Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jacky77 schreef:Ik voer al verschillende jaren equifyt, al ruim voor het probleem met de darmen, en ik voer nu ongeveer een half jaar van pavo die bietenpulp maar dit was al nadat hij al aan de diarree was aangezien dit juist goed schijnt te zijn voor de darmen..
Koper schreef:Jacky77 schreef:Ik voer al verschillende jaren equifyt, al ruim voor het probleem met de darmen, en ik voer nu ongeveer een half jaar van pavo die bietenpulp maar dit was al nadat hij al aan de diarree was aangezien dit juist goed schijnt te zijn voor de darmen..
In Speedibeet zit wel veel ijzer. Daar kunnen ze, in extreme gevallen, ook dit soort verschijnselen van krijgen. Vanwege het ijzergehalte voer ik juist geen speedibeet.
Vaak zit in Nederlands ruwvoer veel te veel ijzer, en te weinig selenium. Heb je daar al naar gekeken?
Koper schreef:Jacky77 schreef:Ik voer al verschillende jaren equifyt, al ruim voor het probleem met de darmen, en ik voer nu ongeveer een half jaar van pavo die bietenpulp maar dit was al nadat hij al aan de diarree was aangezien dit juist goed schijnt te zijn voor de darmen..
In Speedibeet zit wel veel ijzer. Daar kunnen ze, in extreme gevallen, ook dit soort verschijnselen van krijgen. Vanwege het ijzergehalte voer ik juist geen speedibeet.
Vaak zit in Nederlands ruwvoer veel te veel ijzer, en te weinig selenium. Heb je daar al naar gekeken?
Koper schreef:Veel ijzer belemmert ook de opname van selenium en zink.
Als ik jou was zou ik de speedibeet een tijdje laten staan en kijken of de klachten minder worden. Weet je wat de analyse is van je krachtvoer en ruwvoer?
Ik heb het sterke idee dat krachtvoer, met daarin vitamines en mineralen in geschikte verhoudingen, juist een goed tegenwicht kunnen zijn voor ijzerrijk ruwvoer.
Wei (gras) is ook ruwvoer. Nederland is 1 van de 3 landen op de wéreld waar het minsten selenium in de grond, en dus ook in gras/hooin zit.
Koper schreef:Wat raar johAltijd zo lastig om uit te vogelen waar dit soort vage klachten vandaan komen. Ik denk wel dat je met zoeken naar een oorzaak in de voeding de goede kant op zoekt.
lovesrosalie schreef:Mijn haflingermerrie heeft net hetzelfde.
De DA dacht eerst aan mestplassen dus ze heeft een darmconditioner (poedertjes) gekregen en een soort 'modder' dat goed zou zijn voor haar darmflora. Dit heeft echt geholpen!
Maar na een dikke maand was het weer veel erger, ik ben ermee naar de dierenkliniek gereden en er zijn verschillende onderzoeken gedaan. Met als resultaat dat haar vertering te snel gaat. Ze heeft ook een beetje overgewicht en moet dus op dieet. Geen mals gras meer en stro bijgeven om te eten. Ik ben zo nu 2 weken bezig en op haar benen en staart hangt niet veel meer, hoewel we er nog lang niet zijn maar toch!