Paard zonder manen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lldessers123

Paard zonder manen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:29

Hallo, mijn paard is een 10 jarige merrie. Ze heeft altijd een vliegendeke op met nekstuk, maar dit lijkt niets te helpen. Ze heeft een dikke volle staart, maar haar manen groeien maar niet. Ze zijn heel dun en breekbaar. Vorige week had ik haar manen gewassen met conditioner (iemand zei me dat dit hielp) maar ik had de plukjes manen zo in mijn handen. Ze had ook heel fel jeuk, want ze was tegen mijn handen aan het schuren!! Tijdens de winter waren ze een beetje gegroeid, maar ondertussen heeft ze meer dan de helft al afgeschuurd |( kan iemand mij helpen?!?!?!!?

:( :(

Linnie050

Re: Paard zonder manen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:32

Heb je weleens spul gekocht tegen de jeuk?
Waar komt de jeuk vandaan?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:33

Heeft ze geen zomer exzeem?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:37

koop eens een deken zonder nekstuk. Mijn paard schuurt zich gek van zo'n nekstuk.
Ook de dierenarts even laten kmen zou ik zeggen, dan kan je huisaandoeningen zen ZE uitsluiten.

Ook geen mensenshampoo's of conditioner gebruiken. Enkel spullen die oor paarden bedoeld zijn (en voor jou paard misschien zelfs anti-allergenen shampoo kopen voor de zekerheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:56

Heeft 't paard geen zomerexczeem? want dan kun je wassen en doen wat je wil, dan blijft het paard schuren van de jeuk.

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:59

Heb er al spul van de dierenarts opgespoten, maar dit hielp niet echt. Weten jullie misschien iets wat goed helpt? Ze wordt gek van vliegjes en zonder nekstuk is het alleen maar erger. Kan ze zomereczeem hebben en enkel de manen schuren? Ze heeft nog nooit aan haar staart geschuurd! Dank jullie voor de reacties!!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:14

Koop vliegenspray van absorbine. Is super spray en je sprayt 1 keer per week. Dan laat je dat halsstuk weg en kijk eens hoe ze dan nog schuurt als dat halsdeken een tijdje af is! Maar ik zou eerst zomerexceem uitstuiten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:18

Klinkt als zomereczeem. Is vervelend, maar je kunt je paard flink helpen. Zoek een goede eczeemdeken (is fijnmaziger dan een vliegendeken) en start iig voorlopig met een anti jeuk product, bijvoorbeeld Derfen. Daarmee kun je het onder controle krijgen. Succes!

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:49

Dank u voor de goede tips!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:50

Hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen krijg, maar wat ik eropsmeer bij mijn pony's, is imaverol. Daarna twee keer wassen met driehoek zeep en dan zijn ze zo goed als af van de jeuk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:52

Behalve als het echt ZE is Chiave...
Want dan moet zo'n pony gewoon onder een echte eczeem deken. Jouw tip gaat dan niet werken, helaas.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:53

Heeft ze geen jeuk omdat de manen verstikt zijn?
Het uitvallen van de manen komt hier nl ook door.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:55

Heeft ze een vliegendeken op of een speciale zomereczeemdeken? Daar zit namelijk ook nog verschil in.
Een vliegendeken helpt niet bij ZE.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:55

Mijn paard heeft ooit, kort, een winterdeken met hals gehad.
Zijn manen sneuvelden bij bosjes.

Ik heb toen heel vlot besloten om geen halsstuk meer te gebruiken.

Het halsstuk kán er dus voor zorgen dat je manen verliest.

Uiteraard wel goed controleren of er geen luis, zomereczeem of andere vervelende medische oorzaak is.

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 06:21

Casarell schreef:

Wat bedoel je met verstikt? :)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:35

lldessers123 schreef:
Casarell schreef:

Wat bedoel je met verstikt? :)

Verstikt wil zeggen de manen geen frisse lucht meer krijgen en er contant druk op ligt door dat nekstuk.
Dat kan inderdaad een reden van manen uitval zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:43

Heb je een foto?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:25

Voor mijn eigen haar (taille lengte) gebruik ik graag kokosolie. In Azië wordt kokosolie als conditioner gebruikt. Als ik op Pinterest kijk zie ik dat Amerikanen dit ook veel gebruiken voor hun paard. Als ze zomer eczeem heeft kan kokosolie de huid verzachten. Kokosolie bevat laurinezuur en caprylzuur dat zou in lichte mate bacteriën en schimmels doden. Als er door het schuren wondjes ontstaan, kun je die plekjes makkelijk geïnfecteerd raken.
Kokosolie is hard, je kan het warm maken zodat het vloeibaar wordt. Olie kan heel heet worden dus voorzichtig. Je kan wat kokosolie door shampoo mengen om een super zachte voedende shampoo te maken. Je kan ook een beetje hard olie in je handen op wrijven zodat het vloeibaar word en inmasseren in de manenkam en staartwortel. Olie heeft wel de neiging vuil en pluisje op te nemen, dus wees zuinig in het gebruik en ik denk dat het ook niet handig is om voor een wedstrijd te gebruiken, Als je het door de weeks niet erg vind dat je paard een beetje vettige manen heeft kan je het eens proberen. Je kan nog druppels etherische olie toevoegen die vliegen weren, maar je wellicht is het dan wel beter je goed te laten voorlichten over het gebruik daarvan.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:28

Punz schreef:
Behalve als het echt ZE is Chiave...
Want dan moet zo'n pony gewoon onder een echte eczeem deken. Jouw tip gaat dan niet werken, helaas.

Bij mij werkt het wel, mijn dubbelspan heeft best heftige zomereczeem en dit is waarmee ik ze het seizoen door sleep.

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:39

Verstikt wil zeggen de manen geen frisse lucht meer krijgen en er contant druk op ligt door dat nekstuk.
Dat kan inderdaad een reden van manen uitval zijn.[/quote]

Ze heeft nu enkel overdag een deken op met nekstuk, dus dat zou me verbazen..

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 16:41

Hier kunnen jullie een foto zien.. heb nog enkele dingen geprobeerd, maar niets helpt! Toch maar een ZE deken kopen dan!

lldessers123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 09:43

ik heb een deken gekocht van Rambo! nu gaat het veel beter! ze is ook veel rustiger !