onverklaarbare diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacky77

onverklaarbare diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:42

Hoi allemaal!

Ik zit met een erg lastig probleem.
Mijn paard van 11 jaar heeft al ruim een half jaar op en af natte mest/vieze benen.
Ik ontworm regelmatig, ben van hooi veranderd en hij krijgt altijd hetzelfde voer.
In de winter heb ik dit probleem voorgelegd bij de dierenarts en die gaf aan ander hooi en eventueel stro bijvoeren. Beide gedaan maar dit heeft niks geholpen. Ik ben Bix peq gaan voeren en dit ging in het begin goed maar sinds een ruime week is het weer waardeloos. Uiteraard is dit met de dierenarts overlegd en die gaf aan zes weken geen krachtvoer alleen hooi. Mij lijkt het erg onwaarschijnlijk dat het aan het voer ligt aangezien hij altijd al hetzelfde krijgt. Een maagscopie kon ook nog maar hij verwachtte geen problemen in de maag.
Ik ben ondertussen dus radeloos...
Er zijn al veel topics over diarree maar helaas ben ik daar nog niet veel wijzer uit geworden.

Hebben jullie nog tips?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:44

je geeft aan dat ze altijd hetzelfde voer krijgt, bedoel je hiermee het voer naast hooi?

zou het niet daaraan kunnen liggen dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:46

Heeft hij er ook last van wanneer hij gras krijgt in plaats van hooi?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:46

Ik zou inderdaad stoppen met krachtvoer voeren voor 6 weken en kijken of het veranderd. Als je bang bent dat je paard te mager wordt, dan meer hooi voeren. Daarnaast heeft Marstall het product DarmRegulator, dat blijkt bij een hoop paarden met diarree-klachten goede resultaten te geven. Dit is een voedingssupplement.

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:48

Ik voer al verschillende jaren equifyt, al ruim voor het probleem met de darmen, en ik voer nu ongeveer een half jaar van pavo die bietenpulp maar dit was al nadat hij al aan de diarree was aangezien dit juist goed schijnt te zijn voor de darmen..

Jacky77

Re: onverklaarbare diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:49

Gras of niet maakt ook niet uit, helaas..
Ze krijgen onbeperkt hooi dus ik ben niet bang dat hij afvalt alleen dat de rest wel voer krijgt en hij als enige niet. Denk niet dat hij dat echt kan waarderen maar wat moet dat moet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:50

Jacky77 schreef:
Ik voer al verschillende jaren equifyt, al ruim voor het probleem met de darmen, en ik voer nu ongeveer een half jaar van pavo die bietenpulp maar dit was al nadat hij al aan de diarree was aangezien dit juist goed schijnt te zijn voor de darmen..

In Speedibeet zit wel veel ijzer. Daar kunnen ze, in extreme gevallen, ook dit soort verschijnselen van krijgen. Vanwege het ijzergehalte voer ik juist geen speedibeet.

Vaak zit in Nederlands ruwvoer veel te veel ijzer, en te weinig selenium. Heb je daar al naar gekeken?

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:54

Koper schreef:
Jacky77 schreef:

In Speedibeet zit wel veel ijzer. Daar kunnen ze, in extreme gevallen, ook dit soort verschijnselen van krijgen. Vanwege het ijzergehalte voer ik juist geen speedibeet.

Vaak zit in Nederlands ruwvoer veel te veel ijzer, en te weinig selenium. Heb je daar al naar gekeken?

Oke dat wist ik niet. Dan laat ik dit ook staan.
Selenium niet expliciet naar gekeken. Dit is ook nog een idee!

Raden jullie aan om een bloedonderzoek te doen of is dat in dit soort gevallen nutteloos? Behalve de natte mest is het paard gezond. Heeft veel looplust en ziet er goed uit.

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 10:55

Koper schreef:
Jacky77 schreef:

Is het alleen niet zo met selenium dat wanneer ze weer de wei op gaan ze te veel krijgen wanneer ze naast weidegang ook nog een supplement erbij krijgen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:57

Veel ijzer belemmert ook de opname van selenium en zink.

