Tanden laten trekken bij je paard, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agile

Tanden laten trekken bij je paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:23

Hoi,

Mijn paard van 4,5 is bezig met het wisselen van zijn tanden alleen gaat het bij de buitenste snijtanden / hoektanden onder niet goed. Zijn blijvende tanden zijn namelijk al helemaal door en staan op hun plek, maar de melktanden zijn naar voren/onder geduwd ipv eruit. Ze zitten ook totaal niet los. We hebben het even de tijd gegeven om vanzelf los te gaan zitten, maar dit is tot nu toe niet gebeurd. Hij lijkt er geen last van te hebben, eet gewoon goed en reageert ook niet als je eraan zit.
Over 3 weken komt de tandarts voor controles bij ons op stal en wordt mijn paard dus ook behandeld. Ik moet nog bellen om deze situatie uit te leggen, maar volgens mij is de enige oplossing om ze te laten trekken.
Heeft er iemand ervaring met het laten trekken van tanden? Gebeurt dat gewoon op stal onder verdoving en loopt die daarna met 2 gaten rond, net als bij mensen wanneer een kies wordt getrokken? Ben zelf al geen held bij de tandarts dus vind dit ook wel spannend... :\
Alle info is welkom!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:50

Als je een goede tandarts hebt die ook dierenarts is, kan die dat zelf doen. Of die dat op stal doet zal er vanaf hangen of ze er makkelijk voor hem uit te halen zijn of niet. Een gebitsverzorger die geen dierenarts is mag het officieel niet doen, omdat die niet mag verdoven. Zonder goede verdoving ( dus niet via zo'n wormenspuitmodel) is het zeer onverstandig om tanden of kiezen te laten trekken.

tamary

Re: Tanden laten trekken bij je paard, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:57

Overleg met je DA, want gewone tanden en kiezen peuter je niet zo makkelijk uit een paardenmond. Het kan zijn dat paard beter op de praktijk/kliniek geholpen kan worden hiervoor, zeker omdat het misschien nodig is foto's te maken van hoe de tandwortels lopen. Zichtbare wolfskiesjes kunnen vaak wel ter plaatse verwijderd worden, maar die hebben weinig tandwortel die los gemaakt moet worden om ze er uit te krijgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:59

Bij mijn paard is een paar maanden geleden een wolfskies getrokken. Dit zal wel anders zijn als gewone tanden trekken aangezien zijn wolfskies behoorlijk klein was. Dit ging uiteraard ook onder verdoving. Was eigenlijk zo gepiept! Hij stond er echt half slapend bij, haha.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:07

Bij mijn haflinger zijnvorig jaar 2 wolfskiezen verwijderd, daarna heeft ze met gaten rondgelopen. Hierom mocht ze 3 weken geen bit in, daarna was het helemaal genezen. Qua eten kon ze gelijk alles wel weer. Ik vond het prima gaan, ben erg tevreden met hoe het is gegaan :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:09

Bij mijn vorige paard zijn alle voortanden eruit getrokken tot hij 20 jaar was.
2 tanden waren er als eens uitgehaald, maar hij had er ook een aantal rotte tanden bijzitten, enkele zaten wat los. De oorzaak was dat er tijdens het wisselen, splinters in de kaak zijn blijven zitten waar voedsel achter bleef zitten.
Op een bepaald moment leek zijn hele mond ontstoken en heb ik er alles door een dierenarts met tandartsopleiding er ui laten halen.
De hele ingreep gebeurde gewoon op stal. Zowel boven als onder er in één uit.
3 uur en een bloedbad later was alles er uit.
Zijn kiezen waren wel helemaal goed. Dat was wel een voordeel, zo kon hij nog gewoon zijn eten vermalen.

De eerste week was hij echt zielig. Hij mocht geen hooi eten want die sprieten zouden vervelend kunnen zijn voor de wond. Dus hup, aan de Seniores Priores van Subli en af en toe wa slobber.
In het begin moest ik ook echt uit de hand kleine hapjes voeren, want het ´happen´ in een emmer deed hem nog zeer.
Maaaaaarrrrr: twee weken na de ingreep kon hij weer grazen! De kortste sprieten waren wat lastig maar hij is er geen kilo vanaf gevallen.
En na een week of 4, bit weer in en rijden maar! Ik kreeg er een vrolijk, blij, werkwillig paard voor terug terwijl dat in de maanden ervoor allemaal wat moeizaam ging.
Wil je foto's zien of heb je vragen, mag je even een pb sturen.
Lees ook maar even mijn topic door hierover...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1695252&hilit=nickas

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 13:47

Thanks voor de reacties.
Tamary, ik had idd niet nagedacht over eventueel foto's laten maken om te checken hoe de wortels lopen. Zeker omdat ze zijn weggedrukt door de nieuwe tanden zou dat wel eens niet helemaal netjes meer kunnen zitten.
Nickas, aardige ingreep is dat geweest zeg. Dan vallen die 2 tandjes eruit wel mee denk ik zo :) Fijn dat het allemaal snel is hersteld, gaat het nu ook nog allemaal goed?

Volgende week maar eens bellen met TA en DA, wil er zeker van zijn dat de juiste persoon dit doet.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:18

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 06-01-26 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:21

Succes ermee. Het komt vast wel goed. Gelukkig wisselt die van mij tot nu toe goed maar na jou verhaal zal ik toch nog maar wat vaker in haar mond kijken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:45

Mijn tandarts/dierenarts (Jan Kroes) heeft bij mijn jonge paard ook de melktanden eruit gehaald want de 'grotemensentanden :D ' waren al doorgekomen en de melktanden waren weggedrukt waardoor zijn hele rij tanden niet meer recht stonden en de nieuwe tanden geen kans hadden om te groeien. Nu de melktanden eruit zijn, zijn de nieuwe tanden ook beter gaan zitten. Nu staat alles gewoon zoals het hoort.

Ik laat de tanden in iedergeval niet trekken door een gebitsverzorger of een dierenarts die er niet veel verstand van heeft want bij mijn oude merrie heeft de dierenarts een kies getrokken die gespleten was en omdat het naar mijn idee nog steeds niet goed voelde ook die meegenomen naar Jan en er bleek nog een heel stuk in te zitten. Dit is nu netjes verwijderd en de bult is ook weg. Gebitsverzorgers hebben er helemaal geen kaas van gegeten wat mij betreft, ben nog nooit een goede tegen gekomen.

Hier nog met een melktand
Afbeelding

En de melktandjes. Later nog een keer terug geweest voor de rest.
Afbeelding

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:04

Mijn paard is inmiddels overleden maar dat stond los van zijn tandenloze bestaan. Hij heeft 2 jaar zonder problemen tandenloos rondgewandeld. Alleen als het gras heel kort was moest hij wat hooi bijgevoerd krijgen.