Afgelopen vrijdag is mijn pony geopeerd en is haar oog verwijderd op de kliniek de Bosdreef. Deze operatie was nodig omdat haar lens van binnen los was geslagen door een onbekend trauma van buitenaf. Haar netvlies was onbeschadigd.
Eigenlijk is zij onder de omstandigheden erg goed, zij moet nu 3/4 weken stalrust aanhouden en wij wandelen drie keer per week met haar.
Zijn er hier meer mensen met ervaring met deze operatie en de nasleep hiervan?
Foto's bijvoegen kan ik eventueel later doen, momenteel ziet het er erg netjes uit en wordt het geheel samen gehouden met nietjes.
Ik kan je niet helpen met de na-operatie, maar ik kan je wel vertellen dat ik twee paarden ken met maar een oog, waarvan 1 merrie momenteel bij mijn bijrijdpaard op stal staat.
Ze kan en doet nog alles met een oog, dus wat dat betreft kun je denk ik wel gerust zijn. Ze passen zich zo snel aan die paarden.
Wij wandelen nu dus driemaal daags met haar, ze staat momenteel op stal, onze fjord staat op de paddock daarvoor zodat ze wel een paard kan zien/horen. Ze mag alleen geen contact hebben wegens de risico's.
Tijdens het wandelen is ze eigenlijk ontzettend rustig, alles wat ze niet kan zien met haar oog bekijkt ze nu met het andere. Toch vind ik het erg spannend, ik hoop hier toch ervarngen te kunnen krijgen.
Dieren kunnen zich enorm goed aanpassen als ze het zicht aan 1 oog verliezen. Zou me wat dat betreft niet zoveel zorgen maken. Verder zo goed mogelijk schoonhouden. Dat betekend ook dat je er soms niet aan moet zitten, enkel het ergste vuil (stro e.d.) er af halen. Verder gewoon lekker afblijven en doen wat de DA zegt. Succes!
tamary
Geplaatst: 28-04-15 11:48
Er zijn in de drafsport kappen met dichte, harde bollen voor oogbescherming, die zijn doorzichting (afplakken kan als nodig) en beschermen dus ook tegen stoten of in een wedstrijd opspattende modder, etc. Zou dat een optie zijn zodat ze met draad er tussen wel naar buiten kan en eventueel ook kan wandelen?
Leffrol, wij mogen er absoluut niet aanzitten van de kliniek en behandelend arts/chirurg. Het is ook erg schoon, had gister een bloedneus aan een neusgat wat volgens de kliniek normaal bleek te zijn.
Tamary, de reden dat zij niet op de wei kan/mag is voor het stoten en het vuil, maar ook voor het rennen wat te veel druk kan opleveren voor het 'oog' waardoor de boel vanbinnen beschadigd.. Niet alleen voor stoten en vuil dus helaas.
Ik heb ook mijn paard een paar jaar geleden laten opereren. Is op zich allemaal heel goed verlopen. Ook rijden ging prima. Moet wel zeggen dat mijne wel snel achter uit ging omdat hij niet meer de leider kon spelen in de kudde, dat was het enige negatieve aan mijn verhaal.
Oei, mijn merrie is redelijk dominant, misschien dat ik dat ook wel ga merken. Heb jij speciale aanpassingen moeten doen?
Leffroi
Geplaatst: 28-04-15 12:04
Bloedneus is ook normaal. Traanbuis zit aan de neus verbonden, soort van. Logisch dat je er niet aan mag zitten hoor, maar ik zou heel OCD-erig toch strootjes verwijderen hahaha. Succes met het herstel!
Eigenlijk zit er niks aan/in, haar voorpluk is in een knot gemaakt met een tapepje er om heen zodat ook deze haartjes niet kunnen irriteren.
Douraque
Geplaatst: 28-04-15 12:08
Bij mijn paard heb ik, als gevolg van maanblindheid, een oog moeten laten verwijderen. Momenteel is dat gewoon een gat, maar hij draagt wel permanent een masker om vuiligheid in zijn resterende oog (waaraan hij al sinds jongs af aan blind is) te beschermen.
Qua gedrag is mijn paard hetzelfde gebleven, maar hij was voordien al blind. Hij was voor de operatie dominant en nadien ook.
Bij mijn paard hebben ze in januari,ook door een trauma van buitenaf,het li-oog verwijdert,het is allemaal reuze meegevallen,ze heeft in de eerste weken haar hoofd wel eens gestoten maar daar heeft ze duidelijk van geleerd,ze is nu wat voorzichtiger met linksom draaien,longeren en losgooien is ook allemaal geen probleem.
Heeft jouw paard ook enkele weken in stal gestaan? Mijn paard staat wel in een buiten stal grenzend aan de paddock met het boven luik open met zicht op onze fjord.
randalinpony
Geplaatst: 29-04-15 13:04
Wij hebben een merrie die een oog verloren is na trauma. Vanaf de eerste dag terug in de wei ging dat allemaal prima, ze had nog steeds een goed ruimtegevoel en haar positie in de kudde is onveranderd.
Die van ons heeft enkele weken geleden voor het eerst haar hoofd hard gestoten. Ze is haar oog zon 5 jaar geleden kwijtgeraakt.
Paard dat ik kende moest ook een oog laten verwijderen. Dier heeft een week op de kliniek gestaan en is daarna een paar maanden lang 24/7 de wei op gegaan.
Ja mijn paard stond de 1ste week op stal,alleen wat wandelen aan de hand,2e week heb ik haar aan de longeerlijn laten lopen,gewoon om te kijken hoe ze hier op reageerde,en even laten draven,week 3 aan de longeerlijn stap,draf,galopje, week 4 los in de bak......ging allemaal perfect. Ze heeft wel de voorkeur om rechtsom te lopen zodat ze mij kan zien.
Mijn paard is blind aan 1 oog, weliswaar zit dat oog er nog wel maar ze doet alles. Ik ga met haar door het verkeer en doe gewooon net zoals met ieder ander paard.
Alleen wel eraan denken dat als het is genezen dat je de tastharen laat zitten. Ik zie dat mijne die erg gebruikt om bijvoorbeeld haar hoofd uit haar stal te steken om zo de tralie niet te raken.
Paarden passen zich heel goed aan en ik zou me niet teveel zorgen maken over de blindheid an sich. Komt vast goed
stafanja
Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-15 15:40
Zo ziet het er momenteel uit, tastharen verwijderen wij zelf in ieder geval nooit. Maar het gebied is voor de operatie natuurlijk kort geschoren.
Ziet er netjes uit! Over een paar weken is het vocht weg en dan wordt wel een behoorlijke "kuil". Mijn paard heeft nog steeds geen nieuwe tastharen ,ze heeft wel nieuwe wimpers maar die liggen natuurlijk in de "kuil".
Mijn fjord leeft al 20 jaar met maar 1 oog na een ongeluk. Springen doen we niet, zij in het bos soms wel over een beekje. Meer praten als je aan de kant staat waar het oog weg is, scheelt blauwe tenen. Ik ken haar niet anders dan met 1 oog.
@Druppie7711 ,mijn paard "knipperde" wel heel veel met de aan elkaar genaaide oogleden,dit reflex blijft dus wel even aanwezig,nu 3 maanden na de operatie wordt het "knipperen" wat minder.
Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met zo'n operatie. Wel ken ik een kwpn dekhensgst die aan 1 oog blind was Daar werd ook mee gesprongen tot ca 1.30 hoog. De rijbak had daar een stang die naar binnen hing. Daar moest je goed om denken want dat zag die niet. Dit is ondertussen al 20 jaar geleden allemaal