Paard her-oppakken in training, probleem knierotatie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Paard her-oppakken in training, probleem knierotatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:35

Hallo,
Mijn 6 jarige friese merrie loopt nu 3 weken onregelmatig. Niet super kreupel maar af en toe een pas, vooral in wendingen. De osteopaat heeft maandag geconcludeerd dat der kniebanden van der rechter achterknie los/slap zijn, wat regelmatig voor schijnt te komen bij paarden in de leeftijdscategorie 5-7 jaar.

De osteopaat heeft me alles heel duidelijk uitgelegd en verteld wat wel en wat niet te doen. Vanaf morgen mag ik weer rijden, longeren, buitenritten, grondwerk etc. Ze mag/moet gewoon belasten en spieren trainen, het af en toe kreupelen kan nog wel twee jaar duren. Het is niet erg, alleen zwakte van de spieren wat het goed ondertreden van het achterbeen moeilijk maakt. ( waarschijnlijk door de groei)

Voornamelijk:
Bij het rijden in de bak zoveel mogelijk Rechte lijnen, tempo controle, progressive overgangen in alle gangen, en eventueel grote grote voltes.

Veel achterwaarts onder het zadel of aan de hand.

Een aantal dingen moet ik zo min mogelijk doen:
Geen zijgangen, zomin mogelijk verplaatsingen van heup of schouder. ( kleine voltes, keertwendingen of wijken voor druk bij de 7 games parelli.)
Longeren mag maar zoveel mogelijk de hele bak gebruiken en niet op de volte blijven plakken.

Dus eigenlijk kan ik der weer op gaan pakken maar erg basis. Nu ben ik wat aan het rondvragen naar meningen van iedereen over hoe ik dit aan ga pakken.

Ze heeft dus 3 weken alleen op de wei gestaan, af en toe aan de hand gewandeld en we hebben 2 keer aan een halstertje en longeerlijn de bak door gedraaft om te kijken hoe ze loopt.
Vanaf morgen mag ik weer aan de slag en gewoon gaan rijden. Het is de bedoeling dat ze goed blijft bewegen en we de spieren trainen.

Hoe zouden jullie morgen en komende week beginnen?
Meningen die ik al gehad heb:

1. morgen licht longeren, zaterdag een dag rust, zondag wat grondwerk en maandag er weer op.
2. morgen longeren met zadel op de rug, even weer vertrouwd worden. zaterdag rust en zondag er weer op.
3. morgen zadel er op, opstappen en 20 minuten stappen onder het zadel.
4. zadel er op en buiten in het bos stappen. ( is niet zo mijn ding, na 3 weken geen zadel meteen naar buiten.....)
5. Halfuurtje rijden, stap en draf, kijken hoe het gaat.
6. rijden en vragen of de instructrische me een halfuurtje kan bijstaan.

Ik heb al wat rond "gebokt" naar tips en ideen, maar toch hoor ik graag een plan van aanpak van anderen. Kunnen jullie mij "je plan van aanpak" vertellen?

ik weet niet of het er nog toe doet, maar ik rij met een Kent en masters dressuurzadel en met hoofdstel hoge neusriem en bit.

Alvast bedankt, Meningen en tips zijn welkom!

Gulpje

Re: Paard her-oppakken in training, probleem knierotatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:39

Mmm, ik zou eerlijk gezegd toch eerst even bij een kliniek gedegen onderzoek laten doen voor ik ga doorrijden op een paard wat, hoe je het ook wendt of keert bij vlagen niet goed loopt. Je kan maar beter zeker weten wat er aan de hand is, voor je het erger maakt. Succes!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:55

Ik zal inderdaad morgen ook even met de staleigenarresse overleggen wat zij vind. ik vroeg me ook al af hoe zeker de osteopaat is van "zwakke spieren" wie weet is t wel artrose, neem aan dat ze dat niet kan voelen?!

