Hoe paard laten "afvallen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesmaaike

Hoe paard laten "afvallen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:33

(Weet niet of het hiier goed staat :+ )

Mijn fries, is in de winter flink wat aangekomen... :') en nu ik haar weer wil trainen, past mn geliefde zadel niet meer... Heb nu een ander zadel erop, maar die zit voor mij lang zo lekker niet... Dus nu is mn vraag, hoe slank je je paard een af :D ze staat dagelijks van 9:00 tot 17:00 in weide, s'avonds wat hooi, beweegt bijna elke dag *D

Mvg elja

Anoniem

Re: Hoe paard laten "afvallen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:34

Graasmasker op?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:35

Hoe "vet"is de weide?
En hoeveel is wat hooi?
En wat verstaan we onder bewegen?

Krijgt ze nog krachtvoer?

Want net als bij mensen is het een kwestie van meer energie binnen krijgen dan dat er verbruikt wordt.

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:39

KoudbloedKim schreef:
Graasmasker op?

Krijgt ze dan niet "te" weinig binnen??

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:41

NatasjavE schreef:
Hoe "vet"is de weide?
En hoeveel is wat hooi?
En wat verstaan we onder bewegen?

Krijgt ze nog krachtvoer?

Want net als bij mensen is het een kwestie van meer energie binnen krijgen dan dat er verbruikt wordt.

Wij bewegen elke, dag een uur lang, in de dressuur. Goed afwisselend van stap en draf... Aan het einde nog een oaard minuten drafen en galloperen, daarna goed uitstappen. En nee, geen krachtvoer

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:41

idd zoals kkb zegt , graasmaskertje op of minder lang op de wei.
en stop met krachtvoer als je dat al geeft , in ieder geval op dagelijkse basis stoppen.
gewoon een klein snackje na het rijden kan natuurlijk gewoon , maar op dagelijkse basis is echt niet nodig .
en lekker trainen idd

edit :
nu kijgt de ze veel binnen , dus het graasmasker valt altijd te proberen.
anders strookbegrazing ? maar weet niet of dat geregeld kan worden.
het is altijd lastig met sobere rassen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:44

1002224 schreef:
Wij bewegen elke, dag een uur lang, in de dressuur. Goed afwisselend van stap en draf... Aan het einde nog een oaard minuten drafen en galloperen, daarna goed uitstappen. En nee, geen krachtvoer

En hoe vet is de wei en hoeveel hooi?

Wellicht dan wel wat vitamines erbij geven. Want hier hebben ze gedurende winter tekort aan. (slanken ze niet van af)

Je kan indien de wei vet is aan stripbegrazing doen of inderdaad een graasmasker om.

En opstal een slowfeeder.

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:46

faunty schreef:
idd zoals kkb zegt , graasmaskertje op of minder lang op de wei.
en stop met krachtvoer als je dat al geeft , in ieder geval op dagelijkse basis stoppen.
gewoon een klein snackje na het rijden kan natuurlijk gewoon , maar op dagelijkse basis is echt niet nodig .
en lekker trainen idd

edit :
nu kijgt de ze veel binnen , dus het graasmasker valt altijd te proberen.
anders strookbegrazing ? maar weet niet of dat geregeld kan worden.
het is altijd lastig met sobere rassen.

Friese. Ed. Worden inderdaad snel dik :') heb vast nig ergens een grasmasker liggen.. Zal het eens proberen :)

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:47

NatasjavE schreef:
1002224 schreef:

En hoe vet is de wei en hoeveel hooi?

Wellicht dan wel wat vitamines erbij geven. Want hier hebben ze gedurende winter tekort aan. (slanken ze niet van af)

Je kan indien de wei vet is aan stripbegrazing doen of inderdaad een graasmasker om.

En opstal een slowfeeder.

Hoe kan ik testen hoe vet mn weide is? En ze krijgt een emmer vol hooi.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:47

Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Mijn pony heeft enorme aanleg dik te worden,
net als aanleg voor IR en HB. Ik doe het zo;

In de weide van 08.00 tot 12.00 dan naar de paddock. De weide is niet te schraal maar
ook niet volvet. Op de paddock wel water, geen hooi.
Om 16.00 een klein hooinet waar ze ongeveer 2 uur van eet en dan savonds
een groot hooinet waar ze een uur of 4 van eet. Het is arm hooi.

Qua krachtvoer 4x per week een handje brok.

Beweging is hier 4a 5 keer per week een flinke buitenrit van een uur tot 1,5 uur. Paar minuten warm stappen
en verder draven/galopperen (en weer uitstappen maar dat tel ik niet mee).

