Hallo,
Mijn 6 jarige friese merrie loopt nu 3 weken onregelmatig. Niet super kreupel maar af en toe een pas, vooral in wendingen. De osteopaat heeft maandag geconcludeerd dat der kniebanden van der rechter achterknie los/slap zijn, wat regelmatig voor schijnt te komen bij paarden in de leeftijdscategorie 5-7 jaar.
De osteopaat heeft me alles heel duidelijk uitgelegd en verteld wat wel en wat niet te doen. Vanaf morgen mag ik weer rijden, longeren, buitenritten, grondwerk etc. Ze mag/moet gewoon belasten en spieren trainen, het af en toe kreupelen kan nog wel twee jaar duren. Het is niet erg, alleen zwakte van de spieren wat het goed ondertreden van het achterbeen moeilijk maakt. ( waarschijnlijk door de groei)
Voornamelijk:
Bij het rijden in de bak zoveel mogelijk Rechte lijnen, tempo controle, progressive overgangen in alle gangen, en eventueel grote grote voltes.
Veel achterwaarts onder het zadel of aan de hand.
Een aantal dingen moet ik zo min mogelijk doen:
Geen zijgangen, zomin mogelijk verplaatsingen van heup of schouder. ( kleine voltes, keertwendingen of wijken voor druk bij de 7 games parelli.)
Longeren mag maar zoveel mogelijk de hele bak gebruiken en niet op de volte blijven plakken.
Dus eigenlijk kan ik der weer op gaan pakken maar erg basis. Nu ben ik wat aan het rondvragen naar meningen van iedereen over hoe ik dit aan ga pakken.
Ze heeft dus 3 weken alleen op de wei gestaan, af en toe aan de hand gewandeld en we hebben 2 keer aan een halstertje en longeerlijn de bak door gedraaft om te kijken hoe ze loopt.
Vanaf morgen mag ik weer aan de slag en gewoon gaan rijden. Het is de bedoeling dat ze goed blijft bewegen en we de spieren trainen.
Hoe zouden jullie morgen en komende week beginnen?
Meningen die ik al gehad heb:
1. morgen licht longeren, zaterdag een dag rust, zondag wat grondwerk en maandag er weer op.
2. morgen longeren met zadel op de rug, even weer vertrouwd worden. zaterdag rust en zondag er weer op.
3. morgen zadel er op, opstappen en 20 minuten stappen onder het zadel.
4. zadel er op en buiten in het bos stappen. ( is niet zo mijn ding, na 3 weken geen zadel meteen naar buiten.....)
5. Halfuurtje rijden, stap en draf, kijken hoe het gaat.
6. rijden en vragen of de instructrische me een halfuurtje kan bijstaan.
Ik heb al wat rond "gebokt" naar tips en ideen, maar toch hoor ik graag een plan van aanpak van anderen. Kunnen jullie mij "je plan van aanpak" vertellen?
ik weet niet of het er nog toe doet, maar ik rij met een Kent en masters dressuurzadel en met hoofdstel hoge neusriem en bit.
Alvast bedankt, Meningen en tips zijn welkom!