Veulen heeft hoge koorts, wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onovo

Veulen heeft hoge koorts, wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:46

ten einde raad plaats ik hier een berichtje, op zoek naar mensen die mij kunnen helpen.

Een tiental dagen geleden stond ons 1jarig veulen samen met 2 andere veulens in de wei. We merkten op dat hij al sinds een tijdje op dezelfde plaats stond zonder te bewegen. We zijn hem dus gaan halen. Hij kon met moeite vooruit. Helemaal stijf en en mank. Uiteindelijk kregen we hem toch in de box en hebben we de dierenarts gebeld. Eerst werd gedacht aan tetanus. Maar geen uitwendige blessures te zien en bloedonderzoek kwam negatief terug. Rhinopneumonie werd ook uitgesloten. Hij had ook koorts, tussen de 39,5 en 40,5. Deze koorts houdt nu al 10 dagen aan. 3 verschillende dierenartsen zijn komen onderzoeken maar niemand kan ons zeggen wat hij juist heeft. Hij is getest op de ziekte van lyme, negatief, tetanus negatief, radio en echografie van de longen gehad, negatief, geen pleuris (ontsteking van het borstvlies). Hij heeft een behandeling gehad omdat ze aan een miltontsteking dachten maar dit heeft ook niet geholpen. Geen enkele bacterie in het bloedonderzoek te vinden. Hij is fel vermagert, eet wel nog maar heeft niet dezelfde eetlust. Hij heeft reeds verschillende antibiotica gehad maar niets helpt (Excenel, Draxxin, Finadine, carbesia...) Ons veulen is volledig uitgeput door de hoge koorts en niemand kan ons zeggen wat hij heeft...

Heeft iemand hier al een soortgelijk geval gehad?

Anoniem

Re: met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:48

Ik zou m sowieso naar de kliniek brengen. Spierbevangen ook gecheckt?

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:52

Wij hebben hem reeds naar de kliniek gebracht, daar werd alles gecontroleerd, uitgebreid bloedonderzoek, radio en echo van de longen. Zij dachten aan miltontsteking, antibiotica gekregen en terug naar huis gestuurd. Maar die antibiotica heeft geen effect gehad. Spierbevangen werd ook gecontroleerd, is het ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:58

Wat raar, ik dacht ook gelijk aan spierbevangenheid.
Ben bang dat als je er van zoveel verschillende dierenartsen geen antwoord op krijgt, je dat hier op Bokt ook niet zal krijgen.
Ik hoop dat het goed komt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:01

Is hij getest op spierbevangen? Wormen?
Maar bij twijfel zal ik hem zeker naar een goede paardenkliniek laten brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:01

Nog een keer een andere kliniek proberen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:04

haalt ze moeilijk adem of heeft ze versnelde hartslag?

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:08

mystery1980 schreef:
haalt ze moeilijk adem of heeft ze versnelde hartslag?

ja inderdaad, hij haalt snel adem, hartslag is ook verhoogd. Uit de echo van de longen bleek dat z'n longen niet helemaal tot op het einde open gaan als hij inademt, maar dat heeft niets te maken met zijn probleem zei ze...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:17

Ligt er oud blad of zaden van de esdoorn in de wei?
Zat te denken aan atypische myopathie. Alleen hoort koorts niet in dat rijtje met symptomen, de rest wel. Hoe is zijn urine?
Dit zou uit bloedonderzoek wel moeten komen.. verhoogde spierafbraak.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:18

dacht ook aan atypische myopathie inderdaad. Of last van een andere schimmelvorm. Urine onderzoek doen voor de zekerheid? Misschien nog eens een uitgebreider bloedonderzoek?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 16-04-15 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:20

Krijgt je veulen wel koortsremmers?
Als al die AB niet aanslaan dan is de kans erg groot dat het een virus is. Je zou ca 10 gram Lysine bij kunnen geven (minstens 2 gram per 100 kilo lichaamsgewicht maar meer kan geen kwaad), dit kan herpes-virussen aanpakken en is verder een goede bouwstof.

Ik zou je dierenarts vragen om Biodyl te spuiten, de B12 zorgt voor herstel van de eetlust en de samenstelling heeft een positieve invloed op de spierspanning en zorgt dat je veulen in ieder geval mineralen binnen krijgt. Zie http://diergeneesmiddelen.info/index.php/13-bijsluiters/vitaminen/552-biodyl

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:29

matasja schreef:
Ligt er oud blad of zaden van de esdoorn in de wei?
Zat te denken aan atypische myopathie. Alleen hoort koorts niet in dat rijtje met symptomen, de rest wel. Hoe is zijn urine?
Dit zou uit bloedonderzoek wel moeten komen.. verhoogde spierafbraak.