Verder geen snoepjes, wortels, brood enz. Een graasmasker wordt mijn pony niet vrolijk
van en ze mag sowieso niet de hele dag gras. Mijn vorige paard stond wel 24/7 met een graasmasker
en vond dat prima. Zij was echt prachtig op gewicht :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:50

1002224 schreef:

:wow:

Dan staat het gras (vaak)hoog en is er veel gras wat rijk aan voedingsstoffen is.

Meestal in het voorjaar.

Maar als de paarden in een erg grote wei staan raakt het soms gedurende de winter ook niet echt op.

Hoe groot is die emmer?

Want je hebt grote emmers en kleine emmers.

Ik bedoel dus,...hoeveel kilo hooi?

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:51

Bedankt! Ben niet in bezit van paddock, maar los in de bak kan ik proberen... :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:53

1002224 schreef:

van hooi worden ze over het algemeen niet zo dik, als je paard in aanleg snel dik wordt is arm hooi wel beter natuurlijk dan erg rijk, ieder pondje gaat uiteindelijk door het mondje en als je daar iets aan calo's kunt beknibbelen is dat mooi meegenomen..
wat voer je aan krachtvoer bij?

als het paard in de winter dik is geworden, dan zou je denken dat je haar teveel hebt bijgevoerd?
in principe is de natuurlijke cyclus dat een paard iets vermagerd in de winter en weer aankomt zodra het gras weer rijk wordt.. nu is dat voor een paard in de sport natuurlijk lastig, hij moet ook in de winter flink presteren.. maar als je recreatief rijdt, dan zou ik adviseren voor de volgende winter om niet te sleutelen aan het voer als hij wat afvalt, maar dat gewoon binnen de perken toe te staan, daar heeft hij dan volgend voorjaar en de zomer meer plezier van (en jij ook natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-04-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:53

NatasjavE schreef:
1002224 schreef:

:wow:

Dan staat het gras (vaak)hoog en is er veel gras wat rijk aan voedingsstoffen is.

Meestal in het voorjaar.

Maar als de paarden in een erg grote wei staan raakt het soms gedurende de winter ook niet echt op.

Hoe groot is die emmer?

Want je hebt grote emmers en kleine emmers.

Ik bedoel dus,...hoeveel kilo hooi?

Gras is niet hoog :D en zoiets van 700g hooi, weet ik niet precies :+ :+

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:54

elenaMM77 schreef:
1002224 schreef:

van hooi worden ze over het algemeen niet zo dik..
wat voer je aan krachtvoer bij?

als het paard in de winter dik is geworden, dan zou je denken dat je haar teveel hebt bijgevoerd?
in principe is de natuurlijke cyclus dat een paard iets vermagerd in de winter en weer aankomt zodra het gras weer rijk wordt.. nu is dat voor een paard in de sport natuurlijk lastig, hij moet ook in de winter flink presteren.. maar als je recreatief rijdt, dan zou ik adviseren voor de volgende winter om niet te sleutelen aan het voer als hij wat afvalt, maar dat gewoon binnen de perken toe te staan, daar heeft hij dan volgend voorjaar en de zomer meer plezier van (en jij ook natuurlijk).

Hij krijgt heel soms krachtvoer.. 2x in week, misschien een handje vol... :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:59

van 700 gram hooi kan hij echt niet aangekomen zijn, zeker niet in de winter als het gras arm is en je geen krachtvoer bij geeft..

hebben we het hier over een bijrijdpaard? of over je eigen paard?
en staat hij ergens vol pension, of is dat het enige dat hij krijgt.
want het voer waar jij van spreekt 700 gram hooi af en toe een keerjtje een handje brok..
dat is wat je rond het rijden geeft.. beetje hooi om te smikkelen als je aan het poetsen bent en af en toe een beloninkje na het rijden. ter vergelijk.. die van mij krijgt 2x 11 kilo hooi per dag.. hij wordt niet snel dik en beweegt veel, daarom krijgt hij smorgens meusli en s avonds brok.. beiden zo'n 3/4 schep, paardje weegt 500 kg.

700 gram hooi is een snack, geen voeding.
vind het persoonlijk schrikbarend weinig als hij daar de hele nacht mee moet doen

Gini

Re: Hoe paard laten "afvallen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:01

Er is een centraal topic over dit onderwerp. Heel veel tips en adviezen vindt je daar al terug en je kan ook je eigen vraag stellen natuurlijk. De link naar het topic: [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

Hier komt daarom een slotje.