Ik woon in Frankrijk, en het is voor mij erg nieuw om zo zelfstandig bezig te zijn met mijn paard, dus ik hoor het liefst zoveel mogelijk van anderen! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:59

Ik ben het eens met gulpje. Ik zou toch even alles uit willen sluiten voordat je er 'doorheen' gaat rijden. Onregelmatig blijft nu eenmaal een uiting van pijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:02

Hier moet je nog helemaal niet op willen zitten. Kreupelheid/onregelmatigheid is een teken van pijn.
Eerst maar eens uitvoerig laten onderzoeken en dusdanig behandelen voor je er weer over denkt om er uberhaupt op te gaan :j

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:08

Als het effectief zwakke/losse kniebanden zijn, dan kan een dierenarts hier prima bij helpen om deze terug wat strakker te krijgen door een inspuiting, daarna moet je met training de spieren rond de kniebanden sterker maken. Die spieren sterk maken doe je juist door bv te wijken, balkjes/cavaletti's draven en eventueel zijgangen zoals sb, travers, ... als je paard hier bekend mee is.

Ik heb zelf ook een paard met zwakke kniebanden maar die heeft daar nooit een pas kreupel op gelopen, wel voelde ik soms dat hij soms precies zo 'doortrapte' achteraan in stap, maar nooit kreupel door wendingen. Ik zou voor de zekerheid dit toch ook eerst door een dierenarts laten nakijken en je laten begeleiden voor je je paard verder door rijdt. Een dierenarts gaat je waarschijnlijk ook een beter trainingsschema kunnen geven indien het toch de kniebanden zouden zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:12

Zwakke kniebanden en kreupel lopen hoeven absoluut niet synoniem aan elkaar te zijn.

Dat paard uit tact raakt kan wel eventjes gebeuren maar zou zich met krachttraining allicht kunnen herstellen.

Zwakke kniebanden vind ik overigens wel een vrij vage omschrijving: schiet de knie "los" of blijft die juist "vasthangen"?

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:17

de osteo liet zien dat als mn paard stil staat, en de osteo aan de linkerkant met der gewicht heen en weer schudde tegen paard aan dat er te horen was: klak, klak. klak, klak. dat is wat je ook zou moete horen als de knieschijf netjes tussen de banden beweegt. aan de andere kant, de slechte kant hoorde je klak........................klak. en lag de schijf te los tussen de banden. Sorry het is erg lastig uitleggen, ik heb de uitleg in het frans gehad, vandaar dat ik ook niet helemaal weet hoe ik het moet vertalen. Voor hoever ik begreep kwam het neer op losse kniebanden. Het is inderdaad dat ze rechtuit wel goed loopt maar rechtsom in de bochten niet helemaal in tact. ik vind het zolastig hoe en wat nu verder!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:37

Ik zou sowieso even een dierenarts laten kijken, dan heb je ten eerste zekerheid dat het door de kniebanden komt en ten tweede kan die je dmv een inspuiting (wat volgens mij niet overbodig is bij een paard dat er zo duidelijk last van heeft) op weg zetten zodat jij met training de juiste spieren kan versterken. Een 2de opinie van iemand met nog meer medische kennis, lijkt mij nooit slecht.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:33

Vandaag 15 minuutjes onder begeleiding aan de Longeerlijn gehad, simpel recht uit, wat gestapt en een paar rondjes draf. Ze liep vandaag goed, niet kreupel, rechtsom liep ze iets wat korter van achter, wat voorzichtiger maar het zag er niet uit als pijn of iets wat kreupel te noemen valt. Ik kijk het even aan, zondag nog eens kort aan de longe en kijken hoe het gaat. In de wei kan ze wel lekker uit der dak gaan, rennen, en springen, ze geeft geen `zieke´ indruk. De werklust is er.

We kijken het nog even aan, wordt t slechter dan halen we een DA voor kreupelheidonderzoek en eventuele foto´s. Dat het de banden zijn is zeker, maar of dat alles is dat weten we niet. Even kijken hoe ze het met wat beweging blijft doen. Anders volgt er uitgebreid onderzoek!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:04

Vergelijk het niet met hoe het paard in het land is want dat is geen vergelijking. Ik ken paarden die compleet afgekeurd zijn die nog wel door het land galopperen met de groep mee, die lopen er dan gewoon doorheen.
Blijf wel heel voorzichtig, als t eenmaal stuk is kun je t niet meer kmaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:16

Bij gevoeligheid zou ik eerst ocd uitsluiten.
Slappe knieen zorgen normaal niet voor onregelmatigheid, hooguit voor af en toe een been 'verliezen', alsof ze in een kuil stappen of uitglijden zeg maar.