Artrose in het Kroongewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Artrose in het Kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:12

Hallo allemaal,

Vanmorgen is bij mijn 10 jarige Tinkerruin artrose vastgesteld, hij krijgt nu tijdelijk ontstekingsremmers omdat het geïrriteerd is en op de lange termijn speciaal beslag en een supplement voor de gewrichten.

Nu is mijn vraag of er meer bokkers zijn die hier ervaring mee hebben en hoe jullie het aangepakt hebben..

Groetjes

No_No

Re: Artrose in het Kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:26

waar zit het dan precies? Want artrose kan op meerdere plekken zitten in het kroongewricht..

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:02

Aan de buitenkanten zitten een paar botwoekeringen. Verder is mij niet precies verteld waar het zit alleen dat het in het kroongewricht zit, heb uiteraard wel de röntgenfoto's gezien.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:12

Oeh ik volg dit eventjes helaas is onze bij onze bijna 4 jarige ook vastgesteld dat hij bij beide achterbeenen atrose heeft, hij heeft idd ook een injectie gekregen in een van zijn beentjes en moet nu twee weekjes rust houden. Dan maar even kijken hoe hij loopt, liep die van jullie ook onregelmatig ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:07

Volgens mij is op de juiste manier bekappen al een aardig middel om de woekering zo min mogelijk te Triggeren.

Mijn paard heeft verbeendhoefkraakbeen en slechte straalbeenderen. Voor hem is het ook belangrijk om goed op zijn voeten te staan en overgewicht te voorkomen. Ik ben er helaas wel achter dat het niet meevalt om een goede smid te vinden die ook bekapt op de manier waarvan ik denk dat mijn paar goed op zijn voeten staat.
Ik hou de voeten van mijn paard goed in de gaten maar zie ze helaas steeds slechter worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:15

Bij artrose kun je je paard beter zonder ijzers zetten en met hoefschoenen rijden. Gebrek aan schokdemping veroorzaakt juist weer artrose en laten ijzers nou net de schokbreking om zeep helpen.....

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:35

Dublin krijgt speciaal beslag, dat zijn ijzers met een siliconen laag ertussen als ik het goed zeg en die verbeteren de demping juist. Hoefschoenen zijn ook niet alles, heb mij daar een hele tijd terug in verdiept maar ik vind het niks voor Dublin.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:37

Een paard met artrose moet in beweging blijven
Als het nog bereden kan worden dan moet er lang en uitgebreid warm gereden worden
Artrose en kou vinden elkaar niet leuk, als het koud is heeft je paard meer pijn en is het veel stijver
Vaak worden er allerlei inspuitingen voorgesteld door de veearts, dit helpt wel maar is altijd tijdelijk.
Artrose is niet te genezen, eenmaal verbeend kraakbeen veranderd nooit meer terug.
Er zijn rijmethodes die blijkbaar een goed effect hebben op artrose, bijvoorbeeld de methode Antoine de Bodt.
Speciaal beslag kan de pijn dempen maar niet wegnemen
Supplementen verbeteren maar lossen niets op
Overbelasting is niet direct te zien dat ie je vaak pas aan de mate van kreupel gaan de volgende dag
De vordering van de artrose wordt mede getriggerd door stoten (bv bij het springen) of verstappen
Uiteindelijk moeten paarden met artrose meestal ingeslapen worden vanwege de pijn. Doordat de oorzaak een kreupelheid is valt dit meestal niet onder enige verzekering.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 05:48

Mrie, dat laatste hangt helemaal af van de verzekering die je hebt en of kreupelheden meeverzekerd zijn. Mijn vorige paard was heel licht kreupel door een peesblessure die niet meer genas en die is gewoon uitgekeerd door de verzekering.
Verder ben ik het wel met je eens, maar sommige paarden kunnen nog jaren mee met artrose en bij een ander is het heel snel over. Jammer genoeg is daar niets zinnigs over te zeggen.
Ik hoop voor TS dat het langzaam verloopt en dat je nog jaren plezier van je paard kan hebben!