Het verloop van/na einschuss??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yom

Het verloop van/na einschuss??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:54

Wie heeft dit meegemaakt en hoe verliep het herstel bij jouw paard/pony?

Ik ben eigenlijk benieuwd wat ik kan verwachten qua herstel en weer gaan rijden en hoe lang je daar voor moet uittrekken. Onze pony mag vanavond weer terug naar stal en heeft nog wat antibiotica nodig en zijn onderbeen zit nog 3 dagen in verband.
Ik krijg als goed is nog een heel schema mee hoe we het aan moeten gaan pakken met opbouwen vanaf nu, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:41

Mijn paard heeft al verschillende keren een einschuss been gehad.
Paar keer echt enorm dik, en paardlief erg ziek.

Altijd onmiddellijk behandeling DA ingezet: AB, pijnstillers.
Verder liet ik hem de eerste dagen zelf bepalen of hij rond wou stappen of niet.
Meestal na de pijnstillers bewoog hij uit zichzelf weer wat. Mijn paarden staan 24u/24u buiten en kunnen dus ook zelf kiezen of ze binnen of buiten staan.

Ook koelde ik het been goed met ice clay van Foran, dat trekt de warmte uit het been.

Verder na enkele dagen ( als je de koorts weg is en het been minder pijnlijk is) meerdere keren per dag goed stappen om het vocht af te voeren.

De eerste keren was zijn been snel terug dun, de laatste keren duurde het toch enkele weken.
En als hij teveel moet stilstaan, loopt zijn been ook weer sneller vol, de lymfevaten zijn gerokken.

In de winter masseer ik zijn been ook geregeld met kastanjegel van Efrata, en dat helpt wel;
Geregeld geef ik ook een kruidenkuurtje van kleefkruid of goudsbloem.

Succes ermee !

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:00

dank je

hij is weer terug en moet nog 3 weken stappen. Moet dan een soort steun bandage om doen en dat afbouwen. Geen idee wat ik daarvoor dan moet hebben dus dat maar in de winkel uit gaan zoeken

Ashley5760

Re: Het verloop van/na einschuss??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:54

Hier 1x einschuss gehad, paard had wat dik been en ik wist het meteen dus DA erbij (was toen nog lang geen olifants been, gewoon "normaal" dik) antibiotica erin, binnen een week helemaal goed. Nooit meer problemen gehad

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:56

Mijn merrie heeft altijd snel last van einschuss met een wondje. Nu heb ik alle keren gelijk de da erbij gehad en krijgt ze een penicilline kuur en pijnstillers. Normaal gesproken na 1 dag been weer normaal. Door andere problemen altijd nog een paar weken moeten wachten eer ik er weer op kon. Van het laatste ben ik nu al 10 maanden aan het wachten :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:06

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:41

Mijn fjrod heeft een einschuss gehad, door haar dikke beharing zagen we dit pas later. Haar been is nu blijvend iets gezwollen, ze heeft echter nooit kreupel gelopen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:28

bij de pony is het infuus voor de antibiotica er 0nu ee0n paar dagen uit en het verband om zijn been is verwisseld voor een stalbandage. Dan is het nu 3 weken stappen en dan pas weer langzaam opbouwen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:35

Hier ook een pony gehad met een einschuss been. ongeveer 2 maand uit de running geweest (was toen een strenge winter dus binnenbak was ook bevroren)

Wel zou ik extra voorzichtig zijn met dan been anderhalf jaar na het einschuss been had ze aan het zelfde been een peesblessure. Ik denk nog steeds dat het met elkaar te maken heeft.

Welk merk ik nu na jaren dat ze sneller stalbenen heeft