slechte rug of slechte stand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

slechte rug of slechte stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:14

Hey
In een eerder topic haf ik gezegd dat de rug van de merrie die ik rij wat vreemd eruit ziet.
Maar nu zie ik dat het de kont is die hoog uitsteekt.
Momenteel ben ik bezig haar te longeren zonder bit. Op het bit reageert ze extreem hard. Blijkbaar is ze gevoelig aan het bit volgens de eigenaar.

Aan jullie om haar te beoordelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evelijn

Re: slechte rug of slechte stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:16

Ze lijkt wat overbouwd, de rug wat ingezakt en weinig bespiering.
Maar wat is nu je vraag?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:21

Omdat ik wil weten of het de stand van de benen is of daadwerkelijk de rug.
Hoeven waren bij aankoop wel veel te lang. En ik denk dat er nog een stukje vanaf kan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:28

Zie op deze foto's niet hele rare dingen aan de benen of de stand daarvan... zien een weinig bespierde bovenlijn.. wat overbouwd en ingezakt bij de schoft... maar dat zal ook deels leeftijd zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:29

Al haal je de hoeven er achter helemaal vanaf :=
Daarmee los je dit niet op...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:45

gewoon overbouwd en een weke rug...hoeft helemaal geen probleem te zijn.Die cm die van de hoeven maakt het verschil niet hoor :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:17

Verplaatst van VSW -> MD.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:20

geerke schreef:
gewoon overbouwd en een weke rug...hoeft helemaal geen probleem te zijn.Die cm die van de hoeven maakt het verschil niet hoor :D

sluit ik mij bij aan. de hoeven lijken er zo vanuit de verte niet heel raar uit te zien, hooguit wat lang..
maar dan krijg je ongeveer hetzelfde paard allen een centimeter lager. stand van de benen vind ik verder niet abnormaal of zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:27

Een paard dat gevoelig op het bit reageerd kan zo doorgaans een tandarts goed gebruiken.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:51

Voornamelijk overbouwd en de achterbenen zouden misschien iets verder onder de massa mogen staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:55

Is overbouwd erg als ik ermee wil blijven rijden zo 3x per week? En hoe krijg ik de rug sterker, maw welke longeermethode?
Heb tegen de eigenaar ook gezegd om de tandarts te laten komen. Heb hem de tanden zelf laten zien. Aan de laatste snijtanden zie je duidelijk een scherpe punt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:02

Je paardje is overbouwd! Hoe oud is je paard ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:09

Overbouwd maakt niks uit. Betekent wel dat ze waarschijnlijk lastiger ondertreedt en verzameld.

Poe scherpe punt, das niet goed! Ik zou daar zeker geen bit in doen voor de tandarts is geweest. Als de eigenaar laks is zou ik desnoods zelf betalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:26

Paard is 13 jaar. Obdertreden doet ze idd niet zo goed. Als ze galoppeert gaat ze wel door haar achterbenen alsof ze hurkt. Maar bij draf en stap treed ze niet goed onder. Vandaar dat ik longeer met Pessoa.
Maar daarmee maak ik de rug niet sterker denk ik?

Ik longeet nu ook bitloos en dan is ze ook minder lastig.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:31

Ze is overbouwd.. mijn paardje is ook overbouwd wel iets minder

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:36

Haha OK. Allen bedankt voor mee te kijken. Ik heb net via google gelezen dat het voor de springsport niet veel uitmaakt, maar de dressuur moet er dan meer moeite gedaan worden voor de achterhand onder te treden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:38

dressuur is de basis om te gaan springen, dus ik kan het niet helemaal volgen?
waarom zou het voor de springsport niet belangrijk zijn dat de achterhand goed ondertreed?
hoe wil je een goede afsprong maken als het achterbeen gebruik en daarmee zijn ruggebruik, die toch al week is, niet voldoende is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:43

Heb het gelezen op Bokt via google.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:43

een beetje overbouwd (met voor de rest goede bespiering) is voor de springen niet zo'n groot probleem als het is voor de dressuur (vanaf ongeveer M/Z) Een echt ondertredende en verzamelende achterhand is door de bouw dan slecht mogelijk.
Maar een rug zonder fatsoenlijke bespiering is voor elk niveau een beperking.. of het nou springen, dressuur of buitenritje is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 12:09

