Vragen over voordroog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Vragen over voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:11

Hallo allemaal

na aanleiding van mijn andere topic

Wat te doen?
heb ik wat vragen over voordroog.

Wij geven onze paarden naast paar uur weidegang 2x per dag voordroog.
Nu is mijn pony, meer info in het andere topic, dus te dik.

ze staat momenteel nu lekker te grazen op kort gras, als ik zo heen ga gaat zij alleen op de paddock, moeder wil de paarden niet hele dag meer op de paddock hebben omdat het gras nu groeit.

Ik wil daar natuurlijk wat ruwvoer geven tegen verveling in evt een hooinetje.
Nu de vragen die ik heb.

1.Ik heb gelezen op internet als je hooi nat maakt er ongeveer 30 % minder suiker in zit is dit met voordroog ook.

2. Wij hebben de baal open staan als het droog blijft, advies van de leverancier, ivm het beschimmelen. nu in de zon word het droger is het dan hooi of blijft het voordroog?

3. Wat zou beter zijn voor mijn te dikke pony hooi of voordroog.

4. Als ze op de paddock staat krijgt ze dus een hooinetje al aan voordroog de paarden op het land krijgen als we ze 's avonds terug zetten ook weer voordroog? kan zij dan ook gewoon krijgen of moet ze dan helemaal apart blijven staan.

Hopelijk weten jullie antwoord op deze vragen

JoycexEnya

Re: Vragen over voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:38

Niemand?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:53

Geduld is een schone zaak ;)

1. Weet ik niet. Hooi verliest met weken, dus niet alleen even nat maken, in elk geval voedinigsstoffen. Of die 30% klopt, geen idee. Voor voordroog zou het met weken ook wel voedingsstoffen verliezen, maar of het aan te raden is.. Het is van zichzelf ook al vochtiger natuurlijk.

2. Gedroogd voordroog dan. Weet niet hoeveel het echt naar hooi neigt. Het halen van het land en inpakproces is natuurlijk wel anders dan bij hooi.

3. Hooi, grofstengelig arm hooi.

4. Ik snap niet wat je bedoeld?

Een simpel hooinet gaat je niet helpen met afvallen. Je zult dan moeten gaan werken met een slowfeedernet om de inname te vertragen/beperken. Beste is wel om het rijke voordroog te vervangen voor hooi, zodat je de inname oftewel, vulling van de buik niet te ver hoeft terug te brengen maar hij wel af valt omdat de hoeveelheid voedingsstoffen terug worden gebracht.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:59

Sorry ik ga zo me pony op de paddock zetten en wou eigenlijk snel weten.

Over vraag 4: mijn pony gaat dus zo op de paddock en de rest van de paarden blijven op de wei. Zij krijgt dus extra gedroogd voordroog. en 's avonds als de rest op de paddock weer staat krijgen die ook nog voordroog. Kan zij dan ook gewoon mee eten of moet ze apart staan.

Op bokt wiki vond ik wel dat als je voordroog aan de lucht laat drogen is het net zo droog als hooi maar qua voedingswaarde, ons voordroog is wel super droog ruikt meer zoet dan zuur

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:05

Je zult een balans moeten gaan vinden tussen minderen en te weinig voer. Als je wanneer alles op de paddock komt als laatste voerbeurt hebt voor de volgende dag is het verstandig haar gewoon te laten eten. De vraag is ook hoever de voordroog aan zou zetten vergeleken met (kort) gras..

Mijn keus zou zijn om in elk geval het voordroog te voeren in een slowfeedernet, eigenlijk bij iedere voerbeurt. Liever nog hooi en als de rest dat niet nodig heeft apart voeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:10

Het ligt er maar net aan wat voor een voordroog je had. Wij hebben zelf eens ons eigen land gehooid eind augustus. Het gras was daarvoor al meerdere malen gemaaid. Verder werd het niet bemest (enkel eigen paardenmest ging er op sommige stukken overheen), het gras was uitgeboeid en het is 's ochtends gemaaid. Dit voordroog bevatte maar 28 suiker per kilo droge stof. Van mijn voordroog werden ze niet dik, zelfs toen ik het bijna onbeperkt voerde niet. Het ligt dus heel erg aan de kwaliteit van je voordroog. Maar dat geldt ook zo voor je hooi. Je kunt het eventueel ook mengen met graszaadhooi of stro. Dan heeft ze wel buikvulling zonder dat het aanzet.

wawawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:19

wij hebben vorig jaar over onze uitgebloeide eerste snede flink wat regen gehad. heel erg fijn, want nu was alle voedingswaarde eruit. ik kan het onbeperkt blijven voeren.

de dekhengst (rijpaard) eet er bijna 10 kg per dag van zonder gram aan te komen, de twee ruinen (rijpaarden) eten er circa 6 kg per dag van zonder aan te komen - als ik meer voer dan laten ze het liggen, dus voor hen betekent dit 'onbeperkt'.

de paarden staan overdag gewoon in de wei.

ook de shetlanders eten het onbeperkt (dat betekent in hun geval een baal van 15 kg per dag met zn zevenen). ze krijgen allemaal brok bijgevoerd voor de voedingsstoffen.

als we rijker hooi hebben, dan vermeng ik het het liefst met graszaadhooi dan heb je hetzelfde effect.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:23

Hoe lang staat je pony alleen in de paddock? Even niet eten is ook niet erg namelijk. Of ze het leuk vind is een ander verhaal. Een paard mag maximaal 4 uur zonder eten staan. Je Zou dus een klein netje kunnen ophangen voor het knabbelen? Het mooist is een net ophangen die nergens tegenaan komt.

Hooi is beter dan voordroog is mijn ervaring. Wel is het handig om te voeren in slowfeeders. Ik kan je via fb straks wel een berichtje sturen hoe je die goedkoop kan maken als je dat wil?
Inderdaad zou je er stroo door kunnen doen.

Je vraag op fb was meer:
Hoe zit het met de voedingswaarde van voordroog als je het laat drogen tot "hooi"?
Zit er dan nog steeds net zo veel voedingsstoffen en suikers in als voor de tijd?

Misschien dat de bokkers dat weten?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:24

Voordroog hebn je in zo veel kwaliteiten. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een kwaliteit met lage voedingswaarde

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:36

Het is niet per definitie zo dat hooi minder voedingswaarde heeft als voor droog, voedingswaarde heeft te maken met bemesting van het land en welke snee en wanneer dat het gras gemaaid is.
Ik denk dus ook niet dat het voordroog dat je nu hebt minder voedingswaarde gaat krijgen door het nu nog extra te laten drogen. door het langer laten drogen gaat het vocht gehalte vooral omlaag.

Ook is kort gras vaak gras wat meer suiker bevat als lang gras, maar dat is ook weer afhankelijk van bemesting en het weer, want met vorst en overdag zon en boven nul is het fructaan ook altijd hoeger als met bewolkt weer.

Ik denk dat je naar voordroog of hooi moet gaan zoeken met lage voedingswaarde en dat je moet gaan opletten wanneer je je paard op de wei zet en kijken wat het fructaan gehalte is

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:05

Zoeken naar voordroog met weinig voedingswaarde is wel lastig, je zal het dan elke keer moeten testen.
Zelf zou ik eerst proberen het te mengen met stro en kleine porties voeren in een slowfeeder.
Maar echt niet langer dan vier uur zonder laten staan.
Je kan haar ook op de wei op een kaal stukje zetten.
Het is niet gezond om te snel te vermageren dus het kost ook wat tijd, je ziet niet direct resultaat.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:15

Dit is geloof ik voordroofgderde snede van bemest land. Ze staat nu alleen oo de paddock e de andere paarde op de wei aangrenzend. Ze krijgt dan 1 slowfeeder met dus extra gedroogd voordroog. Ik kijk indd al naar het fructaan in het gras maar staab nu op een stuk jong gras ( zij niet)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:35

Kort gras kan meer fructaan bevatten maar ze krijgen ook minder eten binnen..dus lang gras met minder fructaan hoeft ze niet persé van af te vallen..
Veel stro tussen het hooi, daar vallen ze van af, mijn dierenarts raad dat aan.
En, gefeli met je verjaardag! *\o/* Y)(^) :)F

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:38

Pony in ieder geval een graasmasker op doen als ze op het gras gaat, de nachten zijn koud, het gras is jong dus veel voeding en fructaan, worden ze ook heerlijk rond van.. Voordroog doe je volgens mij goed.