Help.. Zonet mijn twee pony's gewassen. Toen we de eerste gingen wassen kwamen we erachter dat hij onder de luizen zit! Echt van die bijt/vacht luizen. Ik zag dat het er nu ook wel het seizoen voor was. Nog een beetje in de wintervocht maar wel lekker warm en vochtig. Perfect klimaat voor een luis.
Toen we mijn tweede gingen wassen ben ik natuurlijk gelijk ook gaan zoeken naar luizen omdat het hartstikke besmettelijk is. Ik kon ik geen luizen vinden. Alleen een aantal kleine stipje op haar buik. Misschien dat dat hele kleine luisjes waren, maar dan waren het er heel weinig.
Wat nu te doen..? Ik merk niet dat ze er veel jeuk aan hebben, hebben ook geen schuurplekken. Kan het ook vanzelf overgaan, als de wintervacht eraf is? Of moet ik met luizenshampo gaan wassen? Zoja, waar haal ik dat? paarden luizenshampo? En dan moet ik denk ik ze allebei maar wassen..
Kunnen ze trouwens ook overgaan op mensen?
onovo
Geplaatst: 18-04-15 16:29
Sebacil opdoen, van manen tot over de rug naar de staart toe. 1 tot 2 maal behandelen zou moeten genoeg zijn. Kan inderdaad over gaan op mensen.
Barbarabloem
Geplaatst: 02-05-15 20:38
Paard en spullen wassen met sebacil!
LesleyElise2
Geplaatst: 07-05-15 16:33
Hey,
Ik heb net mijn 2 ponys gewassen met cydectin maar, ik heb al het zaagsel uit de stal gehaald en de borstels in de diepvries. Is dit genoeg? Of moet je de deken ook nog wassen ? En het dekje?
Mijn pony's zijn inmiddels luisvrij! Heb Veerust gehaald bij de welkoop. (Zo'n grote spuitbus wat eigenlijk voor koeien tegen vliegen is) Eerst pony natgemaakt zodat ik goed alle luisjes zag zitten en daar overal Veerust gespoten. Dit 3 dagen herhaald en heel veel geborsteld tussendoor om alle dode luizen eraf te borstelen. Nu zijn ze weer lekker clean