Struikelen, osteopaat of eerst testen op artrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Struikelen, osteopaat of eerst testen op artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 23:36

Een van de shetlanders waar ik les mee geef struikelt wel eens. Hij deed dit vroeger (toen ik er nog op reed, zo'n 13 jaar geleden) ook wel zo nu en dan, maar niet echt opvallend vaak. Het is net of hij zijn voeten niet genoeg op tilt, waardoor hij wel eens struikelt. Nu is het in een jaar tijd de derde keer dat hij met ruiter en al valt. De eerste keer was echt languit op zijn zij, de tweede keer alleen op zijn voorknieën, waarna hij snel weer overeind ging en vandaag ging hij vanuit draf weer onderuit. Er rijden alleen jonge ruitertjes op hem die absoluut niet te groot of te zwaar zijn, dus daar kan het niet aan liggen.

Aangezien hij al wat ouder is, hij wordt dit jaar 24, zou ik er niet raar van opkijken als hij artrose zou hebben. Maar natuurlijk kan het ook een blokkade of stijfheid zijn. Hij is nooit de makkelijkste geweest met voetjes geven bij het uitkrabben van zijn hoeven (hij laat alleen mij dit doen, kinderen krijgen hier de kans niet voor, hij houdt zijn been dan stijf aan de grond en gaat tegen je aan duwen). Met rollen rolt hij wel mooi om, dus van zijn ene zij op zijn andere zij, maar lijkt altijd wel een beetje stijf overeind te komen.

Verder heeft hij nog nooit 1 stap kreupel gelopen en is hij gewoon heel vrolijk, eet goed etc.

Ik zit er aan te denken om hem eens te laten checken door een osteopaat en hem zo nodig eens goed los te maken. Aan de andere kant, heeft dit zin als het artrose blijkt te zijn? Moet hij daar eerst op getest worden? Wat is wijsheid?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:38

Het zou ook niet gek zijn om een keer te laten testen op cushing, pony van een kennis deed ook struikelen en zelfs paar keer ter aarde, vee arts bij bezoek terloops ook maar bloed test gedaan, na paar dagen bleek pony dus Cushing te hebben. . . . Met med gaat het heel goed nu. Een behandeling van goede fysio/osteo of masseur (happy athlete) is zeker aan te raden, uit hun analyse haal je ook al een hoop.

kohtje

Re: Struikelen, osteopaat of eerst testen op artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:43

Eerst een dierenarts laten kijken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:46

Ik zou eerst even langs de dierenarts zijn en als je weet wat het is kan je het ondersteunen eventueel met een osteopaat of massages.

Hier ook een artrose paard gelukkig nooit onderuit gegaan maar het kan van alles zijn bv ook hoefkatrol.
Hier is het paard 22 jaar als ondersteuning af en toe massage en binnenkort komt er voor het eerst een osteopaat (eind mei) zo kan je nog lekker het paard in beweging houden.
Maar je hebt dan wel zekerheid/duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:59

Idd eerst dierenarts in dit geval. Serieus omvallen valt bij mij wel onder het kopje redelijke spoed ook. Pony valt niet zomaar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:42

Tja, is moeilijk.

Kan evengoed dat het dier niets mankeert, maar dat ie met ouder worden wat slomer wordt en zijn voeten minder goed optilt, waardoor ie makkelijker struikelt. Ik had hier ook een (nochtans niet zo oud) paard waar weinig mee gedaan werd, en die struikelde ook vaak, zelfs es een koprol gemaakt in galop (gelukkig was de amazone een eind verder gekatapulteerd). Nu is die verkocht, wordt meer gereden, en ik heb de huidige eigenares nog geen enkele keer over struikelen horen klagen.

Dus mss een paar keer ruitertjes laten mee rijden die hem goed actief kunnen laten lopen, en zien of het dan beter is?

En mocht ie nog niets van artrose hebben, dan zou het volgens mij wel een klein wonder zijn, hebben de meeste paarden van die leeftijd wel, maar daar hoeven ze nog niet echt last van te hebben.

Aan jou de keuze wat je ermee doet (pensioen of niet), maar ik zou betwijfelen of het gezien zijn leeftijd nog wel zal overgaan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 20:42

Bedankt voor het meedenken allemaal. Hij loopt geen stap kreupel, crosst verder vrolijk door de wei en je ziet niks aan hem. Loopt ook niet onregelmatig. Alleen gek dat hij af en toe struikelt. Het is niet zo dat hij iedere week valt. Vandaar ook de vraag wat wijsheid is om eerste te doen. Kreupelheidsonderzoek lijkt me dan weer juist moeilijk, omdat hij niet kreupelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:52

Maar bij zon onderzoek komen juist kreupelheden uit die je anders niet zou zien, bijv in de buigproef of op een kleine volte op het harde.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 20:53

Ah duidelijk!

