pony schuurt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plongtra

pony schuurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:34

hallo allemaal,
ik weet niet goed of ik dit hier kan zetten maar ik wist niet waar anders :)
Ik heb hier een pony staan (halve stal) hij is ongeveer 19 jaar en in het begin van de winter begon hij aan zijn nek te schuren, ik dacht dat dit kwam doordat hij vitaminen te kort had en ben dan direct begonnen met terug dagelijks eten te geven. De schuurplek is niet meer groter geworden toen. Maar in het begin van de vakantie is door het stormweer een boom op zijn stalletje gevallen dus hij is 'dakloos' voor het moment. Ik moest de dag erachter op schoolreis vertrekken en als ik terug kwam (ongeveer een weekje) zag ik dat hij aan zijn staart geschuurd had, nu is de bovenkant bijna helemaal kaal..
en de schuurplekken van in het begin van de winter zijn nog altijd zichtbaar.
Nu is mijn vraag of iemand een ideetje zou hebben waar dit van kan komen en wat ik eraan kan doen?
Spoiler:
Afbeelding

ps. ik ben nog niet zo goed met bokt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:45

Dierenarts laten komen en een afkrabsel laten maken.

Luis, mijten, schimmel ed kunnen dit veroorzaken.

Paard ontwormd?

En hoe bedoel je elke dag eten geven? Neem toch aan dat hij gewoon voer krijgt dagelijks.

Plongtra

Re: pony schuurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:48

in de zomer krijgt hij niet dagelijks extra voer (wel altijd weidegang en altijd hooi) maar word ook niet dagelijks mee gewerkt en max 1x in de week mee gereden en dat is dan vooral stap en beetje draf.
Ontwormen weet ik niet juist ik moet eens aan de eigenaar vragen hoe lang geleden de laatste keer was.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:55

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> MD

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:27

Ah met voer bedoel je krachtvoer. Dat kan niet alleen de oorzaak zij of hij moet echt ernstige tekorten hebben maar ik zou het daar niet op gooien.

Dierenarts is echt de beste optie. Zo hard schuren is niet normaal.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:26

oke bedankt ik zal het eens vragen aan de eigenaar :)

bar1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:38

Schurft dat had een pony op onze manege ook zat heel de dag te schuren was echt zielig

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:31

Als hij nu alleen de staart schuurt denk ik aan wormen. Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Die schuurplekken van afgelopen winter verdwijnen pas als je pony terug zit in de zomer vacht. Tot die tijd zul je het blijven zien.
Sommige dieren gaan ook schuren door het verharen of door bv luis,mijt of zomer eczeem
Het is best lastig om zomaar te zeggen waar de jeuk bij jou pony door veroorzaakt wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:40

Bij de manen zou ik denken aan iets van luis. Zeker gezien het in het begin van de winter is, doet mij dan niet meteen denken aan eczeem (zeker als hij dat nooit eerder heeft gehad). Ikzelf heb de ervaring dat als je veerust op je paard spuit die beestjes dan omhoog komen (of het ze dood weet ik niet), maar zo zou je kunnen checken of hij dat heeft.

Wat alleen de staart betreft zou ik denken aan aarsmaden.

En als het dat allemaal echt niet is (en hij is ontwormt en behandeld etc.) Dan zou ik toch denken aan eczeem, maar is niet m'n eerste gedachte.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 16:02

ja aangezien hij al 19 is en nooit exceem heeft gehad denk ik niet dat het daaraan ligt. De hoefsmid komt binnenkort en dan word hij ook weer ontwormt. De laatste keer was denk ik ongeveer 3 maanden geleden (de laatste keer dat de hoefsmid gekomen is). Ik zie hem zelf nooit schuren dus denk niet direct aan schurft dan.

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:10

Heb je gekeken of je luis ziet??

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:08

ja heb ik voor gekeken maar zag niks