Paard elke keer gevoelig na bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nameless

Paard elke keer gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:57

Hallo,

Elke keer als de hoefsmid bij mijn paard (ze is niet van mij maar ik rijd haar) is geweest, dan loopt ze een paar dagen onregelmatig. Net alsof ze heel stijf is. Vroeger kwam deze hoefsmid bij mijn pony's maar aangezien hij elke keer te kort bekapte hebben we een andere hoefsmid genomen.

Het is wel een heel gevoelig paard, maar het is toch niet goed dat ze steeds onregelmatig loopt na de smid? Dan doet die hoefsmid toch echt wat verkeerd in mijn ogen. Ik heb er verder ook niks over te zeggen omdat het mijn paard niet is. Heb wel gezegd dat ik er gek van word dat ze steeds onregelmatig is na de smid en dat ik dan een aantal dagen niet kan rijden. Ik longeer haar wel gewoon. In het begin loopt ze erg stijf maar als ze zich ontspant is er niets aan te zien.. In stap en galop is ze 100% zuiver maar in de draf niet helemaal. :(

Paard is trouwens 7 jaar en heeft aanleg om snel dik te worden, vooral nu het weer warmer word en het gras gaat groeien. Ligt het aan de smid of is het toch iets anders?

Kirrr

Re: Paard elke keer gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:59

Heb je dit al eens aan de smid gevraagd of gezegd?

Als het je eigen paard was zou ik zo snel mogelijk een degelijke smid zoeken. Want dat is zeker niet de bedoeling.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:01

Als het elke keer is dat hij bekapt is dan ligt dat wel aan de smid. Gezien het jouw paard niet is kun je natuurlijk niet veranderen wel zou ik de eigenaar adviseren op z'n minst tegen de hoefsmid te zeggen dat het paard elke keer gevoelig is na het kappen wellicht word er dan meer rekening mee gehouden en is het opgelost.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:03

Kirrr schreef:
Heb je dit al eens aan de smid gevraagd of gezegd?

Als het je eigen paard was zou ik zo snel mogelijk een degelijke smid zoeken. Want dat is zeker niet de bedoeling.

Nee want ik ben er nooit bij als ze bekapt word, gebeurt meestal onder schooltijd. Ja dat is ook wat ik het liefst heb maar de eigenaar heeft deze smid al jaren..

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:05

Tigra_ schreef:
Als het elke keer is dat hij bekapt is dan ligt dat wel aan de smid. Gezien het jouw paard niet is kun je natuurlijk niet veranderen wel zou ik de eigenaar adviseren op z'n minst tegen de hoefsmid te zeggen dat het paard elke keer gevoelig is na het kappen wellicht word er dan meer rekening mee gehouden en is het opgelost.

Ik zei het gister tegen de eigenaar en ze zei zelf dat haar paard de vorige keer ook niet zuiver liep, dan lijkt mij dat je toch een andere smid neemt? Of zie ik nu iets verkeerd? Ga vanmiddag naar mijn paard toe en dan maar weer kijken hoe ze loopt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:07

nameless schreef:
Tigra_ schreef:

Ik zei het gister tegen de eigenaar en ze zei zelf dat haar paard de vorige keer ook niet zuiver liep, dan lijkt mij dat je toch een andere smid neemt? Of zie ik nu iets verkeerd? Ga vanmiddag naar mijn paard toe en dan maar weer kijken hoe ze loopt.

Ik persoonlijk wel maar ze zit misschien al jaren bij dezelfde en dan is verandering meestal niet zo gemakkelijk. Maar ik zou het zeker adviseren er wat van te zeggen tegen de hoefsmid. Verder kun je er weinig aan doen.
Als je echt goed met de eigenaar overweg kan. Je kent ze zelf het beste kan je wellicht een andere hoefsmid aanraden maar dan moet je wel weten hoe ze daarop gaat reageren sommige eigenaren zullen dat niet waarderen en andere kunnen dat wel hebben. Maar dat moet je zelf inschatten.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 21-04-15 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:08

Door te kort bekapte hoeven kunnen ook veel andere problemen ontstaan zoals kneuzingen en hoefzweren. Kun je dit niet vertellen aan de eigenaar, en vragen of die het wil doorgeven aan de smid? Of misschien mag je zelf een briefje achter laten voor de smid. Vraag hem of hij de straal en zool niet meer wil wegsnijden/uithollen, en alleen de hoefwand wil bijwerken.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:12

Heel subtiel aandringen op een ander...

Ja ik had toen bij mijn pony's *naam* daar had ik het eigenlijk nooit bij...
goh ik sprak *naam oude smid* ook nog...

Zo doe ik het nu ook en het begint vruchten af te werpen!

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:12

8nnemiek schreef:
Door te kort bekapte hoeven kunnen ook veel andere problemen ontstaan zoals kneuzingen en hoefzweren. Kun je dit niet vertellen aan de eigenaar, en vragen of die het wil doorgeven aan de smid? Of misschien mag je zelf een briefje achter laten voor de smid. Vraag hem of hij de straal en zool niet meer wil wegsnijden/uithollen, en alleen de hoefwand wil bijwerken.

