Melanoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boschhoeve

Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 23:28

Mijn paard heeft een ernstige vorm van melanoom onder haar staart.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Het is echt heel groot...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:31

Hoe groot is "groot"? En belemmert het het mesten/plassen?

Mijn paard heeft een aantal dikke melanomen op de onderkant van de staartwortel. Advies van de dierenarts was er niks aan doen, tenzij ze er last van krijgt. In dat geval is alleen een staartamputatie mogelijk. Maar we mochten van geluk spreken dat het niet op de geslachtsorganen zit, dat kan veel meer problemen geven.

boschhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:57

Vientje schreef:
Hoe groot is "groot"? En belemmert het het mesten/plassen?

Mijn paard heeft een aantal dikke melanomen op de onderkant van de staartwortel. Advies van de dierenarts was er niks aan doen, tenzij ze er last van krijgt. In dat geval is alleen een staartamputatie mogelijk. Maar we mochten van geluk spreken dat het niet op de geslachtsorganen zit, dat kan veel meer problemen geven.

bij mij onder de staart en op de anus. Ter grootte van 20 cm

quintusgl

Re: Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:09

20 cm?? Dat is nogal hudge!

Ik wil niemand bang maken maar veel mensen denken dat melanomen, zolang ze niet groeien, geen probleem zijn. Hier helaas het tegendeel bewezen gezien.
Mijn paard had melanomen onder de staart (en nog een aantal kleine over het lijf), niet eens zo groot.
Op een dag zag ik dat haar kling helemaal opgezet was. We dachten aan een insectenbeet en hebben daar ook naar gehandeld. Na een week bleef er een bult over die zacht was. Voor mij voelde het niet goed dus heb de DA weer laten komen en is de bult opengemaakt. Allemaal zwarte drap. Dit heb ik open gehouden en schoon gemaakt 3 x daags, tot ik naar de kliniek kon. Ik wilde weten hoe of wat.
Daar bleek dat de kleine melanoom aan de buitenkant, dubbel en dwars naar binnen was gegroeid. een tumor ter grootte van een meloen en bij de andere melanoom een tumor ter grootte van een mandarijn. Deze waren in de bekkenwand gegroeid. Opereren kon niet meer omdat je dan de sluitspier kwijt was. Het melanoom wat open was gegaan naar buiten is gaan werken omdat t lichaam het niet meer aankon en het een weg naar buiten heeft gezocht. Helaas heb ik mijn merrie in moeten laten slapen.
Dit is niet om je bang te maken maar wel alert. Al kon ik aan de buitenkant niet zien (alleen dus die ontsteking) wat er van binnen aan de hand was. De melanomen bleven aan de buitenkant hetzelfde. Het komt niet heel vaak voor maar wel met enige regelmaat vertelde de arts mij.

boschhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:21

quintusgl schreef:
20 cm?? Dat is nogal hudge!

Ik wil niemand bang maken maar veel mensen denken dat melanomen, zolang ze niet groeien, geen probleem zijn. Hier helaas het tegendeel bewezen gezien.
Mijn paard had melanomen onder de staart (en nog een aantal kleine over het lijf), niet eens zo groot.
Op een dag zag ik dat haar kling helemaal opgezet was. We dachten aan een insectenbeet en hebben daar ook naar gehandeld. Na een week bleef er een bult over die zacht was. Voor mij voelde het niet goed dus heb de DA weer laten komen en is de bult opengemaakt. Allemaal zwarte drap. Dit heb ik open gehouden en schoon gemaakt 3 x daags, tot ik naar de kliniek kon. Ik wilde weten hoe of wat.
Daar bleek dat de kleine melanoom aan de buitenkant, dubbel en dwars naar binnen was gegroeid. een tumor ter grootte van een meloen en bij de andere melanoom een tumor ter grootte van een mandarijn. Deze waren in de bekkenwand gegroeid. Opereren kon niet meer omdat je dan de sluitspier kwijt was. Het melanoom wat open was gegaan naar buiten is gaan werken omdat t lichaam het niet meer aankon en het een weg naar buiten heeft gezocht. Helaas heb ik mijn merrie in moeten laten slapen.
Dit is niet om je bang te maken maar wel alert. Al kon ik aan de buitenkant niet zien (alleen dus die ontsteking) wat er van binnen aan de hand was. De melanomen bleven aan de buitenkant hetzelfde. Het komt niet heel vaak voor maar wel met enige regelmaat vertelde de arts mij.

DANKJEWEL voor je reactie. Het is idd huge!! Ze plast nog wel goed maar niet recht achter uit maar naar beneden. Ze mest ook nog goed maar komt er vervormd uit. De da zegt dat ze geen pijn heeft maar zelfs de da had nog nooit zo'n grote gezien....
dus tja. Triest.
Ik mocht er niets aan doen van de da. Dan werd het alleen maar groter. Bah... onder de staartwortel veel korsten....

nou ik hoop dat ze er nog lang kan
Zijn....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:26

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:29

Die van mij heeft er een onder zijn staartwortel maar is lang niet zo groot. Ik hoop dan maar als ik vorig bericht lees dat het niet inwendig zit.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:58

Ik weet dat het een ouder topic is maar vond het niet nodig iets nieuws te maken.

Vraag: doen jullie je paard met melanomen ook een uv werende deken op? Zodat ze niet vol in de zon staan? Een mens met melanomen mag toch ook niet in de zon?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:18

De melanomen zitten bij schimmels meestal 'waar de zon niet schijnt' :+ . Lijkt me dus niet dat dat uitmaakt.
Mijn merrie heeft een paar hele kleintjes onder de staartwortel. De allereerste hebben we nog laten verwijderen toen hij nog klein was. Maar de staartwortelhuid zit zo strak dat dat bij de twee die er nu zitten niet wordt aangeraden.
Mijn paard is al ouder (22)en de kans is zeer groot dat ze niet of heel langzaam groeien, waardoor ze eerder aan iets anders zal overlijden dan aan dat.
Hoe gaat het inmiddels met het paard van de ts?
Hoe oud is dat paard? Is het een schimmel?
Wow, 20 cm is wel groot. Heb je een foto?
Blijf idd alert of het groeit of dat je paard echt geen pijn krijgt eraan. Het kan idd ook naar binnen groeien.
Dat linkje is interessant. Had ik nog nooit gehoord. Is dat middel in nl ook al op de markt en beschikbaar bij veel veeartsen?

boschhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:25

Het paardje leeft nog hoor maar ik heb haar met pensioen gedaan zeg maar. Ze staat lekker in de wei bij me....
Blift hard en groot en bleh....

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:56

Bij de mijne dus aan en op de oren. Daar komt wel zon op..

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:31

Mijn paard had er een aan de buitenkant van haar linkervoorbeen net onder de knie, diameter ongeveer een goeie centimeter. Tijdens het transport heeft haar beschermer daar waarschijnlijk tegen geschuurd waardoor dit nogal bloedde. Dierenarts heeft er een elastiekje rond gedaan om de bloedtoevoer af te sluiten. Drie dagen later was het er al afgevallen en mooi genezen. Nu, een maand later is daar niets meer aan te zien.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:45

Oke, klinkt opzich goed. Maar durf het zelf niet. Onder de huid zit ook nog een stuk, had die van jou dat niet?

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:47

Dat denk ik niet. Het is eigenlijk gewoon afgestorven en vanzelf genezen.