Natuurlijk meteen tegen de eigenaar gezegd dat ze kreupel liep. De eigenaar is toen gaan kijken en vertelde dat de vorige dag de mesthoop was "leeggehaald" en uitgestrooid was over de weilanden met een tractor (ik weet niet precies hoe je dit moet zeggen maar hopelijk snappen jullie mij). Ze vertelde dat de paarden nogal onrustig door de wei hebben gerend en dat ze hele rare sprongen hebben gemaakt. Het zou dus daar aan kunnen liggen zei ze dus wilde ze nog even kijken hoe het over een week was.
Gisteren ben ik weer geweest en ze liep nog steeds kreupel op dezelfde manier.
Ik heb een klein stukje met haar naar de bak gelopen om te kijken hoe ze op het zand liep (dit ging trouwens erg langzaam met veel pauzes. Ik heb haar namelijk helemaal op haar eigen tempo laten lopen). Eenmaal in de bak ging ze rollen en blijf ze liggen. Heb haar uiteindelijk weer omhoog gekregen met een snoepje en daarna haar benen afgespoeld (ik heb geen idee of dit goed was, maar verkoeling leek mij fijn omdat ze ook in het koude zand ging liggen). Daarna heb ik haar op stal gezet met veel hooi. Natuurlijk ook meteen naar de eigenaar gegaan en verteld dat ze nog steeds kreupel liep. De eigenaar zei dat ze na het weekend weer normaal was gaan lopen maar dat ze sinds afgelopen dinsdag weer kreupel liep. Ik weet niet of dit klopt, de eigenaar doet namelijk niet veel met het shetje dus misschien heeft ze het over het hoofd gezien. De eigenaar begon zich ook zorgen te maken en zou de hoefsmid bellen om te komen kijken.
Even nog wat informatie wat misschien belangrijk is:
-ze loopt altijd op de wei met schuilstal en krijgt elke ochtend hooi.
-ze is te dik maar de eigenaar heeft daar nog niet veel mee gedaan dus liep ze gewoon op de wei (ze staat nu op stal hoor!)
-ze krijgt geen extra voer
Ik twijfel zelf tussen twee dingen, ze kan iets met haar benen hebben gedaan toen de tractor er was of ze kan hoefbevangen zijn.
De hoefsmid komt ergens deze week maar dat moet de eigenaar nog afspreken. De hoefsmid kan vast zeggen wat er is en wat we moeten doen maar ik ben zelf erg benieuwd wat er is en misschien duurt het nog even voordat de hoefsmid komt. Ik wil natuurlijk geen verkeerde dingen met haar doen wat haar kreupelheid erger maakt. En omdat ik niet veel verstand heb van dit soort zaken zou ik graag advies willen van jullie!
Respect voor iedereen die deze enorme lap tekst heeft gelezen
en alvast heel erg bedankt voor het reageren!
ik ben met haar naar de bak gelopen om haar te laten rollen en dat stukje was serieus maar 5 meter maar we deden er een kwartier over
zo sneu.
dit doe ik trouwens alleen met goede bedoelingen hoor. Ik laat haar helemaal zelf lopen op haar eigen tempo en heb haar geen een keer vooruit getrokken.