Urine is volledig transparant, gisteren (wel na een perfusie) heeft hij 3 maal geplast in 15 minuten. Overigens doet hij weinig zijn behoefte...

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:30

irmaz schreef:
Krijgt je veulen wel koortsremmers?
Als al die AB niet aanslaan dan is de kans erg groot dat het een virus is. Je zou ca 10 gram Lysine bij kunnen geven (minstens 2 gram per 100 kilo lichaamsgewicht maar meer kan geen kwaad), dit kan herpes-virussen aanpakken en is verder een goede bouwstof.

Ik zou je dierenarts vragen om Biodyl te spuiten, de B12 zorgt voor herstel van de eetlust en de samenstelling heeft een positieve invloed op de spierspanning en zorgt dat je veulen in ieder geval mineralen binnen krijgt. Zie http://diergeneesmiddelen.info/index.php/13-bijsluiters/vitaminen/552-biodyl

koortsremmers en B12 krijgt hij ook. Deze morgen was zijn temperatuur nog 40.3. Helpt dus ook niet |(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:59

Ras van je veulen?
Quarter Horse, American Paint , Appaloosa, Tinker , Koudbloed paarden komt PSSM voor.
http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Test ... _PSSM.aspx

Hebben de artsen ook gedacht aan een erfelijke ziekte?

ZO moeilijk als ze niet weten wat er aan de hand is. :(:) Beterschap voor je paardje

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Jeetje staat die nu op een kliniek?

Moes ook aan bladeren denken van de Esdoorn :(

Hopelijk zakt de koorts...

onovo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:17

janouk schreef:
Ras van je veulen?
Quarter Horse, American Paint , Appaloosa, Tinker , Koudbloed paarden komt PSSM voor.
http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Test ... _PSSM.aspx

Hebben de artsen ook gedacht aan een erfelijke ziekte?

ZO moeilijk als ze niet weten wat er aan de hand is. :(:) Beterschap voor je paardje

Franse draver, erfelijke ziektes hebben ze niet aan gedacht, in ieder geval niet over gesproken. Zijn moeder is ook onze eigen kweek, zij heeft nooit zo'n probleem gehad.

Veulen ligt al de hele morgen neer in z'n box, zijn energie is op, m'n hart breekt als ik hem zo zie

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:02

wat een afschuwelijke situatie!

Opladen en opnieuw naar een grote (universiteits)kliniek met hem. Daar kunnen en weten ze meer en hem in ieder geval voeden en vocht geven via een infuus zodat hij de energie houdt om te knokken. Dat geeft tijd om uit te zoeken wat hem echt mankeert.
Ik ben bang dat hij het anders niet overleeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:05

Inderdaad.

Infuus met antibiotica en koortsremmers!
En vocht!

Zo gaat hij het niet redden, vrees ik...arm ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:03

Idd als je t nog ziet zitten hup naar de kliniek ermee. Sterkte.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:47

Ik zou je veulen ook naar een goede kliniek brengen.
Tien dagen weinig eten is voor niemand goed, al helemaal niet als er ook nog sprake is van ziekte.

Zo kan hij alles via het infuus krijgen, 24/7 vocht en voeding. Die laatste twee natuurlijk ook enorm nodig naast alle medicatie.. Nu zit het veulen in een enorm neerwaartse spiraal.

Mijn medische kennis reikt niet ver genoeg om inhoudelijke tips te geven helaas.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:48

Eigenlijk bizar dat ze je naar huis gestuurd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:51

Hannanas schreef:
Eigenlijk bizar dat ze je naar huis gestuurd hebben.

Nou dat sowieso -O-

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:54

Geen wormen ?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:59

Opladen en snel!

Mijn grote vent van 2 (flinke Shire) ging bijna aan de koorts onderdoor. Hij had een abces in zijn lies waardoor hij zulke hoge koorts bleef houden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:03

Hmm... Ik vind nu wel wat linken met bloedvergiftiging. Sepsis.
Hoge hartslag, snelle ademhaling, koorts, lage bloeddruk, verminderde urine productie, hoe zit het met z'n tandvlees? En met zijn tanden? Wellicht een gigantisch kaak/tandprobleem?

Hartworm? Longworm?

Krijgt hij pijnstilling?