Vliegjes in de vacht pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appydale

Vliegjes in de vacht pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 08:00

Hoi!
Na dat ik haar had geschoren ongeveer een half jaar geleden had ik ze ook al gezien. Piepkleine vliegjes met een lichtbruine kleur vleugels met streepjes. Als je met je hand er naar toe beweegt vliegen ze weg. Soms zie ik er maar 1 in de vacht, soms ook meerdere.
Nu zie ik ze de laatste tijd weer. En ik dacht dat het misschien wat te maken heeft met zomerexceem? Mijn pony heeft op haar 11ste zomer exceem gekregen (is nu 13)
Dus... Weet iemand wat deze vliegjes zijn, en hoe ik ze weer weg kan halen?
(Volgens mij zijn dit geen luizen want ze kunnen echt vliegen)
Alvast bedankt :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:14

Die vliegjes veroorzaken dus zomerexceem. Misschien is het slim om je eens wat meer te verdiepen in zomerexceem? Op bokt loopt een centraal topic over zomerexceem waar al heel veel informatie in staat, dat zou je eens kunnen doorlezen. Die vliegjes krijg je niet weg. Je kunt de pony een goede exceemdeken om doen en inspuiten met anti vlieg middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:16

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:18

KoudbloedKim schreef:
Je kunt zomereczeem vliegjes toch niet zien met het blote oog?

Jawel, maar je moet weten waar je op moet letten. Ik zie ze hier regelmatig, zeker in windstille hoekjes met zon.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:27

aisie schreef:
Die vliegjes veroorzaken dus zomerexceem. Misschien is het slim om je eens wat meer te verdiepen in zomerexceem? Op bokt loopt een centraal topic over zomerexceem waar al heel veel informatie in staat, dat zou je eens kunnen doorlezen. Die vliegjes krijg je niet weg. Je kunt de pony een goede exceemdeken om doen en inspuiten met anti vlieg middel.

Heb net een maandje geleden de Rambo Sweet itch gekocht en die werkt tot nu toe heel goed en spuit haar nu elke dag in met vliegenspray, maar alsnog zitten de vliegjes in/op haar vacht...

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 09:27

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:29

Jipslewe schreef:
aisie schreef:

Heb net een maandje geleden de Rambo Sweet itch gekocht en die werkt tot nu toe heel goed en spuit haar nu elke dag in met vliegenspray, maar alsnog zitten de vliegjes in/op haar vacht...

Ook onder je deken? Past je deken dan wel goed? Of heb je toch wel een huidparasiet als luis? Overleg maandag anders even met je DA.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:40

KoudbloedKim schreef:
Je kunt zomereczeem vliegjes toch niet zien met het blote oog?

Is het deze?
https://www.google.nl/search?q=Culico%C ... AQ#imgrc=_

Die kun je prima zien. Het wemelt er hier van zelfs momenteel. Op de onbedekte delen gaan die vliegjes nog steeds wel zitten dus helemaal kom je er niet vanaf. Je kunt het beste regelmatig die plekken met anti vlieg inspuiten maar afdoende is dat ook niet. Met de schemer binnen zetten helpt wel goed.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:24

aisie schreef:

Die vliegjes kunnen bij een paard dat gevoelig is voor zomer exceem jeuk veroorzaken, dat noemen we zomerexceen. Het is niet zo dat die vliegjes altijd zomerexceem veroorzaken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:09

Naskapower schreef:
aisie schreef:

Die vliegjes kunnen bij een paard dat gevoelig is voor zomer exceem jeuk veroorzaken, dat noemen we zomerexceen. Het is niet zo dat die vliegjes altijd zomerexceem veroorzaken.

Nee dat zeg ik ook nergens toch?