Mijn meisje heeft koliek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn meisje heeft koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:54

Pff even van mij afschrijven hoor, vanochtend bericht van de staleigenaar dat mijn meisje veel ging liggen en dan weer staan.
Ik aan het werk en niet weg kunnen maar staleigenaar houd mij op de hoogte, uurtje later gebeld en ging slechter dus dierenarts gebeld, vermoede al koliek, da geweest en inderdaad gaskoliek.
Gelukkig paar afspraken kunnen verplaatsen en snel naar stal gegaan, ik deed de deur van de binnenbak open en zie daar mijn paardje, mijn meisje, mijn trots, plat op de grond met veel pijn.
Ze reageert niet op dat ik de deuren open doen, ik roep haar en ze komt iets overeind liggen en begint heel zielig naar mij te hinniken, de schat.
In de benen geheist en lopen maar weer, na anderhalf uur eindelijk de medicijnen die z'n werk doen, ze bleef staan en Rolde niet constant meer haar ogen weg.
Terug gegaan naar het werk, nu net klaar dus ga snel weer stal, kreeg net een update dat ze op zich wel redelijk oké is maar wel nog gaat liggen/staan elke keer.

Pff sorry moest het even van mij afschrijven, hopen dat het snel beter word en niet weer terug zakt...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:59

sterkte! :(:)

PureSG

Re: Mijn meisje heeft koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:03

Jeetje, dat is schrikken zeg.
Veel beterschap voor je paardje! :(:)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:01

Heel erg schrikken. Hopen dat je paardje er snel weer bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:29

Dank jullie wel, nu op stal maar niet veel verandering.
Rondje gelopen, daarna ging ze weer liggen, liet een klein scheetje wat een goed teken is (de stank neem ik wel voor lief).
Weer rondje gelopen, klein stukje gedraafd en toen heeft ze iets gemest, later schudde ze zich even uit dus wel goede signalen.
Blijf hier nog even, zo een keer naar huis om te eten en daarna wel weer naar stal, kijken if het nodig is nogmaals de da te bellen.

Iemand nog tips wat ik meer kan doen?
Ze heeft gaskoliek, hartslag oke, wel iets lage temperatuur.
Van de dierenarts pijnstillers en iets rustgevend voor de darmen gehad rond 12 uur.

Vrijwel geen zand in d'r mest.
Tips zijn zeer welkom, voel me zo hulpeloos.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:33

Zien dat ze blijft drinken...paarden met koliek drogen heel snel uit. Als het vanavond nog niet de goede kant opgaat, zou ik ze naar een kliniek brengen...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:39

Ik weet wat je doormaakt, paardje wat hier in de kost staat heeft op mij erg veel impact gemaakt, kreeg ook koliek en moest uiteindelijk zelfs naar de kliniek omdat haar dunne darm te voelen was..

Vooral de moed niet opgeven, ze komt er gerust weer bovenop!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:33

Nog niks gedronken, ben nu even eten en na het eten wil ik weer stappen en draven en als het nog niet beter gaat bel ik de dierenarts weer.
Kliniek lijkt mij niet fijn met een paard dat alleen maar wil liggen en ik straks niet meer overeind krijg in een trailer.
Hoop dat het ook niet nodig is..

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:46

Ik zou de dierenarts eens gaan bellen. Als ze om 12 medicijnen gehad heeft, zou er binnen een uur een grote verandering moeten zijn. Mij is altijd verteld dat, als t binnen 1 a 2 uur niet ver weg is, je meteen naar de kliniek moet, aangezien het dan gevaarlijk kan worden. Meestal duidt dat erop dat de medicijnen niet werken en er dus veel meer aan de hand is of t erger is dan je op t eerste gezicht denkt. Dus nee, naar een kliniek met n ziek paard is niet leuk, maar t paard onnodig laten lijden is nog veel erger!

En draven met een koliekerig paard, zou ik ook niet doen. Normaal gesproken mag je wat stappen aan de hand en als ze rustig is, laten staan, maar zeker niet draven!

Succes ermee!!

