Rug weg trekken bij drukken op de rugspieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Rug weg trekken bij drukken op de rugspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 16:49

Ik zie best wek vaak dat paarden hun rug weg trekken (in trekken) wanneer je stevig over de rugspieren drukt.

Nu heb ik zelf een gevoelige rug en vind ik het ook niet prettig als iemand dat bij mij doet. Daarom is mijn logische verklaring dat dat paard dan ook een gevoelige of pijnlijke rug heeft. Maar ik vraag mij af of dat daadwerkelijk wel zo is.. is het niet gewoon de druk die niet prettig voelt? Of zie je dit alleen bij paarden (en mensen) met een gevoelige rug?

mijntje92

Re: Rug weg trekken bij drukken op de rugspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:20

Het is ook een soort reflex om de rug weg te drukken, maar dit kan wel sterker zijn als de rug gevoelig is.

Die van mij had een hele gevoelige rug en drukte hem ook sterk weg bij druk met name meer richting zijn kruis. Na een behandeling bij de chiropractor en goede training is dit eigenlijk zo goed als weg.. Dus een sterke reactie op druk is niet echt goed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:23

Tes22 schreef:
Ik zie best wek vaak dat paarden hun rug weg trekken (in trekken) wanneer je stevig over de rugspieren drukt.

Nu heb ik zelf een gevoelige rug en vind ik het ook niet prettig als iemand dat bij mij doet. Daarom is mijn logische verklaring dat dat paard dan ook een gevoelige of pijnlijke rug heeft. Maar ik vraag mij af of dat daadwerkelijk wel zo is.. is het niet gewoon de druk die niet prettig voelt? Of zie je dit alleen bij paarden (en mensen) met een gevoelige rug?

Ik kon eerder niet stevig rossen over de rug van het paard.
Duidelijk dat daar iets niet lekker zat.

Na een behandeling van de fysio/chiropractor, kun je nu met een lange vingernagel en zelfs met een spijker over de hele rug. Ze vertrekt geen spier meer.

Dus in ons geval, was het inderdaad zo, dat zij behandeld moest worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:25

Het gaat over de manier van drukken. Vol vanuit het niets zal ieder paard zijn rug wegdrukken, als reactie op een zeer onprettig gevoel. Bij een lichte druk en zelf iets meer van bijvoorbeeld een rosborstel zou een gezonde rug niet tot weinig reactie opwekken.

Maar het is ook weer erg situatie afhankelijk, ik merkte gister duidelijk dat ze wat stijver op de rug waren door de plotselinge heftige regenbui even daarvoor. Vandaag zal de reactie weer anders zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:35

Paarden zijn gevoelig, het hoeft niet zo te zijn dat het paard gelijk last van de rug heeft. Eigenlijk is het dood normaal dat een paard reactie geeft. Gewoon vanwege de huid. Als je jou op een bepaalde manier aanraakt kan je soms ook reactie geven. Mocht je het niet vertrouwen kan je natuurlijk altijd iemand erbij halen :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:46

Het is vooral een slecht teken als het paard op één kant of op één bepaald punt (extra) gevoelig reageert. En het ene paard is idd het andere niet: heb er hier 3 die nog nooit een kik gegeven hebben bij aanrakingen, behandelingen... en twee die heel gevoelig zijn (waarvan wel eentje met regelmatig rugproblemen).