peesschede ontsteking achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aronson

peesschede ontsteking achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:06

Ongeveer 8 wkn geleden is bij onze fries een peesschede ontsteking achter gediagnostiseerd. Hij heeft een cortisonen injectie gehad met voor 4 wkn een tapeverband en boxrust. Hij mocht 2x per dag 10 min stappen aan de hand. Paard verbouwde zijn hele stal en was nogal jolig aan de hand dus kreeg hij kalmerende muisjes. Dat werkte beter. Na die 4 weken ging het tape eraf en mochten we 1 week 2x 10 min stappen en 1 week 1x 10 en 1x 20 min stappen aan de hand. Daarna kwam de dierenarts weer. Looptesten gedaan. Paard liep helemaal goed en we kregen een opbouwschema van 5 weken. 1 week belast stappen, de 2e + 3e week 5x per week 3x 3 min draven en daarna 2 wkn lang 5x per week 3x 10 min draven. Daarna zou hij weer volledig mogen meedraaien.
Helaas is hij weer kreupel gaan lopen in draf. Terwijl we hem nog onder het schema belasten. Zijn been is weer dik maar dat had de dierenarts voorspeld. Hij heeft 7 weken op stal gestaan en sinds deze week weer buiten in de paddock bij zijn vriendjes. Hij houdt zich rustig. Voorwaarde!!
Maandag overleg ik met de dierenarts maar ik ben toch benieuwd naar de ervaring van anderen.
Hij loopt in stap zo pittig voorwaarts. Hij bokt, slaakt kreten uit en slaat met zijn benen aan de hand puur uit joligheid. Het is een arabofries met pit. Straks mogen ze weer 24/7 op het land.
Waar doen we nu wel of niet goed aan?
Rust of juist stappen? Buiten of boxrust?
We rijden recreatief met hem. Bv. 2x per week dressuur, 1x per week enkel of tweespan, 1-2 per week duin, 1-2 per week rondje buiten omgeving Santpoort stappen en 1 dag rust. Helaas beschikken we zelf niet over een bak maar in overleg met de dierenarts waren de bospaden ook goed, zolang het geen mul zand is.
Natuurlijk is het woord van de dierenarts bepalend. Maar wat zijn jullie ervaringen? Wat is de prognose?
Bij de scan bleek dat al zijn omliggende weefsels prima intact zijn.
Hoor het graag...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:11

mijne had een paar jaar geleden peesschede ontsteking (achter) heeft ruim 6 maanden geduurt, die van mij kwam gewoon elke dag een uurtje los, samen met een ander paard dat een peesblesure had zodat ze neit druk gingen doen, en er werd mee gestapt aan de hand (Door ons en andere)
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 17-04-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:12

Toch bijzonder te lezen dat er progressie in zit. Duim dat dit zo blijft.

Mijn lieve paard had pees schede LV. En helaas was de prognose slecht. En zo slecht dat zij niet meer leeft. (5 weken dokteren) Ze ging nooit herstellen. De dierenarts toen zij. Er bestaat niks ergers dan een pees schede ontsteking omdat de locatie zo moeilijk te bereiken is. Het is dicht gekapseld.

Ik wens jullie heel veel geluk in de toekomst !!

Aronson

Re: peesschede ontsteking achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:14

Tjee..ik heb juist begrpen dat de prognose van een peesschede ontsteking juist beter is tov bijvoorbeeld een peesletsel. De dierenarts zei dat ook.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:34

Er worden zoveel verschillende dingen geschreven....waar doe je nu goed aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:31

Is er voor het oppakken weer een scan gemaakt?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:33

Hier ook ervaring, paard is afgeschreven, staat met pensioen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:33

Ik persoonlijk vind het wel een snel opbouwschema. De mijne had dan wel peesblessures en geen peesschedeblessure, maar dat opbouwen ging echt geleidelijker, in elk geval met de draf. Ze heeft in haar leven 5 peesblessures gehad, waarvan uiteindelijk de laatste niet genezen is. Toen was ze 19 en heb ik haar laten gaan...
Met die vier andere peesblessures ( wel aan de voorbenen) was het beginnen met 2,3 of 5 minuten draf als je een half uur erop mocht. De ene keer was het opbouwen per 7 dagen, de andere keer per 10 dagen. De laatste twee ( herstelde keren) had ze ook aangepast beslag, gericht op de blessure die ze had. Overigens werden er iedere 4-6 weken weer een nieuwe echo gemaakt ter controle, tegelijk met een kreupelheidsonderzoek ( alleen rechtuit) op het harde.

