Buurpaard met droes, besmettingsgevaar of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Buurpaard met droes, besmettingsgevaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 11:38

Zoals jullie op voorpagina kunnen lezen in er weer droes in manege Dronten.
Nu is het paard gestald bij mn buren.
Maar in hoeverre is dit nu besmettelijk voor mijn paarden?
Ze komen niet met elkaar in contact. We rijden wel in de bak bij ze, in hoeverre kan er dan besmetting plaats vinden?

xSCWx

Re: Buurpaard met droes, besmettingsgevaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:45

Zo te lezen worden er ook geen paarden van buitenaf meer toegelaten. Ik zou zelf het risico in ieder geval niet nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:47

Ik zal daar niet in de bak rijden voorlopig.

Toen mijn paard droes had, hebben de paarden van een land verder niets opgelopen. Wij kwamen niet met die paarden in contact en de paarden ook niet met elkaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:49

Ik zou er zelf en met je paarden weg blijven totdat de boel weer veilig verklaart is. Ook zonder direct contact kan je via je kleding of schoenen de besmetting mee nemen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 11:49

Nee, rijden doen we al niet aangezien er al eerder een paard met droes stond (haha, lijkt wel een opvangadres)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:51

Volgens mij loop je met droes het grootste gevaar door contact met het paard direct of juist de snotjes. En door te rijden in dezelfde bak kan het wel zijn dat je toch nog in contact komt zonder dat je het zelf weet. Verzorger van het droespaard wast niet goed haar handen en doet eens de bakdeur open, jij doet later die deur dicht en aait je paard en je hebt zo de besmetting doorgeven.. De kans is misschien kleiner en een gezond paard kan vaak ook wel wat hebben, maar ik zou het risico niet nemen. Gewoon bij die lokatie weg blijven tot het over is.

Edit, lees dat je er al niet meer rijdt, verstandig.
Ergens kan droes nog wel door de lucht worden overgedragen, gezien het toch ook ergens vandaan moet komen, maar extreem veel risico loop je niet van je buurpaarden als ze niet in contact komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:51

Ik zou er niet in de buurt komen, zeker niet in de bak. Maar ik zou ook geen mensen toelaten op jouw erf die daar geweest zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:58

RianneH schreef:
Volgens mij loop je met droes het grootste gevaar door contact met het paard direct of juist de snotjes. En door te rijden in dezelfde bak kan het wel zijn dat je toch nog in contact komt zonder dat je het zelf weet. Verzorger van het droespaard wast niet goed haar handen en doet eens de bakdeur open, jij doet later die deur dicht en aait je paard en je hebt zo de besmetting doorgeven.. De kans is misschien kleiner en een gezond paard kan vaak ook wel wat hebben, maar ik zou het risico niet nemen. Gewoon bij die lokatie weg blijven tot het over is.

Edit, lees dat je er al niet meer rijdt, verstandig.
Ergens kan droes nog wel door de lucht worden overgedragen, gezien het toch ook ergens vandaan moet komen, maar extreem veel risico loop je niet van je buurpaarden als ze niet in contact komen.

Niet alleen de snotjes... Het pus uit de abcessen spoot bij mijn paard ook vrolijk in het rond en de stal zat er flink onder. Was geen ontkomen aan; hoe dan ook raakte je op een gegeven moment pus aan onbewust. Even met je jas erlangs bv... (en ja was echt onwijs smerig). Dus idd geen verkeer tussen de stallen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 11:59

We komen in principe niet bij elkaar op het erf. Alleen wij daar om is t rijden, maar dat deden we dus al niet meer.
Hoelang zijn de ziekte kiemen actief?

Als paard gezond is, zal t wel weer terug gaan. Kunnen we er dan qeer veilig komen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:23

Uit de buurt blijven. We hebben het zelf gehad met onze jonge paard die hebben we met droes uit de opfok gehaald en onze andere paarden voor de tijd ergens anders gestald. En mijn man verzorgde het droes paard en ik de andere. Is zo besmettelijk.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:20

wij hebben laatst ook droes op stal gehad en ons is verteld dat na het laatste paard dat droes heeft gehad, je 6 weken moet wachten tot je weer ergens anders heen gaat. Dus als het paard zich weer goed voelt en het abces is open gesprongen is het paard nog 6 weken besmettelijk. Verder zwerft de bacterie niet door de lucht en is dus echt alleen via snot en speeksel. Dus als je niet bij de zieke paarden in de buurt komt is er vrij weinig aan de hand. Maar ik zou toch voor de zekerheid wachten tot het laatste paard genezen is verklaard door de DA. Succes!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:22

x_Charlot schreef:
verder zwerft de bacterie niet door de lucht en is dus echt alleen via snot en speeksel

En pus.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:23

vuurneon schreef:
x_Charlot schreef:
verder zwerft de bacterie niet door de lucht en is dus echt alleen via snot en speeksel

En pus.

Die was ik even vergeten :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:23

Was nou net de smakelijkste van het rijtje :')

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:27

je kan je paard ook laten enten! Dat hebben we met de paarden bij ons op stal gedaan. Ze krijgen dan een klein prikje in de bovenlip en die moet dan na 3 weken herhaald worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:29

x_Charlot schreef:
je kan je paard ook laten enten! Dat hebben we met de paarden bij ons op stal gedaan. Ze krijgen dan een klein prikje in de bovenlip en die moet dan na 3 weken herhaald worden.

En daarna moet je elke 3 maand een prik geven want anders heeft het 0,0 zin omdat het om een bacterie gaat ipv een virus. Dus de werking is veel korter.

Vaccinatieschema:
Basisvaccinatie: 2 vaccinaties met een interval van 4 weken
Daarna herhaling, elke 3 maanden, maar bij een droesuitbraak tussen 3-6 maanden na de laatste vaccinatie, geeft een herhalingsvaccinatie een snel herstel van de immuniteit tegen droes. De reden waarom de enting maar zo kort bescherming biedt is omdat het een enting tegen een bacterie betreft.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 15:57

Enten tegen droes gaat niet gebeuren.
Paard wat hier in pension staat, is geënt en heeft zo veel gezeur sindsdien.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:39

Gewoon weer balen.

Geertje_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:12

Dat die enting korter werkt, ligt er niet aan dat het een enting tegen een bacterie is ipv een virus hoor. Sterker nog, een virus kan vaak sneller muteren dan een bacterie dus grotere kans op kortere werking.

Het ligt gewoon aan de werking van het vaccin, het maakt vrijwel alleen lokale afweer en niet een in het bloed (de immuun antistoffen zijn niet goed genoeg).