Ja dat is wel een goed idee! Het is al een paard dat een beetje ongelijke hoeven heeft (stijl voetje) en ik wil niet dat het bekappen het erger maakt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:13

Waarschijnlijk weer te kort bekapt?
Met mijn tinker heb ik dat ook gehad, op het harde liep ze dan heel gevoelig in de bak of op wei had ze er minder last van. Toen ook onze smid aan gesproken, toen ging het even goed en na een paar keer bekapte hij weer te kort, de keer erna weer, toen maar een andere smid genomen. Sinds we deze smid hebben helemaal niet meer gehad.
Jammer dat jij er niks over te zeggen hebt, ben jij er wel eens bij als de smid komt?

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:15

Adrienne93 schreef:
Heel subtiel aandringen op een ander...

Ja ik had toen bij mijn pony's *naam* daar had ik het eigenlijk nooit bij...
goh ik sprak *naam oude smid* ook nog...

Zo doe ik het nu ook en het begint vruchten af te werpen!

Ik zei gister ook tegen haar: ja mijn pony's bekapte hij ook steeds te kort.. Toen knikte ze alleen en zei verder niks. Ik heb helemaal niks met die hoefsmid hij is mij veel te roeg en druk.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:18

amy_luna schreef:
Waarschijnlijk weer te kort bekapt?
Met mijn tinker heb ik dat ook gehad, op het harde liep ze dan heel gevoelig in de bak of op wei had ze er minder last van. Toen ook onze smid aan gesproken, toen ging het even goed en na een paar keer bekapte hij weer te kort, de keer erna weer, toen maar een andere smid genomen. Sinds we deze smid hebben helemaal niet meer gehad.
Jammer dat jij er niks over te zeggen hebt, ben jij er wel eens bij als de smid komt?

Hmm balen is dat, je kan dan ook niets doen als ze te kort bekapt zijn.. Nee ik ben er nooit bij want de smid komt altijd als ik op school zit. Ben er 1 keer bij geweest toen ze voor het eerst ijzers onder kreeg en dat was al helemaal een drama. Zo kreupel als maar kan. Nu is ze gelukkig niet meer kreupel maar onregelmatig en stijf. Maar dan kan je nog niets want ik ga er niet opzitten dan belast ik haar teveel.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:21

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga het maar subtiel proberen te brengen, want de smid hoort het juist beter te maken en niet slechter. En ik heb geen zin om weer 2 maand niks te kunnen doen vanwege een kreupel paard. Hoop dat het dan eindelijk doordringt dat het geen goede smid is :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:38

hoe vaak word dit paard bekapt ts?

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:26

Naskapower schreef:
hoe vaak word dit paard bekapt ts?

1 keer in de 8 weken

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:41

Hij wordt dus gewoon te kort bekapt. Als je bij het bekappen bent zou ik zeggen dat hij er minder af moet halen omdat je anders een aantal dagen niet rijden kan omdat het paard heel beroerd loopt. En dat dat steeds is na het bekappen. Als hij als argument heeft dat hij helemaal niet te kort bekapt dan zou ik gewoon zeggen dat het voor dit paard dus wel te kort is, want anders zou hij niet zo slecht lopen na het bekappen. Meestal lopen ze direct na het bekappen nog prima, maar de volgende dag is het mis.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:57

Mijn paard heeft hier ook een keertje last van gehad na het bekappen. Dat heb ik toen tegen mijn hoefsmid gezegd en hij haalt nu alleen het hoognodige van de zool af. Komt ook voor dat hij er niets af haalt. Sindsdien heeft mn paard nergens last meer van na het bekappen :)

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:15

Hmm ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken..
Vandaag gelongeerd en dat ging wel beter. Linksom is er haast niks te zien maar rechtsom is het een stuk slechter. Ik bedenk me nu dat ze voordat ze naar de smid was geweest, met het losrijden wel is onregelmatig liep rechtsom. Ik was daarvoor een aantal dagen weg geweest en dacht dat het gewoon stijvigheid was omdat ze na 10 minuutjes gewoon 100 procent zuiver liep. Dan is er dus langere tijd al wel iets geweest maar dat is dus verslechterd nadat de smid is geweest..

Het is niet ernstig, tenminste zo ziet het er niet uit. Ze is gewoon druk en vrolijk in de wei en in de stap en galop zijn alle passen zuiver. Pff zo lastig om te bedenken wat het kan zijn. Ze is wel iets te dik maar daar word wat aan gedaan, ze is trouwens altijd al te dik geweest.

Maar het baad me wel zorgen dat er dus voor die tijd ook al wat is geweest, maar wat dat kan zijn????
Als paarden nou is konden praten :P
Laatst bijgewerkt door nameless op 24-04-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:17

@maceooliver @_clau_1991

Nog bedankt voor jullie antwoorden, zie ze nu pas.
Ik zou er wat van gaan zeggen de volgende keer, heb bijna vakantie dus dan kan ik er wel bij zijn.