Mijn paard loopt al een tijdje graag met zijn hals en hoofd helemaal gestrekt naar beneden. Niet de hele tijd en hij is ook prima in staat om zijn hoofd normaal te dragen, maar soms heeft hij even zo'n bui. Het lijkt wel steeds vaker te gebeuren. Eerst dacht ik dat het met zijn ziekte EMND (zie onderschrift) te maken had, maar vandaag zag ik dat hij ook wel gezwollen klieren heeft achter zijn kaak/onder zijn oren. Het zal daar dus wel mee te maken hebben.
Nu zijn er een aantal opties:
Droes - Lijkt me niet. Hij is al 13 en toont verder niet ziek.
Gezwollen klieren (Grass Glands) - Zou goed kunnen, alleen lees ik nergens terug dat ze daarbij graag met hun hoofd naar beneden lopen. Daarnaast staat hij helemaal niet op gras en is er daarnaast ook niets veranderd in de manier van voeren oid.
Gevulde luchtzakken - Zou ook goed kunnen, alleen schijnt dat eigenlijk alleen bij veulens voor te komen. Of het is een ontsteking en dan gaat het samen met snot of bloed, maar dat is er ook niet.
Ik las wel ergens iets over warme en koude lucht, maar daar kan ik niet wijs uit worden.
Dan zou het nog kunnen dat hij toch graag laag loopt als gevolg van zijn ziekte (hoofd omhoog houden kost kracht), en dat daardoor de klieren zijn gaan opzwellen, omdat hij dus relatief vaak zijn hoofd laag draagt. En dan bedoel ik echt met zijn neus over de grond, als een snuffelende hond. Hij loopt daarbij wel prima en kijkt attent.
Het lijkt wel zo te zijn dat als hij net heeft gegeten of bijvoorbeeld ergens een pluk gras pikt, hij daarna zo laag gaat lopen met zijn hoofd, terwijl hij nog aan het kauwen is. Het lijkt dus wel of kauwen/slikken het triggert.
Wie heeft hier ervaring mee en kan er meer over zeggen?
Alvast bedankt!