Paard 'moet' graszaadhooi eten maar wil het niet, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Paard 'moet' graszaadhooi eten maar wil het niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:57

Nu weet ik het even niet meer. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

In augustus 2014 werd mijn 25 jarige Fjordenmerrie licht hoefbevangen. Na een bloedtest bleek ze ppid te hebben.
Hier krijgt ze nu medicijnen voor en sindsdien probeer ik haar weer op de been te krijgen. In de afgelopen maanden is ze op en af licht bevangen of er tegenaan. Ik merkte dat voeding daar een grote rol in speelde. Ze kreeg al geen krachtvoer meer, enkel hooi een handje vitaminekorrel om de magnesium en de pergolidepil in te 'verpakken'.

Het (voordroog)hooi op onze pensionstal is van wisselende kwaliteit. Dan mooi droog, dan weer sappig. Ik heb de beslissing genomen om mijn eigen hooi te gaan voeren en heb een partij graszaadhooi gekocht.

Ik heb het eerst een week gemengd met het normale hooi en sinds een paar dagen krijgt ze alleen maar graszaadhooi. Maar: ze wil het heel slecht eten. Toen ik het mengde peuzelde ze al alle lekkere hooitjes eruit en nu laat ze driekwart gewoon liggen (ze krijgt ong vier plakken per dag, dus één gaat naar binnen).

Hoe lang moet/kan ik dit volhouden? Ze begint rap af te vallen nu, logisch. Ze loopt wel heel goed en voor het eerst sinds tijden zijn de hoeven niet meer warm. Blijf ik net zo lang deze 'muk' geven tot ze het gaat eten of moet ik zwichten en wat anders verzinnen? En wat dan?

Evelijn

Re: Paard 'moet' graszaadhooi eten maar wil het niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:00

Ik zou iets langer mengen... en dan verhouding wat afbouwen... en dan hopen dat ze begrijpt dat dit het hooi is waar ze het op moet gaan doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:03

Ik zou ze dan ook daadwerkelijk maar 1 plak voeren zonde dat je nu zoveel weggooid. Als ze de plak opheeft bij voeren. Paard gaat vanzelf eten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:08

Op zich heb je daar gelijk in little -birdy alleen zo te lezen is dit al een ouder paard,een paard wat ouder is en mager word krijg je moeilijk terug dikker.
Ik denk dat evelijn haar oplossing wijzer is gewoon langer mengen en dat heel langzaam afbouwen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:16

Waarom alleen maar graszaadhooi? Dat is het hele arme hooi toch?
Kan je geen goede kwaliteit normaal hooi, dus geen voordroog, inkopen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:59

O ja daar had ik overheen gelezen.!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:04

Zou ook de voorkeur geven aan een schraal soort weidehooi, van onbemest land en van de tweede snee.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 15:57

Ik heb graszaadhooi omdat ze hiervoor doorgegroeid weidehooi 2e snede kreeg, mooi lang droog en stengelig spul. Ook dat was te veel, vandaar dat ik helemaal terug naar nul wil en vanaf graszaadhooi wil opbouwen.

Langer mengen dus, ik ga het proberen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:01

En als je het nat maakt ? O sommige paarden vinden dat lekkerder. Even weken en dan pas voeren

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:05

Ook van graszaadhooi heb je verschillende soorten en dus smaken. Mijn pony lust sommige soorten echt niet en andere weer wel. Misschien verschillende soorten proberen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:37

Nat maken ga ik morgen eens proberen :).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:45

Marg schreef:
Ook van graszaadhooi heb je verschillende soorten en dus smaken. Mijn pony lust sommige soorten echt niet en andere weer wel. Misschien verschillende soorten proberen?

Zou ook mij advies zijn. Je hebt bv veldbeem en Engels raai. Die twee soorten voer ik maar je hebt meer soorten. Misschien met 1 baal uitproberen wat ze wel eet?

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:41

mijn paard heeft sinds september ook PPID en moest ook over van kuil naar hooi.
Op de pensionstal, waar ik stond, voerden ze graszaadhooi, maar hij wilde dat absoluut niet eten en vermagerde dus ook in rap tempo.
Uiteindelijk ging hij het wel eten, zij het met lange tanden..... maar je moet toch wat om in leven te blijven.
In januari moest hij met spoed opgenomen worden in de kliniek waar hij een week heel slecht heeft gestaan met ernstige koliek.
Van de da aldaar moest ik monsters meebrengen van zijn ruwvoer.
Conclusie: hij mag absoluut geen graszaadhooi. Hierin zitten voor paarden schadelijke stoffen, waar hij dus niet tegen kan.
Kijk eens op de site van levende have of de gezondheidsdienst voor dieren. Daar vind je veel informatie hierover.
Je paard weet instinctief wat goed en slecht voor hem is.
Wij moeten daarnaar luisteren.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:45

neeltie schreef:
Conclusie: hij mag absoluut geen graszaadhooi. Hierin zitten voor paarden schadelijke stoffen, waar hij dus niet tegen kan.
Kijk eens op de site van levende have of de gezondheidsdienst voor dieren. Daar vind je veel informatie hierover .

Wat vervelend dat je paard zo ziek is geworden van graszaadhooi (besmet met Endofyten.)

Niet al het graszaadhooi bevat Endofyten, zoals in jouw aangehaalde bronnen vermeld staat, zijn er leveranciers die gegarandeerd Endofytenvrij graszaadhooi leveren, maar ik kan me voorstellen dat het lastig te controleren valt als je niet zelf de inkoop doet als pensionklant zijnde.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:45

Bedankt voor je verhaal!
Het hooi wat ik voer is wel endofytvrij. Wat geef jij n en is je paard wel eens hoefbevangen geweest?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 06:56

Wij voeren Veldbeemd en dat vinden onze paarden heel smakelijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:06

Een bevangen paard kan je ook normaal hooi voeren, alleen met mate, maar dat kan je afstemmen met je DA. Om aan de ruwvoer norm te voldoen kan je er stro bij voeren.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:05

Ik zou denk ik, eerlijk gezegd, gewoon afwachten tot ze het gaat eten.
Wij hebben ook wel eens wisselend hooi/kuil en ze kunnen soms onwijs koppig zijn als een baal 'niet zo lekker is'. Uiteindelijk gaan ze het wel eten!
Moet je wel zeker zijn dat de kwaliteit goed is uiteraard.

Had mijn oude fjord (nu 26) uitgeleend en kreeg haar 1,5 jaar geleden goed gevuld (ahum) weer terug.
Heb haar op een dieet gezet van arm, oud, maar verder normaal hooi (geen gedorst hooi/graszaadhooi). Maar was niet zo lekker natuurlijk...
Heb er op die manier wel heel wat kilo's af gekregen ondanks dat ze qua arbeid niets meer doet.

DA zei op een gegeven moment dat er in haar ogen niets meer af hoefde, bij een ouder paard krijg je de kilo's er niet zo makkelijk meer aan. Iets waar mijn oude dame absoluut geen last van heeft gehad, ze staat nu weer op dieet! Ze is altijd al makkelijk dik geweest en aan haar gebit mankeert ook zeker nog niets.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 07:27

Dank je!

Ik ben de afgelopen week weggeweest, maar Megan's verzorgster wist te melden dat ze erg goed is gaan eten. Er schijnt zo een halve baal per dag naar binnen te gaan!
Bedankt voor de tips allemaal, geduld was wederom het toverwoord :).