Gezwollen klieren of Gevulde luchtzakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Gezwollen klieren of Gevulde luchtzakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:58

Hallo allemaal! :wave:

Mijn paard loopt al een tijdje graag met zijn hals en hoofd helemaal gestrekt naar beneden. Niet de hele tijd en hij is ook prima in staat om zijn hoofd normaal te dragen, maar soms heeft hij even zo'n bui. Het lijkt wel steeds vaker te gebeuren. Eerst dacht ik dat het met zijn ziekte EMND (zie onderschrift) te maken had, maar vandaag zag ik dat hij ook wel gezwollen klieren heeft achter zijn kaak/onder zijn oren. Het zal daar dus wel mee te maken hebben.

Nu zijn er een aantal opties:

Droes - Lijkt me niet. Hij is al 13 en toont verder niet ziek.

Gezwollen klieren (Grass Glands) - Zou goed kunnen, alleen lees ik nergens terug dat ze daarbij graag met hun hoofd naar beneden lopen. Daarnaast staat hij helemaal niet op gras en is er daarnaast ook niets veranderd in de manier van voeren oid.

Gevulde luchtzakken - Zou ook goed kunnen, alleen schijnt dat eigenlijk alleen bij veulens voor te komen. Of het is een ontsteking en dan gaat het samen met snot of bloed, maar dat is er ook niet.
Ik las wel ergens iets over warme en koude lucht, maar daar kan ik niet wijs uit worden.

Dan zou het nog kunnen dat hij toch graag laag loopt als gevolg van zijn ziekte (hoofd omhoog houden kost kracht), en dat daardoor de klieren zijn gaan opzwellen, omdat hij dus relatief vaak zijn hoofd laag draagt. En dan bedoel ik echt met zijn neus over de grond, als een snuffelende hond. Hij loopt daarbij wel prima en kijkt attent.

Het lijkt wel zo te zijn dat als hij net heeft gegeten of bijvoorbeeld ergens een pluk gras pikt, hij daarna zo laag gaat lopen met zijn hoofd, terwijl hij nog aan het kauwen is. Het lijkt dus wel of kauwen/slikken het triggert.

Wie heeft hier ervaring mee en kan er meer over zeggen?

Alvast bedankt!

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:12

Hooi lIndy,

Bij mijn paard komt het sinds.december ook opeens voor. Meerdere paarden die ik ken hebben dit en ondervinden hier geen hinder van. Het is inprinciepe allemaal vocht die zich ophoopt. Doordat een paard van nature wil grazen en er nu niet zoveel gras staat maken ze te veel speeksel aan, dit heb ik mij laten vertellen. As het goed is zal dit in de loop van de dag weer zakken of het is mogelijk dat het rijden zakt.

Als je paard echt hetzelfde heeft hoef je je niet hee er zorgen te maken. Als het vocht maar elke keer weg trekt. Als het goed is zal het met het zomer wanneer er meer gras is wegblijven.

Ik hoop dat je hier wat aan.hebt

LindyH

Re: Gezwollen klieren of Gevulde luchtzakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:23

Dankjewel voor je reactie _Caithlinn. Dragen de paarden die jij kent ook hun hoofd ook zo laag?

Mijn paard staat niet op gras. Hij staat in een groepsstal/paddock met voordoogkuil, en 's nachts op stal met voordroogkuil. Dat is al jaren zo, en nu opeens krijgt hij last. Dus schiet mij maar lek. :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:23

Jou lek schieten lijkt me niet echt een optie :+

Ik ken het zelf maar op 1 manier, en dat was bij mijn vorige paard, helaas ingeslapen. Hij had een ernstige ontsteking, maar bij hem kwam er ook uit 2 neusgaten een straaltje bloed, en alle klieren waren enorm dik, eigenlijk zijn hele hals was opgezet. Zware ontstekingsremmers maakten geen verschil, en de ontsteking was waarschijnlijk een uiting van kanker (diagnose van de DA). Hij droeg zijn hoofd ook laag, maar dat was wel zo goed als altijd, echt als uiting van pijn. Nu denk ik niet dat dit bij jou paard het geval is, zeker omdat er geen sprake is van bloed uit de neus en het niet doorlopend is.

Wel zou ik in ieder geval de DA laten kijken, wellicht een beginnende ontsteking? Wellicht is er een allergische reactie? Dat kan ook "ineens" ontstaan voor iets waar ze voorheen wel tegen konden. Of heeft hij een plantje gegeten wat niet goed was (kan in de voordroog zitten, maar dan verwacht je wel dat meerdere paarden last hebben op stal)? Is zijn temperatuur oké?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 11:32

Ik zal straks voor de zekerheid even temperaturen. Ik zal ook kijken of ik een foto kan maken van de gezwollen plekken, als het tenminste zichtbaar is vandaag.

Ik heb nog even verder gespeurd en vond dit topic erg nuttig: http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/17240.html

Voorlopig houd ik het op allergie of 'gewoon' gezwollen lymfeklieren. Daar heb ik een paar supplementen voor staan dus die ga ik maar geven. Baat het niet dan schaadt het niet.
De DA komt binnenkort voor de tanden. Dan kan hij hier ook mooi even naar kijken. Tenzij het voor die tijd erger wordt natuurlijk.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:50

Volgens mij zijn dat de speekselklieren die je beschrijft. Dit fenomeen komt vaker voor als paarden vaak met het hoofd naar beneden staan, je ziet het vaak bij grazende paarden. Meestal zakt dit af als de paarden bv weer een paar uren op stal staan.
Lymfklieren zitten meer onder de kaak, de ruimte tussen beide zijden van de onderkaak zeg maar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 12:18

Ja, ik zei het verkeerd. Ik bedoelde gezwollen lymfeknopen. Die zitten wel (onder andere) onder het oor. Ik ga zo een lymfemassage doen. Kijken of dat helpt.

Speekselklieren lijkt me toch onwaarschijnlijk omdat mijn paard dus niet op gras staat en op geen enkele manier anders/meer eet dan eerst. Het is ook niet over na een nacht op stal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:40

Nou, zal je net zien. Ben ik net bij mijn paard, is er helemaal niets te zien. Geen zwellingen, geen hoofd dat laag gedragen wordt... Ik heb net als gister twintig minuten aan de hand gestapt en wat oefeningetjes gedaan, maar ook daarbij geen seconde met zijn hoofd omlaag. Gister nog wel een aantal minuten.

Dus... We blijven het maar aankijken.

Ik had eerder een topic moeten openen. :D

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:44

[quote="LindyH"]Nou, zal je net zien. Ben ik net bij mijn paard, is er helemaal niets te zien. Geen zwellingen, geen hoofd dat laag gedragen werd. Ik heb net als gister twintig minuten aan de hand gestapt en wat oefeningetjes gedaan, maar ook daarbij geen seconde met zijn hoofd omlaag. Gister nog wel een aantal minuten.

Dus... We blijven het maar aankijken.

Ik had eerder een topic moeten openen. :D[/quote

Haha gelukkig maar. Als het gewoon elke keer wegtrekt is er niks aan de hand