Scheur in hoef, tijdelijk ijzers of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Scheur in hoef, tijdelijk ijzers of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:12

Advies gevraagd. Mijn paard heeft een scheur in de voorhoef. Volgens smid omdat zijn voorhoeven iets naar buiten groeien (flare?) waardoor deze steeds weer inscheurt.
Na meerdere keren bijvijlen vind hij het nu tijd voor een ijzer. Eentje die zo'n 14 weken kan blijven zitten waardoor de hoef rust krijgt en de barst uit kan groeien.

Ik vind het heel logisch klinken maar heb te weinig verstand van hoeven om te weten of dit ook de enige of beste optie is.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Afbeelding

Afbeelding

betadine

Re: Scheur in hoef, tijdelijk ijzers of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:16

Mijn paarden hebben het ook wel eens en dan voroal tijdens de droge maanden.
Na de komst van de smid zie je er vaak al een deel niet meer van en dan is het vooral belangrijk om het netjes te laten bijhouden zodat de scheur er volledig uit kan groeien zonder te vergroten.
Maar als je een goede smid hebt weet deze wel raad hiermee en die zal je dan ook ijzers aanraden als het echt niet anders kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:19

Het is geen rechte scheur dus waarschijnlijk zit er een schimmel in. Dat betekent dat de scheur er geheel uitgevijld moet worden en aan de hoogte van de scheur aan de buitenkant verwacht ik dat er dan inderdaad een ijzer tijdelijk onder moet. De scheur loopt vaak de binnenin de hoeven verder omhoog dan van buitenaf te zien. Op de 2e collectie rechtsboven is de scheur er nog niet helemaal uitgehaald. Hij moet echt helemaal weggevijld worden en dan het liefst behandeld met propolis/koudgeslagen honing van de imker.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:19

Kwartierboogjes laten maken en eventueel de steunsels bijwerken, ben je er na een paar maanden vanaf!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:26

Ik denk dat het handiger is aan je hoefsmid te vragen of het niet handiger is dat je zelf bij gaan vijlen om te voorkomen dat het steeds uitscheurd? De hoefsmid kan je makkelijk wat tips geven hoe je hem bij kan houden zonder dat je iets "gevaarlijks" doet. waarmee je wel kan voorkomen/helpen dat hij niet steeds uitscheurd.

Wij hebben zelf een vijl thuis en vijlen de hoefjes rond als het nodig is. En vijl nu zelfs 1 hoefjeop specifieke aanwijzing van de hoefsmid bij om uitwaaieren te voorkomen.

Als dat niet werkt, kun je alsnog over gaan op ijzers. Bij ons staat trouwens ook een tinker die heel erg veel last had van zijn hoeven. Kwam echt elke 4 weken smid bij anders scheurde/brokkelde hij aan alle kanten uit. Sinds we het afronden is het afbrokkelen minimaal geworden en kan hij tegelijkertijd met de andere paardjes mee naar de hoefsmid.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:41

Hoe kan ik erachter komen of er een schimmel in zit? Het begon trouwens als een rechte scheur. Pas na het zetten van die horizontale streepjes is de scheur gaan wandelen.

Hoe ziet dat er uit, kwartierboogjes? En hoe zouden de steunsels bijgewerkt moeten worden?

Hij heeft de laatste keer die driehoek gevijld, is dat niet hetzelfde?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:42

Zorgen dat de kwartieren van de grond af zijn, waardoor er geen druk meer op staat en de scheuren kunnen uitgroeien.
Misschien is er een goede modern bekapper bij je in de buurt die je kan helpen, waar woon je?

IJzers gaan dit probleem niet voor je oplossen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:43

Waar ik op doel is simpelweg de hoefwand rondafvijlen om afbrokkelen en scheuren te voorkomen. Maar daar kan de hoefsmid je echt bij de hoef zelf uitleg over geven.

Ik heb trouwens hele "reguliere" hoefsmeden en beide zijn voorstander van het zelf bijvijlen van de hoefjes.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:44

hoefsmid langs laten komen en muesli bijvoeren.
bij ons paard met een scheur in de hoeven heeft muesli heel erg geholpen :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:49

Melissapupa, hoe zou muesli volgens jou helpen bij het herstellen van een scheur in de hoef?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:53

jenn0dv schreef:
Melissapupa, hoe zou muesli volgens jou helpen bij het herstellen van een scheur in de hoef?

door alle granen, bij het paard van mijn moeder zijn de hoeven duidelijk verbetert na het voeren van muesli. het is het proberen waard iig.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:11

Muesli krijgt hij al, maar dan wel eentje met minimale hoeveelheid suiker en zonder granen. Van granen krijgen ze geen betere hoef.
Verder Huf Regulator van Marstall maar daar ben ik pas in maart mee begonnen en een vitaminebrok.