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:02

Met name de buigproeven zijn voor het onderzoeken van deze pony belangrijk. Paarden met artrose reageren daar heel, heel vaak op (als al niet altijd). Zou het onderzoek op een kliniek laten doen als dat kan, dan kunnen er direct foto's gemaakt worden als het nodig is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:53

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:58

Interessant, bedankt voor het delen linnie050 +:)+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:45

Hier ook een 20 en een 27 jarige die beide snel struikelen. Bij allebei bleek dit eenvoudig opgelost te kunnen worden door ze een flinke eetlepel Magnesiumsulfaat (ook wel bitterzout of epsom salt genoemd) over het voer te doen. Misschien een idee om te proberen. Het gaat hier wel om grote paarden dus ik denk dat voor een pony een halve eetlepel wel genoeg zal zijn. Osteopaat is sowieso een goed idee voor een ouder dier.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:19

Ik ben met onze 'weleens struikelende ruin' over de kop gegaan in galop en onderop beland, achter bleek het om
Artrose aan de hoge en lage overhoef te gaan.

Paard is nooit kreupel geweest!

Aangezien jij de shet inzet voor lesdoeleinden met derden zou ik hem na laten kijken door een DA. Je wilt toch niet dat 1 van je klantjes wat overkomt. Dan maar het zekere voor het onzekere.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 05:46

Toevallig vandaag erover gehad hier ook 1 met artrose en 22 jaar.
Wel of niet een keer osteopaat erbij.
als voorbeeld een paard met vergroeiing in de lendewervels die behandeld werd en vervolgens stok kreupel was omdat er teveel aan banden en spieren was getrokken.
Moeilijk.
Ik laat nu paar keer in het jaar hem masseren en laat het hier gewoon bij. Ja voor zijn artrose krijgt hij wel supplementen.

Hou je ons op de hoogte of je nog dingen laat uit sluiten en wat er eventueel uit komt?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 06:53

Mijn paard struikelde regelmatig. Tijdens zijn jaarlijkse behandeling vd osteo, attendeerde hij mij erop dat het niet goed zat in de kogels. Mij werdt aangeraden om wat foto's te laten maken bij de dierenarts. Uitspraak: artrose. ...
Ik zou idd gelijk maar de dierenarts contacteren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:20

DA is vandaag ook langs geweest. Pony lag vanmorgen als een dood vogeltje in de wei, reageerde niet toen ik zijn maatje ging voeren. Toen ik dichterbij kwam schrok hij en krabbelde hij overeind. Nam 2 happen van zijn voer (niet echt van harte) en ging toen weer liggen, naast zijn voerbak (niks voor hem, want hij is een grote vreetzak en houdt anderen altijd uit de bak. Nu kon zijn maatje gewoon rustig zijn voerbak leegeten naast hem). Even later weer een keer staan en weer een keer liggen, heel suffig. Verder niet koliek achtig (niet zweten, niet onrustig naar de buik etc.) Toen de dierenarts kwam stond hij wel weer overeind, maar liep wiebelig (leek een beetje dronken). Dierenarts kon niet direct iets ontdekken, wel een hoge pols dus een teken van pijn. Kan mogelijk een vergiftiging zijn (mensen gooien er nog wel eens wat in de wei, ondanks de bordjes), maar kan ook in de hersenen iets zijn. Hij heeft nu pijnstillers en ontstekingsremmers gehad. Nu is hij wel weer okee, eet weer gras in de wei en gaat niet meer liggen, maar dat kan ook door de pijnstilling zijn. We moeten nu even 2 dagen aankijken, verslechtert hij weer, dan komt de DA terug. Die pijn moet ergens zitten, dus grote kans dat het toch in de benen zit. Er wordt nu eerst uitgesloten of het niet iets in zijn hersenen is of een vergiftiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:28

Oh jeetje wat balen zeg. Vraag me af of dit met elkaar te maken heeft, maakt ook neit uit. Hoop dat t snel weer bter gaat.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:32

Dat is inderdaad ook iets wat in mijn hoofd maalt, of dat het 2 losse dingen zijn. In ieder geval kan er nu wel wat verder gekeken worden en een eventuele artrose ook gezien of uitgesloten worden. Dit is ook de eerste keer in 24 jaar dat hij iets heeft. Is normaal een ijzersterke pony die zich niet zo snel laat kennen. Daarom viel het ook gelijk op dat hij vanmorgen 'anders' was.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:02

Geen leuk nieuws.
Heel veel sterkte!!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 16:41

Hij was al snel weer 'normaal' gelukkig. Vandaag toch nog de DA (tevens osteopaat) laten komen om te kijken waar het struikelen vandaan komt. Bij de buigproef liep hij duidelijk heel onregelmatig op rechtsvoor. Hij vond het duidelijk een artrose geval. Daarnaast is er nog bloed afgenomen om te kijken of daar nog iets in te vinden is (ook met het oog op het gebeuren van vorige week).