Witte vlekjes op hoofd en lichaam, birdcatcher spots??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Witte vlekjes op hoofd en lichaam, birdcatcher spots??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:00

Onze bijna 7-jarige, voskleurige, AV-merrie heeft altijd al wel wat witte haartjes over haar gehele lichaam gehad. Maar toen ze een paar weken geleden begonnen is met verharen, viel ons opeens op dat ze veel witte plekjes op haar hoofd heeft gekregen.
In eerste instantie schrokken we, omdat we dachten dat ons hoofdstel en/of touwhalster ergens misschien niet goed zat. Maar dit was toch ook wel raar, want het zat op plekken waar beide niet altijd zitten en ook hebben we geen schuur of irritatieplekjes opgemerkt.
Daar komt bij dat ze sinds deze week ook allemaal witte vlekjes erbij heeft op, hoofdzakelijk, haar beide schouders.
Nu dachten we misschien aan birdcatcher spots, maar aangezien we er geen ervaring mee hebben, vroegen we ons af of jullie dit konden beamen of ontkrachten?
Ook lees ik af en toe dat birdcatcher spots op een vitamine tekort kan duiden, maar eigenlijk kan ik daar nergens iets concreets (artikelen oid) over vinden. Heeft iemand daar eventueel ook meer informatie over?

Nu de foto's dan maar! Wat denken jullie?

Witte vlekjes op het hoofd:
Afbeelding

Afbeelding

Op dr oor:
Afbeelding

Dr rechterschouder is het ergste. Die meeste heldere witte vlek is overigens niet nieuw, deze heeft ze al sinds we haar hebben (vanaf 2,5 jaar oud) en is w.s. een trauma geweest, gezien er een klein bobbeltje onder zit.
Afbeelding

En de linkerschouder, iets onduidelijker
Afbeelding

En deze witte haartjes heeft ze dus eigenlijk over heel haar lichaam:
Afbeelding

Letizia

Re: Witte vlekjes op hoofd en lichaam, birdcatcher spots??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:11

Misschien goed als aanvulling: enkele maanden geleden is er bloed geprikt en daar was niks bijzonders op aan te merken!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:19

Afbeelding
Heb ook een AV-merrie gekend die dit had. Was vroeger een donkere roodschimmel met hier en daar een witte stip, naar mate ze ouder werd kreeg ze er meer en meer.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:25

Komt dit dan ook tot uiting bij schimmels, met als basiskleur vos? Want zoals ik begreep, komen birdcatcher spots alleen bij vossen voor, toch?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:32

Volgens voornamelijk bij vossen, maar in mindere maten bij andere kleuren :)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:42

Mijn Arabische vosmerrie heeft vitiligo: pigmentverlies waarbij de haren wit kleuren en de onderliggende huid roze. Bij haar uit dit zich vooral rond de ogen, toen ik nog actiever was op bokt en het AV gedeelte was zij voor sommige mensen herkenbaar door deze plekken.

De vitiligo rond haar ogen is een aantal jaar veel erger geweest, ook zit het bij haar uier en heeft ze het rond haar mond gehad, waar het inmiddels weg is.
Zij heeft dezelfde stipjes in haar vacht, die per seizoen kunnen verschillen.

Vitiligo bij paarden is voor een groot deel onduidelijk. Sommige mensen denken dat er een link is met koper: dit is bij koeien en pigmentverlies beschreven maar bij paarden is hier geen bewijs voor.

Daarnaast komt vitiligo bij Arabieren vaker voor, het wordt ook wel het 'pinky syndrome' of 'fading arab syndrome' genoemd. Het lijkt in lijnen met Hadban Enzahi in de afstamming ook iets vaker voor te komen.

Er liep ooit op het AV forum een lang topic en ik heb ooit een site met informatie gemaakt, ik zal morgen als ik op de pc in plaats van telefoon zit voor je zoeken wat ik daar nog van heb.
Ook heb ik zelf nog wat dingen geprobeerd en foto's van het verloop maar dit hou je dan nog te goed van me!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:51

Kan zo iets genetische bepaald zijn? Ik zie dat jouw paard Alexander als vader heeft, die van ons heeft hem als grootvader! Ik zal morgen eens goed kijken of de huis er onder roze is, maar dacht het niet!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:52

Ooh, lees je bericht nu pas echt goed en lijkt dus vaak in een bepaalde lijn voor te komen...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:53

Ik heb er vandaag nog eens goed naar gekeken, maar de huid eronder lijkt niet veranderd? Vitiligo en birdcatcher spots zijn toch ook twee verschillende dingen? Of hangt het vaak met elkaar samen?

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:32

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar Asiyah heeft ook overal witte haren en witte vlekjes. Ik heb me laten vertellen dat dit stekelharig is? Verder 0 verstand van, weet wel dat ze er idd opeens zaten en niet meer weggaan, worden er ook steeds meer. Ik ben benieuwd wat het bij Djuun is! :)

Afbeelding

Afbeelding

Oh ik zie dat die tweede foto een beetje raar is, die "boog" komt door de lichtinval, zal even een betere zoeken.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:35

Niet echt beter :+

Afbeelding

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:42

Mijn vosmertie heeft deze vlekjes ook gehad, bij haar waren het idd birthcatcher spots.
Heb er toen ook een topic van geopend :
[MD] Paard krijgt opeens stippen,hoe kan dat ?

Ze zijn overigens naar een tijdje net zo spontaan verdwenen als dat ze gekomen waren!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:44

komt niet alleen bij vossen voor, ik heb een bonte die het ook heeft, vorig jaar zag ik het ineens en de witte vlekjes komen en gaan.
Ik had nog nooit van bird catcher spots gehoord, op Facebook is een groep over kleurenleer bij paarden (Amerikaans) en die wezen me erop

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:50

Gaan waarschijnlijk bird catcher spots zijn :j
Mijn merrie (geen AV) had altijd 3 witte stippen op haar lijf, en veel witte haartjes doorheen de vacht. Toen ze vorig jaar vanonder haar wintervacht kwam, zijn er een hele boel witte stippen te voorschijn gekomen. De meeste zitten er nu nog steeds.

Afbeelding

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:55

Ja, dat is toch wel echt anders als mijn merrie heeft! Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen bij Djuun!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 14:10

Dankje voor alle reacties!
Ik denk dat het wel bevestigd is voor ons dat het birdcatcher spots zijn. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld bij Djunnah, hoe ze volgend jaar onder dr wintervacht vandaan komt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:14

volgt met interesse, ook mijn vos heeft hier en daar witte haren en vlekjes