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:50

Wat rondrijden met de trailer wil ook wel eens de gassen laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:02

Volgens da kan stukjes draven soms beter zijn als stappen, heb 1 klein stukje gedraafd en kort daarna kwam er een kleine scheet en meste ze iets dus geloof niet echt dat dat kwaad kan.
Ik heb hier geen trailer staan, die zou ik van iemand moeten lenen dan maar ik ga nu weer richting stal en als e nog niks veranderd is bel ik direct de da weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:04

De mijne had afgelopen zomer ook gaskoliek. Hij heeft toen tussen 14 en 15 uur zijn behandeling gehad, maar is pas tegen 20u 's avonds terug rustiger geworden. Vanaf het moment dat hij gemest had en windjes kon laten was volgens de DA toen het gevaar voorbij. Ik heb toen ook terug gebeld omdat hij steeds opnieuw ging liggen, was allemaal geen probleem zeiden ze, zo lang hij maar niet langer dan 30 min lag. Bij gaskoliek liggen de darmen niet echt in een knoop ofzo, er zit gewoon veel lucht vast, mss dat daarom de DA er zo rustig onder blijft. Maar als je als eigenaar ongerust bent, moet je zeker aandringen om je paard terug te zien.
Vroeger gaven de boeren hun paarden Elixyr d'Anvers, het schijnt dat het goed helpt bij buikkrampen. Ik weet eigenlijk niet of die likeur nog verkocht wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:48

Dierenarts is weer geweest, vlak voor hij kwam weer een flinke wind.
Dat hij aan kwam ging ze uit d'r zelf staan, temperatuur was iets lager als vanmiddag en meer gasvorming bij gekomen dus goed dat hij er was.
Hartslag was prima maar wel kleine hartruis wat volgens hem wel vaker voorkomt bij koliek.
Geen overvloeing vd maag dus dat was een goed teken, wel paraffine erin gegoten en inwendig onderzoek gedaan, ophanging vd darmen stond behoorlijk onder spanning dus waarschijnlijk toch veel zand, morgenochtend komt de dierenarts weer voor paraffine maar moet voor nu beter gaan.
Ze heeft niet meer gelegen, kijkt al een stuk frisser uit de ogen en staat niet meer zo suffig, ook kon ze alweer flink boos naar haar buurvrouw kijken en hapt voorzichtig wat sprietjes hooi weg.

Blijf hier nog wel even en hoop dat het nu aan de betere hand gaat, stalhouder gaat nog een paar keer kijken vannacht en laat dan weten hoe het is.
Op hoop van zegen dat het goed komt, wil en kan nog lang niet zonder mijn meisje!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:43

er zijn er een hoop met zandkoliek op t moment.. Wanneer heb je voor t laatst een kuurtje zandweg oid gegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:42

Heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan, soms geef ik haar wel gekookt lijnzaad maar dat dus ook al een tijd niet meer gedaan, ik kan mijzelf voor de kop slaan.
Die fout ga ik niet weer maken in ieder geval.

Ze is gelukkig super de nacht door gekomen en ziet er fris uit, dierenarts komt straks nog weer om haar te checken en paraffine te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:03

Ondanks dat er volgens mij bijna niemand meeleest toch een update:

Het gaat goed, dierenarts heeft na een check besloten dat het niet nodig was nogmaals paraffine te geven en vond dat ze goed opgeknapt was al.
Komende tijd wel gekookt lijnzaad geven.

Nu alleen het volgende probleem, hoe ga ik dit voorkomen?
Paard staat alle dagen dus ook in de winte op hetzelfde kale stuk weide waar ik vermoed dat de koliek door komt (constant grazen terwijl er amper gras staat dus veel zand mee naar binnen).
Ze hebben geen andere weides, krijgt hooi op het lan bijgevoerd.
Graasmasker heb ik over nagedacht maar eigenlijk geen optie want ze mogen niet met halster de wei in en vermoed dat ze die toch wel sloopt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:06

staat er zomers geen gras ?

mooi dat het weer beter gaat!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:08

Gewoon elke maand een paar dagen zandweg/of gekookt lijnzaad geven. De dierenarts kan je vast wel vertellen, hoe vaak en hoeveel. Of anders iemand hier die het weet?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:09

Ik denk met enige regelmaat een kuurtje zandweg geven of dagelijks wat gekookt lijnzaad.
Gelukkig dat ze opknapt. Bij mij staan de paarden de gehele winter in een zand paddock. Ik geef ze in die periode dagelijks gekookt lijnzaad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:11

Fijn dat het beter gaat!

