Advies gevraagd. Twee verschillende diagnoses.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesen

Advies gevraagd. Twee verschillende diagnoses.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:14

Hallo allemaal.

Ik plaats dit onderwerp om jullie meningen, adviezen en ervaringen te lezen. Zelf weet ik niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken en ik weet ook niet wat gebruikelijk is.

Lang verhaal kort: paard is geopereerd in kliniek a voor ocd. Gaat goed maar na twee weken in de wei na de periode boxrust komt ze kreupel uit de wei. Ze was heel erg kreupel. Aangezien ze op korte termijn gekeurd zou worden voor de verkoop maar gelijk naar kliniek a gegaan voor een onderzoek. Je ziet niks aan het been alleen heel kreupel.
Diagnose eerst een hoefzweer. Op kliniek a laten staan omdat ze de hoef goed kunnen behandelen en dat de zweer er snel uit komt. Na 2 dagen goed bericht: zweer er uit. Nog even goed de hoed schoonmaken dan mag ze naar huis. Op de dag dat ze naar huis mag werd ik maar niet gebeld. Om 10 voor 6 net voor sluitingstijd een voicemail. Ze hebben haar gescand en op de beelden is een acute peesblessure te zien. Koop gaat niet door en ik zie een lange revalidatie tegemoet. Toen ik mijn paard terug kreeg had ze een mega dik been. Verdomme dit was niet zo.
Met de nodige verzorging thuis was het been na 1 week normaal. Paard loopt ook niet meer kreupel.

Na 4 weken zou ik voor een controle scan moeten komen. Maar ik heb besloten om maar een andere kliniek te gaan aanzien ik mijn twijfels kreeg het voelde niet lekker. Het been is inmiddels kurkdroog.
Zo gezegd zo gedaan. Gister ben ik naar kliniek b gegaan. Deze zien nauwlijks een peesblessure. Op de plek zien ze een kleine oude beschadiging wat onmogelijk van 4 weken geleden kan zijn.

Natuurlijk ben ik super blij. Maar ik vraag me nou toch echt af wat ze hebben gezien bij kliniek a. Ik wil vandaag bellen voor de beelden van de echo. Maken ze bij een kliniek altijd printschreens van echobeelden?
Wat zouden jullie doen in mijn geval en wat vinden jullie er van? Ik wil graag in deskundigheid van de dierenartsen geloven maar stel dat dierenarts b niet goed heeft gekeken?

Bedankt

Abacab

Re: Advies gevraagd. Twee verschillende diagnoses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:33

Ik zou terug gaan naar kliniek A. Het is niet zo handig om te wisselen van kliniek in zo'n traject. 5 DA, 5 andere diagnoses. In kliniek B missen ze bovendien een stuk voorgeschiedenis.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:26

Bedankt voor je reactie. Maar kliniek a heeft vreemd gehandeld vind ik. Ze hebben een peesscan gemaakt zonder overleg omdat dit ineens nodig was. Ze hebben mij hierover niet gebeld en ik was zelf graag bij het scannen geweest. Het was geen geval van leven of dood op dat moment. Dierenkliniek b heeft wel het hele evaluatie rapport gelezen. Hier in staat de voorgeschiedenis en de exacte plek van de blessure.

Ik ga er zeker niet meer naar terug. Mijn eigen smid had de hoefzweer beter behandeld. Achteraf had ik m daar niet laten staan. Maar dat is achteraf praten.

Ik heb wel de peesscans opgevraagd. Die zouden ze mij vanmiddag mailen.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:42

Ik zou sowieso proberen op te weten te komen wat kliniek a nu precies gezien had. Ik weet niet of je van die scans zelf wijs kunt worden? Vooral de uitleg erbij is belangrijk, lijkt me. Je kan ze nog altijd door een andere dierenarts laten bekijken natuurlijk.
Als je kliniek a contacteert leg dan je zorgen eens uit aan iemand van die kliniek die je wilt helpen? Misschien was het gewoon een misverstand of miscommunicatie... Ik zou er ook (nog) iemand anders naar laten kijken, gewoon een dierenarts eens langs laten komen? Maar die kan natuurlijk niet zomaar scannen. Toch zou hij zo toch ook moeten kunnen zeggen wat er ongeveer aan de hand is.
Succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:43

Misschien te ver gezocht hoor maar kan het niet zijn dat het inderdaad een hoefzweer was en dat tijdens de behandeling op de kliniek een klein ongelukje is gebeurd wat ze niet durven te vertellen?
Ergens tegen aan gestoten of iets in die trant wat nu weer weg getrokken is?

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:58

Romy1234 schreef:
Misschien te ver gezocht hoor maar kan het niet zijn dat het inderdaad een hoefzweer was en dat tijdens de behandeling op de kliniek een klein ongelukje is gebeurd wat ze niet durven te vertellen?
Ergens tegen aan gestoten of iets in die trant wat nu weer weg getrokken is?

