gewend om naar buiten te gaan en zou heel ongelukkig worden als ze 4 maanden op stal had gemoeten. Het wordt alleen maar erger als ze rondjes blijven lopen in de stal of op het harde. Je kunt ze dan beter wegzetten. En ja, dit paard deed ook wel eens gek in de weide maar omdat ze elke dag op het land liep ging dit prima en ging het aardig gecontroleerd.

Dit is overigens wel de 2e schieffel geweest, beide aan de binnenkant van de voorbenen ( onder de knie)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:10

Ik zou in ieder geval kiezen voor zoveel mogelijk weidegang, liefst 24/7, en dat enkele maanden. Dan verklein je de kans dat ze echt uit hun plaat gaan tussendoor, en kunnen ze wel doorlopend bewegen, waardoor vocht inderdaad gemakkelijker afgevoerd wordt. In stal maken ze vaak veel kleine draaien, en dat is nooit bevorderlijk (ook niet voor een gezond paard, maar al helemaal niet als ze rust nodig hebben). Op een grotere oppervlakte bewegen ze vaak meer, maar rustiger en minder korte draaien. Dat zou, behalve bij 100% geadviseerde stalrust (dus ook niet stappen tussendoor), altijd mijn voorkeur hebben in een revalidatieperiode.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:10

Klopt angela. Helaas is de wei pas dit weekend open. Vandaar dat ik moest wachten. Ivm zomer eczeem kan hij alleen overdag naar buiten maar Den wel dat het hem goed zal doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:15

Hier dezelfde ervaring. Rustig opbouwen werkte niet dus toen een maand of 4 24/7 de wei op. Paard is daarna geen stap meer kreupel geweest. Denk niet dat die tijd te verkorten is, de hele boel moet gewoon eerst weer tot rust komen.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:50

Hoe ontstond bij jullie de schiefel? Ik heb woensdagavond normaal m'n les gereden en ik merkte op een klein beetje stijfheid na niks van kreupelheid o.i.d. Toen ik haar had afgezadeld en verzorgd, wilde ik haar op stal zetten en ze zakte toen volledig in in haar linker achter knie. Paard liep stok kreupel en had zichtbaar pijn. DA gekomen en voelde niks vreemds in het kniegewricht, zat nog gewoon in de kom, terwijl het er niet zo uit zag.
Gisteren DA weer gekomen en nu was er een duidelijke dikke schiefel zichtbaar net onder de hak aan de binnenkant. Dit moet de reden zijn waarom ze zo kreupel liep en waarom haar knie er zo uit zag. Ze kon namelijk geen druk op haar pezen zetten om haar knie te 'locken'.

Ik blijf het raar vinden hoe het zo plotseling na de les kan zijn ontstaan. Ik weet bijna 100% zeker dat er tijdens de les niks is gebeurd, omdat ik het echt had moeten voelen als ze zichzelf had aangetikt op de plek waar de schiefel zich heeft gevormd.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:17

Geef je paard Ruta. Homeopathisch middel, zeer goed bij peesblessures.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:30

Klinkt als mijn verhaal.
Paard had al een schieffel. Kwam augustus 2012 met een enorm been van het land. Naar de dierenarts. Flinke actieve schieffel met irritatie aan zijn pees.
Ik heb 4 maanden gestapt. Steeds gekoeld en 1x per dag ekyflogyl gesmeerd. Daarna mocht ik opbouwen. Het bleek niet voldoende herstelt. Ondanks dat de scans en foto's er goed uit zagen. Ik heb hem toen 4 maanden op het land gezet. Hij stond in een paddock van 6 bij 10 met een stuk wei van 10 bij 15. Dat heeft hem veel goeds gedaan. Daarna heb ik in twee maanden kunnen opbouwen naar het oude niveau.
Voor hij het land op ging, bleef zijn been heel wisselend in dikte en warmte.

Nu, na een peesblessure aan het zelfde been, reageert zijn been nog steeds heel erg op weer veranderingen. Als het een paar graden warmer is, is zijn been ook gelijk een stuk warmer/dikker. Ik heb het maar geaccepteerd. Op foto's en scans is het nog steeds allemaal rustig en mooi.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:13

@ Liedjuh

Klinkt bekend. Hier wisselt het ook maar lijkt samen te hangen met weersomstandigheden en hoe zijn eigen weerstand is. Hij staat van 9-.19.00 op de weide maar af en toe wisselt het nog best.

Lastig item dit