Iedere blessure is weer anders, maar ik was hoe dan ook iedere keer zo'n 8-9 maanden verder voordat ik weer kon doen wat ik met haar deed.
Het is lastig dat jullie geen ( goede) bak bij de hand hebben, maar als je gewoon nette bospaden hebt, kan dat ook wel.

De eerste peesblessure had ik Lou op stal staan, maar met de andere blessures is ze gewoon met de andere paarden naar buiten gegaan, ze was op stal niet te handhaven in haar eentje, ondanks muisjes of iets anders. Het advies was wel iedere keer boxrust, maar als dat niet haalbaar was, dan maar naar buiten.

Weet je ook waar die peesschede ontsteking zit? Bij welke pees en op welke hoogte in het been?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:42

tja...mijn ervaring; ik heb een 4jr gehad die had het ook achter,ik weet niet meer de pecieze duur van het revalideren.
Ze was gespoten(bij de kogel) en heeft ook in een bandage gestaan,ook ik moest stappen.
In ieder geval nadat het dus "beter" was en ik weer kon rijden bleef de schede zich met vocht vullen. Er is toen wel gezegt dat je dat om de 4mnd eruit kon laten trekken maar terug komen deed het altijd weer. (heb d'r nog L-dres gereden een 4 tal wedstrijden maar)
Op het moment van "verkoop" liep ze iets onregelmatig...verder weet ik niet hoe het haar is vergaan,erg jammer want het was een super springpaard...
Eerlijk, ik heb er een hard hoofd in...

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 18:51

Ik ben ook bang...hij is nu bijna 18. Bij zijn andere achterbeen heeft hij eerder ook een peesschede ontsteking gehad. Die is vrijwel helemaal genezen. Heel af en toe nog wat irritatie met minimale vochtophoping. Gaat altijd weg na stappen. Paardje is nog superfris. Hij wil zo graag rennen maar met voer houdt hij zich gelukkig gedeisd in de paddock en straks in de wei.
Op dit moment durf ik helemaal niks te doen, terwijl ik er van de week nog op heb gezeten en een fris rondje heb gestapt. Afspuiten en niks. Ik lees steeds meer dat paarden niet herstellen. De dierenarts kan nog 1x inspuiten en anders een operatie, zei hij de vorige keer.
Hoop echt dat de dierenarts maandag nog kan langskomen...
Dank voor het delen van jullie ervaring. Ik stop alles in mijn achterhoofd.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:37

De dierenarts heeft hem weer ingespoten. Het overmatige vocht in de kogel kon geen kant op. Stappen kon in ieder geval geen kwaad, belast of onbelast. Maar met rust, stappen en/of afspuiten was het vocht nooit vanzelf weggegaan. We hebben niks verkeerd gedaan. Er kwam ook flink wat vocht uit bij aanprikken. Nu heeft hij voor drie weken weer een tape om zijn been. Hij mag 2x per dag 10 min stappen. Na drie weken mag het tape er weer vanaf. Dan nog één week op stal, waarna hij de wei in mag. Het is te hopen dat het gewricht niet weer opnieuw zoveel vocht aanmaakt...dan is de enige optie een operatie die veel kosten met zich mee brengt. Hij wordt bijna 18.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:50

Spannend weer voor je. Dus nu niet meer in de paddock? Ik hoop voor je dat het vocht nu afzat en dat het rustig blijft, niet alleen het vocht, maar ook je paard. Sterkte hoor!

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:14

Dank je Jet. Nee met tape om op stal. Het mag ook niet nat worden.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:15

Ik helaas ook ervaring en dan wel op twee achterbenen.... Bij mij in totaal 2 jaar geduurt met UPS en downs, wat vooral belangrijk is 2 keer per dag te stappen en te koelen verder exyflex repair tendon bij geven is een duur grapje, maar heeft erg veel baat! Mijne was eigenlijk voor behandeling zo slecht dat t met 10 a 20% gaan opknappen dus prognose zeer slecht ook omdat t steeds terug kwam... Nu wonder bij wonder voor 98% hersteld, maar blijft altijd een hele zwakke plek. Zodra je paard een schop dr tegen krijgt, verkeerd draait of met springen, is de kans zeer zeer groot dat t terug komt, en ook een vlakke bodem is zeer belangrijk. Hopelijk kont je paard er snel weer boven op!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:16

Als je meer wild weten stuur me een pb... Mijne is ook al 19... En met hoe ik het heb gedaan is hij voor 98% genezen tegen alle verwachtingen in van de dieren artsen