Ja dat dacht ik al. Daarom ook de vraag hoe ik de rug kan sterker maken? Met welke oefeningen aan de longen?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:44

De rug sterker maken aan de longe doe je vooral door hem laag te longeren, dit kan prima met je Pessoa, juist goed omdat het ook de achterhand stimuleert zodat hij niet alleen op de voorhand gaat lopen. Ik maak zelf veel overhangen dan, van stap naar draf en omgekeerd, maar ook binnen de draf bijv wat hoger tempo en dan weer langzamer. Ik weet niet of je paard al naar beneden komt met het hoofd? Als dit moeilijk gaat kun je ook kijken naar filmpjes op youtube bijv van art to ride, ben het er niet altijd mee eens, maar die man geeft wel goede tips mbt longeren. Hij longeert meestal zonder hulpmiddelen. Longeren lijkt makkelijk, maar goed longeren en echt trainen is dat eigenlijk niet. Misschien dat je een keer longeerles kan nemen? Ik heb daar veel aan gehad, dan leer je ook te kijken wanneer hij z'n rug gebruikt en wanneer hij gewoon hard op de voorhand loopt en wanneer je paard te laag loopt met z'n hoofd en de rug daardoor juist niet gebruikt. Mocht je gaan rijden, dan kritisch kijken of het zadel wel past, want anders kun je trainen tot je een ons weegt maar als het zadel drukt, kunnen spieren ook slecht groeien. Ook onder het zadel veel tempowisselingen/overgangen rijden en haar proberen laag over de rug te rijden. Voorwaarts neerwaarts dus, daar zijn denk ik veel topics over en heel veel mensen die het beter kunnen uitleggen dan ik dat kan, want dat is ook waar ik mee aan de slag moet.

Edit: als afwisseling balkjes lopen is ook erg goed, dan zonder Pessoa ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:22

inderdaad laag en rond longeren...maar om dat correct te doen is absoluut niet eenvoudig.Paard moet niet op de voorhand gaan lopen en ruime passen blijven maken.
Maar die rug krijg je niet meer recht hoor,je kunt alleen misschien KS voorkomen door de rug te trainen.Maar dat geldt ook voor paarden zonder weke rug.
Springen kun je inderdaad niet zonder goede dressuurbasis.Hier in Frankrijk kom ik regelmatig mensen tegen die parcourtjes springen van 1.10m maar nog geen volte met correcte stelling kunnen rijden.(Maar daar heb ik mij na 25 jaar bij neergelegt,dat gaat hier niet veranderen... :+ .)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:16

@dittaswart:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide post.
Ik longeer haar met dubbele longen omdat ze anders blijft galopperen en niet in draf gaat. Met dubbele longe kan ik haar ook na gevel ijk laten lopen, trage draf en dus meet tempo wisselingen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:28

geerke schreef:
inderdaad laag en rond longeren...maar om dat correct te doen is absoluut niet eenvoudig.Paard moet niet op de voorhand gaan lopen en ruime passen blijven maken.
Maar die rug krijg je niet meer recht hoor,je kunt alleen misschien KS voorkomen door de rug te trainen.Maar dat geldt ook voor paarden zonder weke rug.
Springen kun je inderdaad niet zonder goede dressuurbasis.Hier in Frankrijk kom ik regelmatig mensen tegen die parcourtjes springen van 1.10m maar nog geen volte met correcte stelling kunnen rijden.(Maar daar heb ik mij na 25 jaar bij neergelegt,dat gaat hier niet veranderen... :+ .)

Ik zit hier ook regelmatig naar " dressuurfoto's" te kijken met kromme tenen van Franse vrienden. Daar zou je in Nederland nog geen b proef mee kunnen starten.....

TS: rugspieren trainen is hier inderdaad het sleutelwoord. Misschien is het voor jullie beiden ook leuk om eens wat lessen met de lange lijnen/dubbele longe te nemen. Dat goed doen is namelijk ook nog een kunst.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:29

Kan ik misschien eens op de manege vragen?