Schilfers en ontiegelijke jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Schilfers en ontiegelijke jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:42

Mijn IJslander heeft verschrikkelijk veel last van jeuk. Ik schoof dit af op de los latende wintervacht. Nu is ze ook wel flink aan he uitharen maar vanmiddag zag ik dat ze op haar hals allemaal schilfers heeft. Op haar rug, buik, billen en benen geen last van schilfers. Wel weer bij haar staartwortel aan de onderkant. Ik had al een topic geopend dat ze haar staart zo omhoog hield en ik dacht dat het hengstigheid was of dat het misschien winderigheid was door magnesium. Magnesium zijn we gestopt met voeren en ik heb dus nogmaals onder haar staart gekeken waarom ze steeds haar staart op tilt. En ja hoor daar ok allemaal schilfers. Het is wel zo goed als zeker dat die schilfers jeuk veroorzaken maar wat veroorzaakt die schilfers? Iemand enig idee? Ze heeft geen eczeem.

2a54z6e45r6r

Re: Schilfers en ontiegelijke jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:54

Kunnen het bijtende luizen zijn? Mijn paard had hier ook last van met veel schilfers.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 07:16

Nou als dat zo is eet ik mijn schoen op. :Y) Mijn Shetlander had luizen dus we hebben beide paarden gewassen. Ze is dus ook behandeld tegen luizen ondanks dat we geen beestje hebben kunnen vinden bij haar.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:20

Iemand anders nog enig idee?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:23

Schimmel? Mijt? Toch stiekem toch zomerexceem? Imavarol wasbeurtje? Wormen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:26

Sleeper schreef:
Schimmel? Mijt? Toch stiekem toch zomerexceem? Imavarol wasbeurtje?

Hoe weet ik dat het schimmel is en hoe kan een paard schimmel krijgen?
Mijt zou dan ook al weg moeten zijn door dat spul waar we haar mee hebben gewassen. Op recept van de dierenarts, was echt een vies goedje en moest ook helpen tegen mijt. Een paard krijgt toch niet zomaar na 16 jaar zomer eczeem? Nog een vraag :') wat is imavarol? Shampoo spul? Bedankt voor de opgebrachte ideeën :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 08:43

Wat is imavarol? en wat doet het?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:46

dierenarts laten komen?

bar1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:44

Schurft kan het ook schijn

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:57

Misschien is haar hele systeem in de war door het een of ander.
Het kan allerlei oorzaken hebben die zich uiten via de huid.
Je kunt er dan wel van alles op gaan smeren, maar het is misschien handiger om te zorgen dat ze van binnen weer klopt zeg maar.
Als alle van buiten afkomstige oorzaken, zoals mijt e.d. is uitgesloten zou ik je aanraden om haar een kuur ZeoHorse feed te geven.
ZeoHorse helpt het lichaam alle ongerechtigheden van binnen uit af te voeren. Detoxen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:24

:')
Gydja schreef:
Wat is imavarol? en wat doet het?

Imaverol is een middel dat gebruikt wordt om schimmel te bestrijden.
Je verdunt het met water en sopt je paard/ pony er goed mee in.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:49

Mijn vader had ook al uitgelegd wat imavarol is :P Toch bedankt voor de uitleg.

We hebben een dierenarts in het dorp gevraagd en wist bijna helemaal zeker dat het om staart en manen schimmel ging. Was volgens hem alleen op te lossen door veel te borstelen. Al heb ik daar weinig vertrouwen in. Onder de staartwortel borstelen gaat nou niet bepaald heel soepel. ZeoHorse feed lijkt me inderdaad ook wel een goede.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:18

Wat een bijzonder advies van de dierenarts.. :? . Een schimmel los je niet op door borstelen. En als het staart en manen eczeem is moet je vliegjes (knutten) voorkomen en oppassen met suikers in het voer.
Wel zou het kunnen kan de pony veel schilfers heeft en daar door gaat schuren...Staart en manen schimmel heb ik in al mijn "paardenjaren" nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 09:33

Chapeau2002 schreef:
Wat een bijzonder advies van de dierenarts.. :? . Een schimmel los je niet op door borstelen. En als het staart en manen eczeem is moet je vliegjes (knutten) voorkomen en oppassen met suikers in het voer.
Wel zou het kunnen kan de pony veel schilfers heeft en daar door gaat schuren...Staart en manen schimmel heb ik in al mijn "paardenjaren" nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Vond ik ook al dus heb er weinig vertrouwen in. Mijn oma wel en die zegt dat het niet nodig is om er een andere dierenarts er bij te halen. Maar ik denk dat ik zelf wel even kan gaan bellen. Heb gehoord dat je een pluk vacht met schilfers kunt opsturen en dat ze dan gaan testen waar ze nou echt last van heeft.

