veel spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

veel spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:32

Hoewel mijn paard een goede conditie heeft, heeft hij vandaag erg veel spierpijn. Gisteren een crosstraining gehad, maar normaal heeft hij daar weinig last van. Grootste verschil met andere trainingen is dat hij nu op de vrachtwagen stond ( 75 minuten heen, 75 minuten terug) ipv op de trailer, en hij een hoop afsprongen gedaan heeft.
af en toe staat hij wat te trillen met een spiertje, en de eerste minuut stappen gaat ietwat wijdbeens achter en stroef. Ook zijn beide achterbenen wat gevuld met vocht. Hij staat nu wisselend een paar uur in de paddock en op stal.

Kan het aan de rit op de vrachtwagen liggen dat hij nu zo veel meer spierpijn heeft dan normaal? En zijn er, naast zo veel mogelijk laten bewegen, nog meer dingen die ik kan doen om zijn ongemak te verlichten?

Het liefst zou ik hem afgelopen nacht en vannacht op de wei gehad hebben maar hij heeft nog amper weidegang opgebouwd dus dat durfde ik niet aan...

EquiLibri

Re: veel spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:11

Trillen zijn spieren in de achterbenen? Is hij het gewoon van regelmatig goed te werken? Was je training zwaarder dan normaal? Zit er regelmaat in de trainingen? Zweet hij nu veel? Hoe is de algemene indruk? Dit vraag ik maar even met het oog op tying up...
Als je het gevoel hebt dat je paard minder en minder gaat bewegen en uiteindelijk niet meer wil bewegen, zeker DA bellen!

Als het echt alleen spierstijfheid is, doe je er eigenlijk het best aan om hem vrij te laten bewegen, of als je bang bent om hem lang op de weide te zetten, een halfuurtje aan de hand mee gaan stappen. Een goede bloedcirculatie zorgt voor een betere afvoer van de afvalstoffen in zijn spieren.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:22

Idd, mijn eerste idee is ook maandachtsziekte...
Loopt hij alsof ie dronken is??
Zijn zijn bilspieren hard??

Bij twijfel zeker een da laten komen, maandagsziekte kan heel naar verlopen!!
Niet verder laten bewegen dan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 15:41

Hij trilde af en toe met de spieren in zijn achterbenen vanochtend, maar de spieren zijn zacht, paard loopt de eerste minuut iets stijf maar daarna steeds soepeler. Juist des te langer hij loopt, des te vlotter en grotere stappen hij neemt. Paard zweet niet, en oogt verder helder, dus spierbevangenheid ben ik niet bang voor. Was vooral benieuwd of de vrachtwagen de oorzaak zou kunnen zijn, juist omdat we regelmatig trainen, 2x per week springen (les, zelf trainen of wedstrijd) en dit de eerste terreintraining van dit seizoen is voor ons en daarom vrij rustig aan gedaan hebben.

Heb net van een stalgenoot gehoord dat hij gelukkig steeds soepeler loopt, uit zichzelf de paddock rondstruint en zijn vriendjes opzoekt om te spelen dus ik was misschien iets te vroeg met een topic openen. Maar toch bedankt voor het meedenken, ik zal hem voor de bloedcirculatie zo meteen gaan borstelen en daarna nog een stuk met hem wandelen.

Zou het solarium ook nog kunnen helpen, met de spieren opwarmen?

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:32

Als het spierstijfheid is, kan het solarium zeker goed doen, de warmte zorgt ervoor dat de bloedvaten wat meer gaan openstaan, waardoor de afvalstoffen goed weg kunnen :)

Goed dat het steeds beter gaat! Dan zal er van spierbevangenheid idd geen sprake zijn, gelukkig :)

Op een rijdende vrachtwagen/trailer staan heeft ongeveer de intensiteit van stappen. Maar op de trailer heeft het paard het niet? Mss toch wat gespannen gestaan ofzo dan...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:03

Ik heb begrepen dat een ritje op de trailer zelfs te vergelijken is met draven kwa intensiteit, zeker als de trailer veel moet optrekken/remmen en bochten moet maken.

Soms kan 1 beweging anders al zorgen voor spierpijn, dus een aantal afsprongen extra kan zeker spierpijn geven. Laat je paard zoveel mogelijk rustig bewegen en zo min mogelijk op stal staan. Nachtje buiten als dat kan, en anders morgen uit stal eerst even tien minuten stappen aan de hand voordat je paard naar buiten gaat. Waarschijnlijk is de tweede dag de pijnlijkste, daarna zal het al snel beter gaan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:42

bedankt voor alle adviezen! de stijfheid was vanavond zo goed als weg, maar er blijken wel 2 kleine schaafwondjes in de knieholte te zitten waarvan 1 met een warme kleine zwelling er naast, waarbij paard helaas geïrriteerd op aanraking reageert. Nu dus toch maar stappen tot dat weg is, en anders eind van de week naar de dierenarts -O-