Inderdaad, één maal per maand preventief iets geven om het zand af te voeren en proberen om de hele dag door iets te knabbelen te geven.

Staan/hangen er ook slowfeeders op de "wei" ?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:19

Ik geef mijn inmiddels 2 jarige geregeld een kuur met psylium vezels of zaadjes. Pas weer een lading besteld (zal je wel even pb'en). Mijn eigen fokproduct eet geregeld gewoon happen zand. Psyllium werkt volgens de dierenartsen nog iets beter tegen zand! Een kuur mag je 7 tot 10 dagen geven. Verder controleer ik wat vaker dan anders de mest, die los ik dan op in water en dan kijk ik hoeveel zand erin zit.

Daarnaast krijgen ze goed als onbeperkt hooi in een speciale bak en haal ik ze van de wei af in het najaar/winter.

Edit: kuurtje zandweg is gewoon psyllium, alleen dan dubbele prijs ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:14

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik heb net bij de welkoop colosan gehaald voor als ik merk dat ze toch weer wat koliekerig word en ga vandaag nog iets van een sand kuurtje halen, weet alleen niet zo goed welke het beste is, zijn zoveel verschillende, tips welke zijn zeer welkom. :)

Het nadeel is dat er amper gras staat op de weide omdat ze er 365 dagen per jaar op die wei staan en er geen andere weide of paddock beschikbaar is.
Voor de rest wil ik dus inderdaad paar keer per jaar iets van een zandkuur geven en/of gekookt lijnzaad geven maar ben wel benieuwd naar welke het beste werkt volgens jullie?
Mest wil ik ook vaker gaan controleren op zand zodat ik het beter in de gaten kan houden, afgelopen 3 dagen ook elke keer gedaan maar had meer zand verwacht eigenlijk maar volgens da kan dit ook komen omdat ze op dat moment nog koliek had, heb nu ook weer mest staan maar wacht nog even op het resultaat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:21

Ik ben om diezelfde reden van stal veranderd... Mijn vorige paard is op 14-jarige leeftijd aan zandkoliek geopereerd, in de winter stond ze met een dichte kap op buiten, zodat ze buiten niet kon eten, dat ging dan om een paar uur. De rest van de tijd stond ze op stal zonder kap, net als de rest van de paarden. De zomer daarop ging goed, voldoende gras. Maar het voorjaar daarna was erg droog en toen stond er dus nog weinig gras op het land. Paarden erop, maar ik was gewoon zo bang dat ze weer zandkoliek zou krijgen, dat ik haar van stal heb verhuisd naar een stal waar gewoon voldoende gras was. Daar kreeg ze in de wintertijd in de zandpaddocks ook haar dichte kap op, ook weer voor een paar uur per dag. 24/7/365 buiten is mooi, maar dan wel onder goede omstandigheden voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:20

Ja maar ik wil het liefst niet van stal veranderen, ze staat hier echt geweldig voor de rest en alle andere stallen hier in de omgeving hebben allemaal wel nadelen en word er niet beter op als ik nu heb zeg maar.

Inmiddels een paar dagen verder en gelukkig is ze aardig opgeknapt, heb inmiddels ook colosan gekocht voor de zekerheid en ze krijgt dagelijks nog gekookt lijnzaad.
Ik twijfel of het wel echt zandkoliek is geweest, check de mest elke dag in water maar er komt vrijwel geen zand uit, echt zo goed als niks.

De dag voordat ze koliek kreeg heb ik haar 10/15 minuten laten grazen in redelijk vers gras en heeft ze behoorlijk lopen schrokken, wie weet heeft die combi er wel voor gezorgd dat ze koliek kreeg, het blijft gissen natuurlijk maar ik houd haar sowieso in de gaten.
Ik ben blij dat ze nog bij me is en zich weer gied voelt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:08

Als je echt steeds controleert en geen zand vindt dan kan dat haast niet de oorzaak zijn inderdaad. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo kort grazen op langer gras wel de oorzaak is hoor, maar wie weet.

Fijn dat ze aardig is opgeknapt, ik hoop voor je dat het niet meer terugkomt!

Let er wel op dat Colosan wel wat kan verlichten, maar de oorzaak van de koliek niet echt opheft. Houd je paard dus evengoed in de gaten, niet dat je denkt dat je na het geven van Colosan gerust kan gaan slapen.