Paard staat in de buurt van Zoetermeer.

Heb net een andere hoefsmid gesproken, die komt hopelijk deze week even kijken. Wil namelijk zeker weten dat het 'alleen maar' een scheur is en geen schimmel/WLD/HB.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:14

Graan is geen paardenvoer, dus ik zie niet in hoe dit kan helpen!

TS ik hoop dat deze hoefsmid je op de juiste manier helpt, succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:42

Scheuren komen in een hoef door een disbalans in de hoef; een verkeerde drukverdeling. Juist op deze plek is dat vaak het geval, vaak maken bekappers daar kwartierboogjes als 'de hoef daar om vraagt'. Het kán zijn dat er een schimmel in die kier is, maar het principe blijft gelijk.
IJzers zullen de druk niet anders verdelen en kennen nadelen, bv. minder hoefmechanisme --> minder doorbloeding. Dat duurt het juist langer voordat de scheur is uitgegroeid - als dat al gebeurd. Ik zou zelf daarom nooit voor ijzers kiezen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:21

Welke flapdrol heeft er een dwarsinkeping in gemaakt? Dat is het allerdomste wat je kunt doen, daarmee wordt de hoef nog meer verzwakt. Op zoek gaan naar de oorzaak van de scheur is beter en heel goed bekappen en ook zelf leren bekappen, zodat je voorkomt dat de hoef te lang wordt. Scheuren in de kwartieren hangen vaak ook samen met te lange steunsels. Heb je een foto van de onderkant?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:23

Arabesk schreef:
Welke flapdrol heeft er een dwarsinkeping in gemaakt? Dat is het allerdomste wat je kunt doen, daarmee wordt de hoef nog meer verzwakt. Op zoek gaan naar de oorzaak van de scheur is beter en heel goed bekappen en ook zelf leren bekappen, zodat je voorkomt dat de hoef te lang wordt. Scheuren in de kwartieren hangen vaak ook samen met te lange steunsels. Heb je een foto van de onderkant?

Een hoefsmid-flapdrol, verwacht ik ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:34

Die inkepingen zijn grappig, maar in dit geval werken ze idd niet omdat de scheur er gewoon doorheen gaat. Maar dieper maken is ook geen optie.

Wacht even af wat de andere smid zegt (na de vraag wie hem normaal doet ;) ) maar ijzers zou ik ook niet doen, maar de druk er af halen en dan is het gewoon afwachten.

Hoeven groeien niet heel snel dus voor zo'n scheur er uit is, dat duurt wel even.

Als er idd schimmel in zit zal er wel meer vanaf gesneden worden om de boel open te leggen, zodat je het beter schoon kunt houden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:18

ik zou de hoef zelf iedere keer bijvijlen. je idee om er een ijzer onder te doen dat 14 weken kan blijven zitten vind ik heel slecht! de hoef slijt met ijzer niet af, dus wordt steeds langer in de teen en gaat daardoor platter staan. en de kans op scheuren wordt daardoor groter. en door de nagels verzwak je de hoef ook nog. dan haal je na die tijd het ijzer eraf en ga je hem weer rechter op zetten. dat geeft een behoorlijke stand- verandering. niet goed voor je paard.

als je de hoef goed kort houdt groeit de scheur er vanzelf uit en heb je daarna goede en gezonde hoeven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:56

Mijn paard heeft/had precies zo'n zelfde scheurtje.
Bij hem was het een zweertje geweest. Een of andere idioot had op mijn vorige stal gaas onderaan het hek gemaakt zonder de uitsteeksels weg te knippen. Dus paard trok zijn voet omhoog en boorde zo'n punt erin.

Heeft 2 jaar geduurt voor alles weg was. Echter zag ik van de week toch weer een klein scheurtje.

Ik vijl de scheur zo veel mogelijk weg en zorg dat er geen druk op staat.
Ga nu toch maar wel honing halen omdat ik nu toch wel denk aan een sschimmel.
Vorige keren twijfelden we omdat met het vijlen de scheur steeds minder werd. Ik heb geen ijzers gebruikt en paard lopt gewoon.