Smerige hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Smerige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 12:21

Hallo blokkers,
Het is me opgevallen dat de hoeven van mijn verzorgpaard Raymond niet al te best verzorgt worden. Ik krab ze elke week uit als ik ga rijden maar de prut is bijna niet weg te krijgen. Hij staat vaak in de wei en tja, daar worden de hoeven niet schoner van :')

Het is echt veel modder dat dan de gehele hoef 'vult'.

Hij geeft gelukkig wel makkelijk voetje maar zijn hoeven zijn best zwaar, hij is een warmbloed tuiger met schoft van 1.80. Wil ik alles er uit krijgen moet ik zijn hoeven echt een kwartier vasthouden en met mijn rugproblemen en zijn zware hoeven is dat niet echt gemakkelijk.

Weet iemand hoe ik het kan oplossen?

Michellette

Re: Smerige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:24

Hem leren dat hij zijn eigen been/hoef omhoog houdt, zodat jij niet hoeft te tillen/dragen of hem aanleren dat hij het been ergens op legt, zodat jij kunt uitkrabben.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:26

Voorhoeven: tussen de benen zoals de smid dat doet.
Achterhoeven: hoef op de knie laten leunen. Zo hoef je hem niet de hele tijd vast te houden. En uit je verhaal maak ik op dat de hoeven maar 1 keer per week worden gedaan? Dit zou ik echt veel vaker gaan doen ts! Minimaal 1 keer per dag liefst na het rijden nog een keer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:26

Het is gezond als er wat zand in de groeven zit, dat houd de hoef vochtig. Verder zachtjes krabben en dan voor de afwerking een hard borsteltje gebruiken. Niet diep in de hoef graven!! Hoeven hoeven niet schoon te zijn!, als er maar geen steentjes in de lijn en in de groeven blijven zitten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:28

Steentjes en mest zijn niet de bedoeling, maar gewoon zand of modder is geen probleem. Ze lopen het er op het harde zeker vrij makkelijk uit (mits blote voeten, met ijzers lukt dat niet).

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:34

Idd wat Michellette zegt: Leren om zijn eigen been in de lucht te houden. Paar keer oefenen en ze hebben het zo door. Ik weet zelf ook dat tuigers zware hoeven hebben. Ik leer ze dan ook al snel eigen benen te dragen, want mijn rug houdt dat ook niet lang vol (ik denk eigenlijk geen één rug).

Ik denk dat ik geen aanvulling hoef te doen op het modder in de hoeven, genoeg info hierboven ;)

Succes!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 12:41

Nee het wordt niet een keer gedaan. Hij is mijn verzorgpaard en ik rijd er ene keer per week op. Als ik dus bij hem ben krab ik uit. Geen idee hoe vaak het verder wordt gedaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:56

Uitkrabben is 'overrated' denk ik. Zand en blubber is niet zo een probleem, en dat valt er wel weer uit als ze lopen (en dan komt er weer nieuwe in).
Als de hoeven verder gezond zijn en regelmatig worden bijbehouden dan is eens per week geen ramp imo.
Verknal je rug er in elk geval niet op, dat zou zonde zijn. Complimenten voor je inzet! :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:26

Ja het is inderdaad een beetje blubberig, maar ik krijg het er ook gewoon niet uit en daar maakte ik me zorgen over. Bedankt TurdusMerula

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:34

Dat komt gewoon doordat het aangestampt word. Bij onze grasmaaiers worden de hoeven misschien 1x per maand uitgekrabt. Dan kunnen we de hoef even checken op plekjes en verder niet.
Verder komt de hoevenkrabber alleen in de buurt als ze onregelmatig lopen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:50

Dit paard loopt regelmatig op verschillende ondergronden dus zijn hoeven zijn erg belangrijk. Het is gewoon niet prettig om dat been lang te moeten vasthouden omdat ik alle viezigheid, inclusief stro, er uit moet peuteren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:25

Tja TS bij elk paard zijn de hoeven belangrijk op wat voor ondergrond er ook gelopen wordt. Wat betreft het vasthouden van het been.. Je bent gewoon niet sterk genoeg. Je bent ook pas 14, tot je sterk genoeg bent moet je creatief zijn, bijvoorbeeld elke keer één been doen en dan weer even wat anders zodat je bij kunt komen of je gebruikt een steuntje voor de hoeven, of je vraagt iemand anders ven de hoeven te doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:06

Nee het heeft met een rugprobleem te maken. :):) Heb hypermobiliteit en daar heb ik enorm veel pijn van :=

Toch bedankt voor de tip. Ik ga zijn benen binnenkort wassen en dan gaan de hoeven ook gronden gedaan worden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:49

Vaak is het grootste gedeelte van de zooi er ook uit te krijgen door de waterstraal even op de achterkant van de hoef te richten (terwijl het paard alle hoeven op de grond heeft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:54

Hier worden de hoeven nooit uitgekrabt. 5 ijzerloze paarden die 24/7 buiten staan. Neem ik ze uit de wei de straat op lopen ze het er zo uit. Als de hoefsmid komt kapt hij bij en dan is de vuiligheid er eens uit. Nog nooit een slechte of rottende hoef gehad. Dus als hij zonder ijzers loopt zou ik er niet echt een probleem van maken.

Op stal staan is wel iets anders, het zuur van de urine dat eraan vreet etc. Dat moet wel regelmatig gecontroleerd worden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:16

@DeMolenhoek Maar het loopt er dus niet uit.... Ik krijg het bijna niet weggekrabt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:30

En hij staat niet op ijzers en staat idd op stal. Groot deel van de dag in de weide. Loopt op veel verschillende ondergronden, waaronder; steen (beton), gras, modder, stro (en hooi:-P) en verschillende soorten zand.

Ik ga de hoeven toch binnenkort helemaal schoonmaken. Ik vind het echt nodig en dan kan ik ook zien hoe de hoef er zelf uitziet want binnenkort komt de hoefsmid en volgens mij heeft hij wat scheuren.

Zijn erg met dressuur matig trainen bezig, heb geen zin in blessures;-)

Hij wordt binnenkort even afgespoten omdatie nogal in de rui is, dus dan gaan de benen natuurlijk mee.