Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vientje schreef:Hoe groot is "groot"? En belemmert het het mesten/plassen?
Mijn paard heeft een aantal dikke melanomen op de onderkant van de staartwortel. Advies van de dierenarts was er niks aan doen, tenzij ze er last van krijgt. In dat geval is alleen een staartamputatie mogelijk. Maar we mochten van geluk spreken dat het niet op de geslachtsorganen zit, dat kan veel meer problemen geven.
quintusgl schreef:20 cm?? Dat is nogal hudge!
Ik wil niemand bang maken maar veel mensen denken dat melanomen, zolang ze niet groeien, geen probleem zijn. Hier helaas het tegendeel bewezen gezien.
Mijn paard had melanomen onder de staart (en nog een aantal kleine over het lijf), niet eens zo groot.
Op een dag zag ik dat haar kling helemaal opgezet was. We dachten aan een insectenbeet en hebben daar ook naar gehandeld. Na een week bleef er een bult over die zacht was. Voor mij voelde het niet goed dus heb de DA weer laten komen en is de bult opengemaakt. Allemaal zwarte drap. Dit heb ik open gehouden en schoon gemaakt 3 x daags, tot ik naar de kliniek kon. Ik wilde weten hoe of wat.
Daar bleek dat de kleine melanoom aan de buitenkant, dubbel en dwars naar binnen was gegroeid. een tumor ter grootte van een meloen en bij de andere melanoom een tumor ter grootte van een mandarijn. Deze waren in de bekkenwand gegroeid. Opereren kon niet meer omdat je dan de sluitspier kwijt was. Het melanoom wat open was gegaan naar buiten is gaan werken omdat t lichaam het niet meer aankon en het een weg naar buiten heeft gezocht. Helaas heb ik mijn merrie in moeten laten slapen.
Dit is niet om je bang te maken maar wel alert. Al kon ik aan de buitenkant niet zien (alleen dus die ontsteking) wat er van binnen aan de hand was. De melanomen bleven aan de buitenkant hetzelfde. Het komt niet heel vaak voor maar wel met enige regelmaat vertelde de arts mij.
. Lijkt me dus niet dat dat uitmaakt.