welke brok voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Infinity90

welke brok voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 10:09

Hoi ik heb een erg heet. Stressgevoelig paard. Hij schrikt van alles en is de hele dag druk. Staat momenteel in een loopstal. Hij krijgt ook naar mijn mening te veel brok.ook voer ik magnesium bij zonder resultaat ( hij werkt 4x per week) ook zodra hij gestresst is zie je hem gewoon afvallen. nu verhuisd hij komende week naar ons eigen stekkie en gaat hij 24/7 op de wei en snachts in de paddock met hooi en een kudde. En ga ik hem zelf brok voeren. Nu vraag ik jullie raad welke brok of muesli het meest geschikt voor hem zou zijn naast gras en hooi. Hij moet wel attent blijven maar toch kalm. Ik zelf dacht aan subli zonder?? Of pavo all sports? En dacht aan 2kg per dag?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:12

Vitaminebrokje en verder onbeperkt hooi.

Ik zou alle brok achterwege laten als hij daar zo heftig op reageert. Energie zat zo te horen dus ik zou dt mooi achterwege laten.

Wil je toch wat voeren kijken dan naar de producten van bijv Marstall. Of lekker Fiberforce geven.

Succes!

RianneH

Re: welke brok voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:38

Ik ga met bovenstaande advies mee. Als je niet het gevoel hebt dat hij dan in energie tekort komt lijkt me dit een hele goede voor een stresserig paard.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:32

Ik heb toen ik mijn paard kocht hem het zelfde aan brok en muesli blijven voeren , maar alleen wat terug gezet.
Ik rijd nog maar 3 jaar (rijd gewoon b niveau en af en toe een sprongetje) . Hij krijgt pavo recreatiebrok (2x per dag een kleine halve kilo) en 2 handjes muesli. Dit is op het moment te veel dus ik zet hem nu wat terug en ga gewoon puzelen.
Dat moet jij ook doen denk ik. Ik zou hem niet op sportbrok of spul met haver enzo zetten, daar zit gewoon erg veel energie rijk spul in. Je moet in elk geval voorzichtig wisselen van voer en gewoon proberen hoe hij reageert.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:37

Kijk eens naar een vitaminekorrel van marstall (ben ik zelf erg tevreden over, paard ziet er super uit maar is een beetje kieskeurig. Zijn kleine brokjes en meng het daarom met een paar handjes (lucerne) of van metazoa ( deze zijn wy groter)

Vaak is dit meer dan voldoende. Van hier uit kun je nog gaan aanvullen als je meer dat het paard meer energie nodig heeft. Marstall heeft een erg uitgebreid assortiment m.i.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:49

Zou ook voor een vitaminekorrel kiezen en eventueel wat bietenpulp (met zemelen) om het door te mengen. Dan kan je als hij toch wat energie tekort zou komen ook wat olie doormengen.

Indien hij erg op z'n voer gesteld is en de andere paarden krijgen ook krachtvoer, dan zou ik voor een beetje sportmuesli (hoge vitaminering) zonder haver kiezen. Maar zou niet over 1kg/dag gaan tenzij je plots 2x per dag zou gaan rijden of lange pittige buitenritten.