Het is geen staart en manen eczeem dat ziet er toch anders uit. Dit lijkt meer alsof de huid los laat en soms alsof er talg bultjes zitten en als je die los haalt dan lijkt er een mini krater te ontstaan. Pony raakt helemaal in trans als je haar krabt. Ik had eerder het idee dat het ringworm is.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:21

Kijk je wel uit als je denkt dat het ringworm is. Ringworm is een schimmel die ook besmettelijk is voor mensen. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:32

Ringworm zijn duidelijk ronde plekken.
Daarbij komen ook schilfers en wat chapeau al zegt erg besmettelijk ook voor mensen

Wat voer je?
En is je voer de laatste tijd gewijzigd
Voer kan ook jeuk veroorzaken namelijk

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:30

Ik kijk inderdaad goed uit! Ik doe mijn kleding na dat ik bij de paarden ben geweest meteen in de was en ga ook meteen onder de douche. Kan je nog meer doen? Ze heeft niet echt perfecte mooie ronde plekken. Ik zal zo een foto proberen te uploaden.

Ze krijgt voornamelijk hooi en een klein beetje pavo brok voor koudbloeden/ijslanders. We zijn verder niet veranderd van voer. Ze krijgt nu sinds deze week wel gras (strook begrazing) maar al een paar week hier voor had ze al last van jeuk en schilfers. Het is begonnen aan de onderkant van haar staartwortel.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:38

Foto's
Samen met mijn moeder willen we een pluk vacht op sturen naar een andere dierenarts. Als het goed is zetten ze dat dan op kweek en daar komt dan uit waar ze last van heeft. (als ik het niet verkeerd heb)

Als jullie dit zo zien waar vinden jullie het op lijken?
Het was eerst enkel bij het hoofd zo duidelijk te zien sinds een week verschijnen er ook kale plekken op haar buik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:45

Ik vermoed toch nog luis.
(bij niet volledig behandelen kan gemakkelijk herbesmetting ontstaan)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:47

senna21 schreef:
Ik vermoed toch nog luis.
(bij niet volledig behandelen kan gemakkelijk herbesmetting ontstaan)

Het is echt geen luis. Geen beestje te vinden, geen ei te vinden en ze is 3 maal gewassen met dat speciale spul.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:49

Zo op basis van de foto lijkt het me geen schimmel of ringworm.
Maar goed ik ben geen dierenarts.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:03

Wat lastig... Zal het inderdaad naar een DA sturen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:28

mirim schreef:
Misschien is haar hele systeem in de war door het een of ander.
Het kan allerlei oorzaken hebben die zich uiten via de huid.
Je kunt er dan wel van alles op gaan smeren, maar het is misschien handiger om te zorgen dat ze van binnen weer klopt zeg maar.

Dit denk ik ook. Als de lever ontregeld is kunnen paarden dat uiten in de huid en/of luchtwegen en/of het bewegingsapparaat. En je merkt er soms pas na een paar jaar wat van.

Bij mijn ruin begon het ook met jeuk. En ook bij de hals. Daarna breidde de jeuk zich uit. en daarna ging hij hoesten. Veearts kwam niet verder dan Ventipulmin, wat uiteraard niets deed.

Toen hij eenmaal de juiste behandeling kreeg was het binnen 2 maanden al een heel eind verbeterd (had bijna 2 jaar geduurd voordat we erachter waren wat het was).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:46

Het kan ook door het voer komen.
Pavo krijgen vaker paarden jeuk van.
Je kan beter lijnzaad voeren met een vitamine supplement en waar ze ook een gezonde vacht en huid van krijgen is lucerne.
Je kan ook een drainagekuur geven, dan komen slechte stoffen uit het lichaam.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:07

Onze shet heeft dit ook opeens, heb haar een vitaminekuur gegeven, maar het wordt er niet beter van. Ik dacht ook dat het door het verharen kwam, maar heb gister maar behandeld voor schimmel met imaverol.. Nu ff afwachten. dierenarts komt volgende week vrijdag voor de tanden dus ben benieuwd. evt krijgt ze eerder een spuitje tegen de jeuk.. (cortico's) Succes met jouw shet, ik volg!