HELP droge hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGlind

HELP droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 11:48

Hallo,
Mijn verzorg Shet haar hoeven worden droog... Er begint in haar zool al af te brokkelen, in 1 hoef zit een heel klein scheurtje.
Wat kan ik hier tegen doen? Oja nat maken heeft een zin want ze is als de doods voor water.. Hoe kan ik haar leren dat water niet eng is??
Jullie zouden me erg helpen!
Afbeelding

Mamaloutjuh

Re: HELP droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:54

Modderbaden maken in de wei.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 11:56

Mamaloutjuh schreef:
Modderbaden maken in de wei.

Hoe doe je dat? Droogt het met dit weer niet snel op? En mag het hele weiland ook? Ze loopt namelijk nergens overheen dat nat is als er ook een droog stukkie is

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:56

Je zou de waterbak eens kunnen laten overlopen, zodat er een plas water/modderpool ontstaat om de drinkbak heen. Zo weet je zeker dat je pony er door heen gaat lopen, want ze lopen een paar keer per dag naar de drinkbak.
Zo maakt ze een paar keer per dag de hoeven nat! :)

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:00

Bedankt! Haar drinkbak is een emmer... Ik zal eer wel water naast gooien

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:01

Dit heeft niks te maken met droogte, dit heeft te maken met gewoon netjes elke zes weken de hoefsmid laten komen. ;) Misschien even de eigenaar eraan herinneren dat het weer tijd is voor een afspraak?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:02

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:04

Gypsy schreef:
Dit heeft niks te maken met droogte, dit heeft te maken met gewoon netjes elke zes weken de hoefsmid laten komen. ;) Misschien even de eigenaar eraan herinneren dat het weer tijd is voor een afspraak?

Dat zou best kunnen.... Ze vergeten steeds om de hoefsmid tte bellen.. Haar hoeven worden nu ook al behoorlijk lang kheb het al paar x gezegt kzal het vandaag nog een x zeggen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:09

Meer dan dat kun je denk ik niet doen. Al die smeerseltjes helpen hier niet aan. De hoef is te lang, en de natuur probeert dat op te lossen door de hoef af te laten brokkelen.

Maar ik vind het wel goed dat je er zo op let. :j Maar maak je dus niet te veel zorgen, het loopt wel los. Je kunt hooguit lekker over asfalt gaan stappen en draven, dan slijt de boel weer een beetje.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:47

Gypsy schreef:

Wij hebben 4 paardjes staan en elke 6/7 weken komt de smid. Drie van de 4 hebben keurige hoefjes maar toch echt eentje die snel scheuren vertoont ondanks het netjes bekappen. Dus helaas gaat die vlieger niet altijd op.
De anderenanderen kunnen volgens de smid zelfs wel met tussenpozen van een week of 12 bekapt worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:52

Veel smeden laten paarden te lang staan. ;)

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:05

Hoefvet of hoefolie dagelijks erop smeren :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:07

Haar goed laten bekappen scheelt al de helft!

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:50

Gypsy schreef:
Veel smeden laten paarden te lang staan. ;)

???

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:53

LotteIsabel schreef:
Hoefvet of hoefolie dagelijks erop smeren :)

En dan sluit je de hoef helemaal af.

:j

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:56

je zou evt ook een klein laagje water in een emmer kunnen doen en daar de hoef van je verzorgpony inzetten? dan komt het water niet tegen haar lijf

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:56

Modderstrookje rond de emmer is de beste oplossing. Geen vet gebruiken, dit zorgt ervoor dat er niks vocht van buiten naar binnen kan.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:57

Gypsy schreef:

Deze hoef moet inderdaad nodig gekapt worden.
Van smeersels worden hoeven (te) zacht en dat wil je juist niet hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:56

Ik verplaats dit topic naar Beweging en Hoefverzorging omdat het hier niet om een medisch probleem gaat.

MD >> BEH

ErwinF1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:58

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:37

Deze hoef heeft idd een bekap beurtje nodig.
naast bij de waterbak nat maken moet je eerder aan voeding denken dan aan smeerseltjes.
Invetten moet je nu juist niet doen, mijn Haflinger had eerder ook altijd vreselijke droge en brokkelvoeten, ze liep daardoor ook kort op de hoeven. Ijzers vielen om de haverklap er onder weg.

Nu ze sinds vorig jaar zomer op een vitaminebrok staat zijn haar hoeven sterker en veerkrachtiger geworden. Hopelijk gaat het nu wel de zomer goed en hoef ik niet te gaan klooien met ijzers, wil dr blootvoets houden.

Dus naast nat houden raad ik je aan een goede vitaminebrok te voeren.
Zelf gebruik ik vitalbix.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:24

Hoef is niet te droog, wel te lang.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:18

myk_en_shant schreef:
naast bij de waterbak nat maken moet je eerder aan voeding denken dan aan smeerseltjes.
Invetten moet je nu juist niet doen, mijn Haflinger had eerder ook altijd vreselijke droge en brokkelvoeten, ze liep daardoor ook kort op de hoeven. Ijzers vielen om de haverklap er onder weg.

Nu ze sinds vorig jaar zomer op een vitaminebrok staat zijn haar hoeven sterker en veerkrachtiger geworden. Hopelijk gaat het nu wel de zomer goed en hoef ik niet te gaan klooien met ijzers, wil dr blootvoets houden.

oke bedankt! ik mag van de eigenaar zelf een afspraak met de smid maken, zo kan ik er zelf bij zijn!
ik wacht af wat de smid zegt.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:44

IsaGlind schreef:
myk_en_shant schreef:

oke bedankt! ik mag van de eigenaar zelf een afspraak met de smid maken, zo kan ik er zelf bij zijn!
ik wacht af wat de smid zegt.

Goed dat je zelf een afspraak mag maken bij de smid! Denk dat de hoeven hierna er al een stuk beter uit zullen zien! :)

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:48

Wat goed dat je er zelf goed op Let en er mee berg gaat. Veel is al wel gezegd hier. Lekker modderpoeltje voor haar maken rond de drinkbak en niet teveel met vet smeren. Ben benieuwd wat de hoefsmid zegt.