Paard op de wei. Acute allergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Paard op de wei. Acute allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:29

Mijn merrie is vandaag voor t eerst de wei in gegaan met haar maatje. En na een half uur ongeveer zag ik dat haar vulva helemaal opgezwolle was. Meteen uit de wei gehaald en DA gebeld. Ze werd ook koliekerig en ging steeds liggen en rollen. Mest kwam er wel goed af.

Acute allergie lijkt het op. Opgevoeld door DA geen verstopping. Geen veulen ook (heb de merrie pas net dus begon bijna te twijfelen of ze niet drachtig kon zijn. Ze is nogal rond)

DA constateerde ook bultjes rond dr vulva en even later zwol haar mond ook op. Ook bultjes op haar hoofd.
Ze heeft nu een spuitje gehad tegen de allergie.

Nu vermoed ik dat het iets met het jonge gras te maken heeft. Meer mensen hier ervaring mee met paarden die spontaan opzwellen na een half uur grazen?

Zou het zo sneu vinden als ze niet de wei op kan.

Yenni

Re: Paard op de wei. Acute allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:43

Wat sneu! Heb je haar meteen de volle wei opgegooit? Want anders kan dit goed een reactie zijn op het vele gras wat ze binnen kreeg. Heeft ze bij de vorige eigenaar ook op het land gestaan of niet?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 14:28

Nee heb haar eerst paar keer laten grazen aan de hand maar dit was het eerste half uurtje op de volle wei. Ze zou sowieso niet langer dan een uur er op gaan.

Vorige eigenaar geen idee want ze komt uit de handel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:50

Hmm. Lastig. Ik weet het zo ook niet. In ieder geval veel succes!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:59

Het is mogelijk, maar dan door 1 van de soorten onkruid, dat per ongeluk meegegraasd is...........daar kan een allergische reactie van komen.

Heb het meer gezien, dus dierenarts moest dan komen en een spuitje tegen de allergische reactie geven, tot vandaag nog steeds geen idee waar het dan aan lag. Want na die allergische reactie de verdere weideseizoen geen last meer van gehad.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:31

Hebben ze die paarden toen ook de volgende dag weer op de wei gezet? Morgen moeten we weer gaan wennen maar ik twijfel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:06

Paard stond en bleef gewoon op het land, Dat mocht gewoon van de paardenarts. Wel met een prikje tegen de allergie/ zwelling en daarna met de medicatie wat 1 x per dag gegeven moest worden......een week lang.

Paard had rare zwellingen aan het hoofd en mond, zo ineens...............en dat heb ik wel vaker gezien bij diverse paarden door de jaren heen op verschillende weilanden en landen..........En het gekke is...........altijd gaat het om 1 paard of pony en de rest had nergens last van..........

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:18

Mijn oude pony heeft dat ook eens gehad. Die is daarna ook gewoon weer terug de wei op gegaan en heeft verder geen last meer gehad. Haar hele hoofd was gezwollen en ze kreeg haar ogen bijna niet meer open. Maar dit trok snel weg na de prik van de da. Ze mocht gelijk weer het land op. Ze kon toen eigenlijk ook niet op stal omdat ze dan alleen zou staan. Maar de volgende dag zag je niets meer.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:28

Het kan inderdaad een reactie zijn geweest op iets in het gras. Eerst volgende keer kun je proberen 10 minuten op het gras, kijken wat dat doet.