Schilfers in sokken bij fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pien1989

Schilfers in sokken bij fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 07:46

Een aantal weken geleden had mijn fries op 1 been bij haar sokken schilfers. Ik heb wat sok weg geknipt en er zat een mini wondje onder. Geen echte mok (op de kogel) maar gewoon een soort sneetje met korstjes. Haren eromheen weggeknipt en gewassen met betadine. Paar dagen achter elkaar gedaan en op een avond had ze een olifantenbeen zo dik. DA geweest: veel bewegen, blijven wassen en invetten (babyolie) zodat de korstjes eraf gaan en als dat na een paar dagen zo is, vaseline erop.
Ik ben twee weken bezig, ze heeft heeft er geen pijn meer aan en haar been is ook weer mooi dun maar de schilfers/korstjes blijven.
Herkennen jullie dit bij de fries?
Afbeelding

Jannepauli

Re: Schilfers in sokken bij fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:53

Dit is wel degelijk mok !

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:14

De da is geweest. .... Wat zei hij dan. Dit ziet er gewoon uit als mok

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:31

Tja hij zei geen mok en heeft het helemaal bekeken en gevoeld. Als ik er aan denk zal ik een foto maken van hoe het er nu uitziet. Op deze foto zie je geen schilfers die zitten in de sokken. Gewoon velletjes huid.

Barbarabloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:37

Hou het een paardagen goed vet, uierzalf of vaseline, miss trekt t dan wel weg

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 07:39

Kan het mijt zijn Pien?

Goede indicatie als zij bv stampt met haar been door de jeuk van de mijten. Er kan namelijk een droge mok ontstaan door de aanwezigheid van mijt. Friezen staan er om bekend dat zij hier nogal vatbaar voor kunnen zijn.

Ook kan het zijn dat zij vanwege de jeuk schuurt met haar been en hierdoor een wondje krijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:06

zoek eens op chronisch progressief lymfeoedeem

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:41

Ja had het vet gehouden met babyolie wn vaseline! Gister toch de da weer gebeld. MokZalf gekregen en paar dagen aankijken anders bellen! Het werd namelijk niet minder. Ben benieuwd of het nu beter gaat bedankt voor de reacties :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:49

Chronisch progressief lymfoedeem (CPL) is een ongeneeslijke aandoening die enkele grote trekpaardrassen treft, waaronder het Belgisch Trekpaard en Shires. De onderliggende oorzaak ligt hoogst waarschijnlijk aan het falen van het lymfestelsel en het ondersteunende elastische netwerk in de huid.

Da's dus niet bij de fries....

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:52

@Mrie: Daar staat, waaronder het Belgisch Trekpaard.. Dus kan ook bij Friezen voorkomen omdat die ook sokken hebben.

En ik denk inderdaad ook mok. Als de mokzalf niet werkt is het ook een tip om zeewater te gebruiken, ga met je paard naar zee of haal een jerrican zeewater op. Ik ga vaak een aantal keer per jaar met mijn paard naar de zee, is ten eerste leuk en ook goed voor zijn mok!
Ook gebruik ik wel van dat schapenspul, weet zo even niet meer hoe dat heet...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:03

Het is erfelijk. Ik zie niet waarom friezen dit zouden hebben als belgen ook sokken hebben. Er staat ook Enkele zware trekpaardrassen of hebben die soms ook sokken??? Ofwel ik snap je logica niet....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:19

Er staat enkelE , niet enkel trekpaardrassen.
Het komt voor bij sokkenpaarden(zoals belgen, shires,tinkers,friezen), omdat de benen wat zwaarder zijn, de sokken een betere plaats zijn voor de mijten, etc.
Mijten komt vaak voor bij sokkenpaarden, cpl hoeft niet perse maar staat meestal in relatie met de mijten.
(door cpl slechtere kwaliteit van huid = super voor de mijten = jeuk = is open wonden, door slechte huid = slechte genezing = ideaal voor mijten = ...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:31

Precies, wat Duhelo zei :)

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:13

Ik heb het opgezocht. Friezen worden inderdaad gewoon genoemd bij cpl.
Ik hoop dat het met de mokzalf verdwijnt en het dan goed is.. Als ik cpl lees wordt ik nou ook niet bepaald blij, dat gaat schijnbaar nooit meer over. Ze is nog zo jong!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:13

Tja, ik zie friezen niet als een trekpaardenras. Maar als het gaat om het hebben van behang, ja dan wel....

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:56

Het maakt me niet zoveel uit. Het enige dat ik hoop is dat dat het niet is ;-)

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 09:07

Ik ben een aantal dagen aan het smeren met mokzalf en het is echt al een stuk rustiger :D