Als ik jou was zou ik de speedibeet een tijdje laten staan en kijken of de klachten minder worden. Weet je wat de analyse is van je krachtvoer en ruwvoer?

Ik heb het sterke idee dat krachtvoer, met daarin vitamines en mineralen in geschikte verhoudingen, juist een goed tegenwicht kunnen zijn voor ijzerrijk ruwvoer.

Wei (gras) is ook ruwvoer. Nederland is 1 van de 3 landen op de wéreld waar het minste selenium in de grond, en dus ook in gras/hooi zit.

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:00

Koper schreef:
Veel ijzer belemmert ook de opname van selenium en zink.

Als ik jou was zou ik de speedibeet een tijdje laten staan en kijken of de klachten minder worden. Weet je wat de analyse is van je krachtvoer en ruwvoer?

Ik heb het sterke idee dat krachtvoer, met daarin vitamines en mineralen in geschikte verhoudingen, juist een goed tegenwicht kunnen zijn voor ijzerrijk ruwvoer.

Wei (gras) is ook ruwvoer. Nederland is 1 van de 3 landen op de wéreld waar het minsten selenium in de grond, en dus ook in gras/hooin zit.

3 weken geleden is mijn voer nagekeken en alles was toen goed. Het ruwvoer nam hij niet op maar met bix peq wel. Ik had op dat moment echt 5 verschillende soorten hooi liggen en geen van alle nam hij goed op. Hij heeft een aantal weken stil gestaan vanwege een blessure en toen leek het met die bix peg zo goed als over te zijn. Nu is hij weer aan het werk en zit er verslechtering in. Stress tijdens het rijden heb ik ook al over na gedacht maar zelfs wanneer ik enkel stap in het bos met een los teugeltje is het weer mis..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:03

Wat raar joh :? Altijd zo lastig om uit te vogelen waar dit soort vage klachten vandaan komen. Ik denk wel dat je met zoeken naar een oorzaak in de voeding de goede kant op zoekt.

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:06

Koper schreef:
Wat raar joh :? Altijd zo lastig om uit te vogelen waar dit soort vage klachten vandaan komen. Ik denk wel dat je met zoeken naar een oorzaak in de voeding de goede kant op zoekt.

Bedankt voor je reactie. Ik laat speedibeet voorlopig weg en zal hem enkel is op equifyt houden. Mocht dat niet helpen dan alleen hooi. Ook neem ik het selenium mee!

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:08

Mijn haflingermerrie heeft net hetzelfde.
De DA dacht eerst aan mestplassen dus ze heeft een darmconditioner (poedertjes) gekregen en een soort 'modder' dat goed zou zijn voor haar darmflora. Dit heeft echt geholpen!
Maar na een dikke maand was het weer veel erger, ik ben ermee naar de dierenkliniek gereden en er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Met als resultaat dat haar vertering te snel gaat. Ze heeft ook een beetje overgewicht en moet dus op dieet. Geen mals gras meer en stro bijgeven om te eten. Ik ben zo nu 2 weken bezig en op haar benen en staart hangt niet veel meer, hoewel we er nog lang niet zijn maar toch! :)

Jacky77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:12

lovesrosalie schreef:
Mijn haflingermerrie heeft net hetzelfde.
De DA dacht eerst aan mestplassen dus ze heeft een darmconditioner (poedertjes) gekregen en een soort 'modder' dat goed zou zijn voor haar darmflora. Dit heeft echt geholpen!
Maar na een dikke maand was het weer veel erger, ik ben ermee naar de dierenkliniek gereden en er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Met als resultaat dat haar vertering te snel gaat. Ze heeft ook een beetje overgewicht en moet dus op dieet. Geen mals gras meer en stro bijgeven om te eten. Ik ben zo nu 2 weken bezig en op haar benen en staart hangt niet veel meer, hoewel we er nog lang niet zijn maar toch! :)

Super fijn. Misschien is stro dan toch ook nog goed om door het hooi te voeren. :)