trekpaard: mijten behandeld met cydectin,ook ontwormd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trekpaard: mijten behandeld met cydectin,ook ontwormd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:02

Mijn trekpaarden hebben beide helaas cpl, en regelmatig last van mijten. Daar de sarnacuran niet meer afdoende was heb ik vorige maand behandeld met cydectin. Wanneer herhaal ik deze behandeling het best?
Ik had ooit es gelezen dat cydectin ook werkt als ontwormingsmiddel, zijn mijn paarden nu voldoende ontwormd? voor hoe lang? (ik gebruik 100 ml per paard) Of moet de dosering hoger voor te werken tegen wormen?

pipo

Re: trekpaard: mijten behandeld met cydectin,ook ontwormd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:06

Ik denk dat je dat het beste aan je dierenarts kan vragen. Want hoe vaak gebruik je het bijvoorbeeld. En geen wormmiddel is alles dekkend (vind ik) dus de longworm word soms wel soms niet behandeld, de aarsmade niet en de horzellarve en lintworm niet.. Denk dat je dit dus echt aan je da moet voorleggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:08

normaal behandel ik als ze stampen, met cydectin denk ik ongeveer 3 X per jaar.
ik geloof dat cydectin werkt tegen rond en lintworm? maar ik ben niet zeker of mijn hoeveelheden correct zijn en of het effectief zo is :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:29

Normaal doe je het over de ruggegraat.. dus dunnere beharing, beter intrekken van de vloeistof. In sokken raakt het de weg ook een beetje kwijt, dus hoeveel komt er daadwerkelijk op de huid?? Ik doe dat met een injectiespuitje (zonder naald uiteraard) zodat ik weet dat ik inderdaad op de huid komt. (ik had trekkertjes en nu alleen nog tinkers, maar die hebben net zulke problemen als je het niet in de gaten houd)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:37

Cydectin bevat moxidectine dacht ik. Het werkte bij mijn paarden goed tegen wormen. Meestal werden er met mestonderzoek wel wormen gevonden, maar na de cydectin behandeling waren ze beide helemaal wormvrij :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:40

Ik spuit het idd ook met een spuitje tot op de huid. Anders loopt het idd zo naar beneden.
Dus ik kan er vanuit gaan dat ze geen wormspuiten meer nodig hebben?