Aan zoiets dacht ik ook al ja, dat ze hebben gezegd dat ze die scan hebben gedaan(maar eigenlijk niet hebben gedaan) en dat er gewoon iets gebeurd is of dat er iets geks gebeurd is...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:04

Als het been zo dik was hebben ze sowieso nooit een helder beeld kunnen krijgen. Als je een peesblessure vermoed bij een paard krijg je niet voor niets 9 van de 10 keer de opdracht eerst een week aan de hand te stappen tot het been weer dunner is. Door al het vocht dat erin zit, wordt de echo onduidelijk. Ik vind het echt en zeer rare gang van zaken en zou ook het naadje van de kous willen weten. Jaren geleden al legde mijn veearts de scans digitaal vast zodat we bij en volgende scan de belden naast elkaar konden leggen. Dat zal nu standaard zijn, lijkt me.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:37

ik zou gewoon de beelden/foto`s opvragen
ze maken altijd foto`s
ik heb van alle keren dat ik op de kliniek foto`s of echo heb laten maken een cd gekregen en de laatste keer afgelopen maart een stick met de foto`s thuis gestuurd gehad

ze bewaren de beelden op de kliniek, zelfs van mijn overleden pony hebben ze de beelden nog.

opvragen en bij kliniek b laten zien.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 08:17

Bedankt allemaal. Ik heb zelf ook het vermoeden dat er een ongelukje gebeurt is op de kliniek. Ook daarom ben ik er niet naar terug gegaan.

De beelden heb ik opgevraagd en die hadden ze wel gelukkig. Nu doorgestuurd naar kliniek b en ze heeft er naar gekeken. Ik moet haar zo tussen 10 en 12 bellen. Spannend.

Als leek zie ik wel meer beschadiging op de vorige echo. Maar ik weet niet of ik dat goed zie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:36

Begrijpelijk dat je naar kliniek b bent gegaan, ik had me er denk ook niet goed bij gevoeld en dan is het toch prettig om een second opinion te hebben. Bij een hoefzweer is er vaak ook sprake van zwelling in het been ter hoogte van de pees, dat zou het dikke been kunnen verklaren.

Ben benieuwd wat kliniek b straks te zeggen heeft over de beelden van kliniek a.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:19

Ik vind het een vreemd verhaal. Ik neem aan dat je voor die scan ook moet betalen?? Zonder overleg zou ik nooit de kosten op mij nemen die gemaakt zijn zonder mijn toestemming.
En komen met een hoefzweer en gaan met een peesblessure is ook wel heel vreemd natuurlijk. Ben benieuwd wat kliniek B over de scan gaat zeggen

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:12

De dierenarts van kliniek b heeft er naar gekeken en zegt dat het vreemde opnames zijn en als je de echostik( geen idee hoe het heet) scheef op het been houdt dat je dan rare beelden krijgt. Dat is ook wat je ziet op de echo. Ze zei: ik zou je er niet naar om maken en gewoon doen wat wij hebben afgesproken. Ze zei ook dat er nog meer beelden zouden moeten zijn bij die andere kliniek. Want dit waren zulke kleine stukjes.

Dus tja ik denk dat ik over 5 weken er nog een keer naar toe ga om te kijken hoe het er dan voor staat.

Maar wel jammer van al het geld wat naar kliniek a is gegaan de rekening is al betaald. Oja en ook dat de kopers nu het paard hebben afgewezen om de "peesblessure". Balen.

Zouden jullie het verhaal nog aan kliniek a voorleggen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:32

Op mijn stage (kliniek/revalidatie centrum) maken ze vaak wel een opname van de echo om de eigenaar te laten zien waar het zit en wat er mis is. Ik zou ook nog een keer naar kliniek A gaan om verhaal te halen en de beelden te bekijken. Als ze geen opname hebben gemaakt nogmaals scannen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:39

Zoals al gezegd is, met een been wat zo dik is kan er geen scan gemaakt worden waar duidelijk de blessure op te zien is.. Bij mijn vorige paardje heb ik de scan ook 1.5 week moeten uitstellen omdat hij geen nauwkeurige scan kon maken met zoveel vocht in het been..

Als het goed is horen ze de beelden op te slaan en die kan je dus opvragen. Wel apart dat dat zo minimaal is, maar dat kan misschien zo zijn.

Ik zou zeker terug gaan naar kliniek a en vragen wat er precies gebeurd is en hoe ze een scan hebben kunnen uitvoeren en waarom ze jou daar niet over hebben ingelicht. Ik persoonlijk vind dat nog al apart aangezien het niet hun paard is en je moet er toch goedkeuring voor geven als het geen nood situatie is..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:45

Tsja, dit komt ook mij wat merkwaardig over... je gaat met een hoefzweer en vervolgens blijkt(?) er een peesblessure? Zou kliniek A het hemd van het lijf vragen en alle beelden willen zien/opvragen die er daar evtl van een en ander gemaakt zijn. En ik zou idd alles daarná pas aan kliniek A mededelen/voorleggen, aangezien je anders vooraf wellicht op botte onwil kan rekenen. nog steeds zijn lang niet alle VA's, DA's of Klinieken zo ruimdenkend dat ze fatsoenlijk kunnen reageren op iemand die elders om een tweede opinie gaat....